اخبار روز

اجرای طرح شستشوی درختان در قم

اجرای طرح شستشوی درختان در قم

۱۴:۵۹ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم با اشاره به آثار زیان‌بار پدیده گرد و خاک بر فضای سبز شهری دارد سالانه عملیات شست‌وشوی درختان و درختچه‌ها چندین بار در فصل تابستان انجام می‌شود که با توجه به حجم زیاد گردوغبار در سال جاری این طرح امسال با دقت و حجم بیشتری انجام می‌شود.

پیام جوادیان کاهش فتوسنتز گیاهان، اختلال در رشد و نمو گیاه، ایجاد تنش، خشکی، صدمه به بافت گیاه و ضربه به سطح برگ را از مهم‌ترین اثرات زیان‌بار گردوغبار روی فضای سبز شهری عنوان کرد و افزود: در طرح شستشوی درختان، گردوغبار از سطح سبز گیاه، شسته و خارج می‌شود تا گیاه دوباره بتواند فرایند فتوسنتز طبیعی خود را انجام دهد و از شیوع آفات و بیماری روی گیاه جلوگیری شود.

او گفت: عملیات شست‌وشوی گیاهانی که صمغ کمتری دارند با آب هم امکان‌پذیر است و نیازی به مواد شوینده ندارد، اما در گیاهان دارای صمغ مانند سوزنی برگان که صمغ آنان باعث چسبیده شدن ذرات گردوغبار به سطوح برگی می‌شود لازم است که با مواد شوینده شسته شوند.

جوادیان با بیان اینکه زمان کافی برای اجرای این طرح با توجه به مساحت زیاد فضای سبز شهری و درختان پراکنده در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی در اختیار شهرداری نیست از شهروندان خواست با شستشوی درختان و درختچه‌های نزدیک منازل و فروشگاه‌های خود در کوچه و خیابان‌های فرعی کمک‌کار نیرو‌های خدمات شهری باشند.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا