اخبار روز

پیش‌بینی پولیتیکو از سیاست خارجی آمریکا در دولت احتمالی هریس

پیش‌بینی پولیتیکو از سیاست خارجی آمریکا در دولت احتمالی هریس

۱۲:۳۰ ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

تارنمای پولیتیکو آمریکایی نوشت: اگر هریس در انتخابات نوامبر (آبان) پیروز شود، با پیشینه‌ای از سیاست خارجی که در دوران سناتوری اش در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و جایگاه او به عنوان نفر دوم در یکی از باتجربه‌ترین روسای جمهوری در عرصه مسائل بین المللی تاریخ آمریکا مشخص شده است، وارد کاخ سفید خواهد شد.

این رسانه افزود: دولت هریس احتمالا قویا از تلاش‌های جنگی اوکراین حمایت خواهد کرد و به طرح‌های آمریکا برای تعمیق ائتلافات در منطقه آسیا اقیانوسیه در مواجهه با قدرت ژئوپلتیکی چین ادامه خواهد داد. همچنین وی همچنان احتمالا حمایتی قوی از (رژیم) اسرائیل و دیگر متحدانش در خاورمیانه به عمل خواهد آورد.

اما در رابطه با جنگ رژیم اسرائیل با حماس در غزه، هریس ابراز همدردی عمیق تری با درد و رنج فلسطینی‌ها داشته است و این موضع او می‌تواند رضایت رای دهندگان آمریکایی عرب تبار و رای دهندگان دیگر ناراضی از حمایت بایدن از تلاش‌های جنگی تل آویو را جلب کند.

«لی لی گرینبرگ کال» دستیار ویژه رئیس ستاد کارکنان وزارت کشور که به دلیل مخالفتش با حمایت تزلزل ناپذیر بایدن از راهبرد جنگی رژیم صهیونیستی بعد از یکسال خدمت استعفا داد درباره هریس گفت تجربه شخصی اش در همکاری با وی نشان می‌دهد که ریاست جمهوری هریس می‌تواند امیدوارکننده باشد.

وی گفت هریس ممکن است به نظر اکثریت رای دهندگان گوش دهد و از همه اهرم‌های دولت ازجمله توقف انتقال سلاح‌های تهاجمی برای کمک به آتش بس و تبادل اسرا استفاده کند.

هریس و بایدن

وی قبل از این که سناتور شود بیشتر دوران خود را به عنوان مقام مجری قانون خدمت می‌کرد و با تجربه کمی در حوزه سیاست خارجی به عنوان معاون بایدن انتخاب شد. این امر وی را به مشاورانش متکی کرد که به گفته جیم تاونسند مقام سابق پنتاگون و ناتو اکثریت سنت گرا بودند.

با این وجود سابقه او به عنوان سناتور و معاون رئیس جمهوری که با کناره گیری بایدن در کانون توجهات قرار گرفته است، مواجهه او با چالش‌های ژئوپلتیکی ممکن است متفاوت باشد و تلاش محافل داخلی حزب دموکرات برای تکمیل کمبود‌های او را نشان می‌دهد.

هریس در گردهمایی‌های جهانی در کنار بایدن حاضر شده است. وی در سال ۲۰۲۳ در اجلاس آسه آن به جای بایدن حضور یافت. مسئله‌ای که برای متحدان اروپایی آمریکا مهم است این است که وی درکنفرانس امنیتی سالانه مونیخ در سال ۲۰۲۲ از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین حمایت کرد.

آدام اسمیت دموکرات ارشد کمیته خدمات نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا که انتخاب هریس را تایید کرده است گفت حضور هریس در کنفرانس مونیخ به نمایندگی از بایدن، آمادگی او برای حضور درعرصه جهانی را نشان داد. او نقش ما دراوکراین و ناتو و عرصه جهانی را تشریح کرد و واقعا قوی حاضر شد.

مشاوران ارشد هریس

فیلیپ گوردن مشاور امنیت ملی هریس به عنوان معاون رئیس جمهوری دردولت‌های اوباما و کلینتون خدمت می‌کرد. وی ابتدا معاون مشاور امنیت ملی هریس بود و جایگزین نانسی مک الدونی شد. گوردن کارشناس مسائل اروپا است و در زمینه خاورمیانه تجربیات گسترده‌ای دارد.

ربکا لیسنر معاون مشاور امنیت ملی هریس از مقامات سابق برنامه ریزی در شورای امنیت ملی است و بر ایجاد راهبرد امنیت ملی دولت نظارت داشته است.

بر خلاف ترامپ و معاون وی جی دی ونس، مشاوران ارشد هریس از افراد «سنت گرا» و «اینترناسیونالیست» (بین المللی گرا) هستند.

نگاه ویژه هریس به مساله روسیه و اوکراین

هریس مانند بایدن، حامی قوی در دفاع از اوکراین در برابر روسیه بوده است و انتظار می‌رود که بیشتر سیاست‌های او را ادامه دهد. در ماه ژوئن، هریس در اجلاس سران برای صلح در اوکراین حضور یافت و در آنجا برای ششمین بار بازلنسکی دیدار کر و حمایت قاطع خود را از همکاری ترانس آتلانتیک در حمایت از کی یف ابراز نمود.

هریس و زلنسکی

هریس امسال در مصاحبه‌ای با شبکه ان بی سی نیوز گفت که اوکراین می‌تواند همچنان روی حمایت واشنگتن حساب کند، زیرا جنگ ادامه دارد. هریس گفت: «اوکراین به حمایت ما نیاز دارد. «و ما باید چنین حمایتی را مبذول کنیم».

در کنفرانس امنیتی مونیخ امسال نیز، هریس همچنین تعهد دولت بایدن مبنی بر حمایت از اوکراین را «تا زمانی که طول بکشد» تکرار کرد.

او همچنین از منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین بوده و مدعیست پوتین مسئول مرگ الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه در سال جاری است. هریس بعلاوه او از حملات روسیه به غیرنظامیان اوکراینی به عنوان «جنایت علیه بشریت» انتقاد کرده و متعهد شده است که مقامات مسکو را پاسخگو کند.

وی به تازگی از ترامپ به دلیل ادعاهایش برای خارج کردن آمریکا از ناتو انتقاد کرد.

رویکرد هریس در مسائل خاورمیانه

در رابطه با مسئله رژیم صهیونیستی، هریس به عنوان سناتور از راه حل تشکیل دو کشور مستقل و توافقات صلح آبراهام حمایت کرده و به عنوان معاون بایدن، درمحافل خصوصی گفته بود که دولت بایدن باید با توجه به افزایش تلفات در جنگ غزه، موضع سختگیرانه تری را در قبال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بکار بندد.

وی به عنوان یکی از مقامات عالی رتبه در دولت بایدن، اجرای آتش بس موقت فوری را در ماه مارس خواستار شده و قویا نحوه مدیریت کمک‌ها به غزه از سوی رژیم اسرائیل را محکوم و جنگ را «فاجعه انسانی» برای غیرنظامیان بی گناه توصیف کرده است.

هریس از حامیان توافق اقدام جامع مشترک سال ۲۰۱۵ (توافق هسته ای) با ایران است و حمله ژانویه ۲۰۲۰ علیه سردار (شهید) قاسم سلیمانی را محکوم کرده و از حامیان قانون ناموفقی است که مانع اقدامات نظامی بیشتر علیه مقامات و اهداف ایرانی می‌شود.

در رابطه با عربستان، وی به گروهی از نیرو‌های مترقی خواهی پیوست که خواستار قانونی برای محدود کردن فروش سلاح و حضور نظامی در ریاص بود که به دلیل نقش عربستان در جنگ داخلی یمن و نیز به قتل رساندن جمال خاشقجی نویسنده عرب منتقد حکومت عربستان بود.

سیاست خارجی هریس در آسیا

پولیتیکو نوشت احتمالا هریس دنبال رو سیاست سختگیرانه دولت بایدن در خصوص چین در صورت پیروزی در انتخابات خواهد بود.

هریس در دوران سناتوری اش از رویکرد ترامپ در قبال پکن انتقاد کرد و به مایک پنس معاون ترامپ در مناظره‌های معاونان رئیس جمهور در سال ۲۰۲۰ گفت ترامپ در جنگ تجاری با چین شکست خورده و تلاش هایش بدون این که توازنی در روابط بین واشنگتن و پکن ایجاد کند به اقتصاد آمریکا ضربه زده است.

هریس

وی همچنین مانند دیگر مقامات دولتی آمریکا از سیاست تشویق برای کاهش وابستگی اقتصاد غرب به چین حمایت کرده است.

دولت هریس احتمالا به حمایت غیر رسمی از تایوان به ویژه به بهانه افزایش تهدید‌های نظامی چین ادامه خواهدداد. وی در سپتامبر ۲۰۲۲ گفت ما به حمایت از تایوان در حق دفاع از خود متناسب با سیاست بلندمدت خود ادامه خواهیم داد.

منبع: ایرنا

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا