اخبار روزفناوری

اینتل پاسخ رسمی به مشکلات ناپایداری CPU نسل چهاردهم و سیزدهم را منتشر کرد: ولتاژهای عملیاتی بالا را به عنوان علت اصلی، وصله میکروکد جدید در ماه آگوست ذکر کرد.

اینتل پاسخ رسمی به مشکلات ناپایداری CPU نسل چهاردهم و سیزدهم را منتشر کرد: ولتاژهای عملیاتی بالا را به عنوان علت اصلی، وصله میکروکد جدید در ماه آگوست ذکر کرد.

اینتل یک بیانیه رسمی در رابطه با مشکلات ناپایداری CPU نسل سیزدهم و چهاردهم، که علت اصلی را افزایش ولتاژهای عملیاتی ذکر می کند.

اینتل سرانجام علت اصلی مشکلات ناپایداری نسل چهاردهم و سیزدهم، ولتاژهای عملیاتی، مشکل اصلی و انتشار وصله میکروکد جدید را پیدا کرد

به نظر می‌رسد اینتل بالاخره علت اصلی همه مشکلات ناپایداری که بر پردازنده های نسل چهاردهم و نسل سیزدهم آن تأثیر گذاشته است. در یادداشتی از جامعه توضیح داده شده است که ولتاژهای عملیاتی بالا عامل اصلی مشکلات بوده و نتیجه الگوریتم‌های میکروکد مشکل‌ساز است که منجر به درخواست‌های ولتاژ نادرست به CPU می‌شود. بیانیه کامل در زیر ارائه شده است:

بر اساس تجزیه و تحلیل گسترده پردازنده‌های دسکتاپ Core 13/14 اینتل که به دلیل مشکلات ناپایداری به ما بازگشته است، تشخیص داده‌ایم که ولتاژ عملیاتی بالا باعث ایجاد مشکلات ناپایداری در برخی از آنها می‌شود. پردازنده های دسکتاپ نسل 13/14. تجزیه و تحلیل ما از پردازنده‌های برگشتی تأیید می‌کند که ولتاژ عملیاتی بالا از یک الگوریتم میکروکد ناشی می‌شود که منجر به درخواست‌های ولتاژ نادرست به پردازنده می‌شود.

اینتل در حال ارائه یک وصله میکروکد است که علت اصلی قرار گرفتن در معرض ولتاژهای بالا را بررسی می کند. ما به اعتبارسنجی ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که سناریوهای بی‌ثباتی گزارش شده به اینتل در رابطه با پردازنده‌های دسکتاپ Core 13th/14th آن بررسی می‌شوند. اینتل در حال حاضر اواسط آگوست را برای انتشار وصله برای شرکا پس از تأیید اعتبار کامل هدف قرار داده است.

اینتل متعهد است این کار را با مشتریان خود درست کند، و ما همچنان از مشتریانی که در حال حاضر با مشکلات بی ثباتی در پردازنده‌های دسکتاپ Intel Core 13th/14th خود مواجه هستند، درخواست می‌کنیم پشتیبانی مشتری اینتل برای کمک بیشتر.

انجمن اینتل

اینتل اعلام می‌کند که یک وصله میکروکد ارائه خواهد کرد که به علت اصلی مشکل رسیدگی می‌کند. وصله میکروکد جدید در حال حاضر در حال تایید در سناریوهای مختلف بی ثباتی برای اطمینان از بهترین نتیجه ممکن است و انتظار می‌رود تا اواسط آگوست برای شرکا عرضه شود. این بدان معناست که فروشندگان مادربرد پس از تایید کامل میکروکد جدید روی مادربردهای خود، به‌روزرسانی‌های بایوس مربوطه خود را برای مادربردهای سری 600 و سری 700 پس از اواسط آگوست ارائه خواهند کرد.

اینتل همچنین اعلام کرده است که از کاربران پردازنده‌های نسل چهاردهم و نسل سیزدهم خود که با مشکلات ناپایداری مواجه هستند، می‌خواهد برای کمک بیشتر با پشتیبانی مشتری اینتل تماس بگیرند.

ما همچنین یک جدول زمانی از همه رویدادهایی داریم که در کل معضل بی ثباتی رخ داده است:

d8a7db8cd986d8aad984 d9bed8a7d8b3d8ae d8b1d8b3d985db8c d8a8d987 d985d8b4daa9d984d8a7d8aa d986d8a7d9bed8a7db8cd8afd8a7d8b1db8c cpu d986 669ecdcbba2d1

  • [دسامبر ۲۰۲۲] نخستین موارد مشکلات «خارج از حافظه ویدیو» در پردازنده‌های نسل سیزدهم Core i9 در سال ۲۰۲۲ گزارش شد. (منبع: Reddit). این چند ماه پس از عرضه پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی RTX 40 نسل سیزدهم اینتل است.
  • [در طول سال 2023] چندین کاربر شروع به گزارش خرابی‌ها و مشکلات بازی در عناوین برجسته AAA کرده‌اند، مانند پروتکل Callisto و میراث هاگوارتز (در میان بسیاری دیگر). هر دو کاشی مبتنی بر Unreal Engine (منتشر شده در سال 2023) هستند و در ابتدا دارای فرآیند کامپایل شیدر هستند. در حال حاضر هزاران مورد از این قبیل در انجمن Steam و Reddit گزارش شده است.
  • [فوریه 2024] پستی از سباستین کاستلانوس< /a> موضوع را در کانون توجه قرار می‌دهد و «روند نگران‌کننده» مشکلات پایداری را که بر پردازنده‌های نسل چهاردهم و سیزدهم تأثیر می‌گذارد، برجسته می‌کند.
  • [فوریه 2024] ویرایشگر ما به همراه موارد دیگر رسانه‌های فناوری شروع به گزارش این مشکل می‌کنند و موضوع را به رسانه‌های اصلی منتقل می‌کنند. به سرعت به این نکته اشاره می شود که آندرکلاک و کم ولتاژ تراشه ها می تواند منجر به پایداری بهتر شود.
  • [آوریل 2024] NVIDIA بیانیه رسمی صادر کرد  مبنی بر اینکه مشکلات پایداری مربوط به پردازنده‌های گرافیکی آن نیست، بلکه به پردازنده‌های اینتل مربوط می‌شود.
  • [آوریل 2024] اینتل اعلام می‌کند درباره گزارش‌های مربوط به مشکلات بی‌ثباتی که بر پردازنده‌های مرکزی سیزدهم و چهاردهم تأثیر می‌گذارد، تحقیق می‌کند.
  • [آوریل 2024] سازندگان مادربرد به سرعت عرضه می‌کنند نمایه‌های قدرت «Baseline» در BIOS جدید، که محدودیت‌های قدرت را در پردازنده‌های رده بالای نسل چهاردهم و سیزدهم و همچنین منجر به کاهش قابل توجه عملکرد شود.
  • [مه 2024] اینتل بیانیه‌ای منتشر می‌کند و به سازندگان مادربرد توصیه می‌کند “تنظیمات پیش‌فرض اینتل” را به‌جای تنظیمات سفارشی‌شده به‌طور پیش‌فرض در BIOS ارسال کنند.
  • [ژوئن ۲۰۲۴] اینتل در حین بررسی علت اصلی، یک اشکال را در میکروکد eTVB خود کشف می کند از مسائل بی ثباتی ژنرال 14 و 13. این مشکلات بی ثباتی را برطرف نمی کند. سازندگان برد به سرعت بایوس را با اصلاح میکروکد جدید عرضه می کنند.
  • [ژوئیه 2024] اینتل RMA را برای HardwareTimes ویرایشگر که قبلاً حداقل دو CPU را RMA کرده است که مشکلات ناپایداری ایجاد می‌کنند.
  • [ژوئیه 2024] وندل از Level1Techs و استیو برک از GamersNexus  هستند اولین رسانه های فناوری بزرگ در YouTube برای برجسته کردن بیشتر مسائل بی ثباتی، فرو رفتن در جزئیات بیشتر مانند ناامیدی OEM از این موضوع و فراخوان احتمالی.
  • [ژوئیه 2024] GamersNexus یک پتانسیل را برجسته می کند نقص “اکسیداسیون” یک مشکل در دسته خاصی از CPUهای نسل 14 و 13 اینتل است که ممکن است منجر به مشکلات ناپایداری شود.
  • [ژوئیه ۲۰۲۴] اینتل می‌گوید CPUهای نسل چهاردهم و سیزدهم تلفن همراه تحت تأثیر همان مشکلات ناپایداری پردازنده‌های دسکتاپ قرار نمی‌گیرند.
  • [ژوئیه 2024] اینتل بیانیه‌ای صادر می‌کند که تأیید می‌کند علت اصلی مشکلات بی‌ثباتی را یافته است که اتفاقاً ولتاژ عملیاتی بالا است و تا اواسط یک اصلاح میکروکد جدید برای شرکای خود صادر خواهد کرد. مرداد

اکنون موضوع تخریب باقی مانده است زیرا چندین تراشه به دلیل این ولتاژهای بالاتر توانایی بسیار کمتری دارند. چندین کاربر اکنون تراشه های خود را در سناریوهای آندرکلاک و کم ولتاژ اجرا می کنند تا پایداری مطلوب را حفظ کنند و تغییر به پروفایل های استاندارد همچنان منجر به خرابی می شود. بنابراین باید دید که آیا اینتل راه حل جداگانه ای برای آن ها ارائه می دهد یا خیر.

این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا