اخبار روز

دهیاری یا بنگاه داری؟ / چالش اجرای طرح هادی در گیلان

دهیاری یا بنگاه داری؟ / چالش اجرای طرح هادی در گیلان

۲۰:۲۴ ۳۱ تير ۱۴۰۳

نشست آسیب شناسی اجرای طرح هادی روستا‌های گیلان امروز (یکشنبه ۳۱ تیر ماه) با حضور مسئولان دستگاه‌های ذیربط از جمله معاون عمرانی استانداری، رئیس کل دادگستری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیرعامل آب منطقه ای، مدیرکل محیط زیست، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل، سربازرس گروه تولیدی بازرسی کل استان و … در دفتر نماینده ولی فقیه در این استان و امام جمعه رشت برگزار شد.

آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در این نشست گفت: امروزه روستا‌ها با برخورداری از شکل ویژه استقرار و معیشت ساکنان بومی و با توجه به نقشی که در حیات اقتصادی و اجتماعی جامعه ایفا می‌کنند؛ نیازمند سازماندهی و توسعه هستند.

او با بیان اینکه تدوین طرح هادی در روستاها، طرحی برای رسیدن به رفاه و آرامش روستاییان است، افزود: تهیه و اجرای طرح هادی به منزله فراگیرترین و محلی‌ترین طرح توسعه روستایی است که باید با اجرای این طرح آثار چشمگیری را بر بافت فیزیکی کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و … سکونتگاه‌های روستایی مشاهده کنیم.

به گفته نماینده ولی فقیه در گیلان، اثرگذاری تهیه و اجرای این طرح بر عرصه سکونتگاه‌های روسـتایی و جوامع مستقر در آنها، ضرورت آسیب‌شناسی طرح هادی را به ویژه در روستا‌های گیلان دوچندان می‌کند. 

نشست آسیب شناسی اجرای طرح هادی روستا‌های گیلان

ضرورت برخورد جدی با زمین خواران در گیلان

آیت الله فلاحتی تصریح کرد: تغییرات آب و هوایی در پی گرم شدن زمین، ریزگرد‌ها و ارزان بودن زمین در شمال طی سال‌های اخیر بسیاری از هموطنانمان را علاقه‌مند به مهاجرت به استان‌های شمالی به ویژه گیلان کرده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر شاهد ساخت و ساز بنا‌های بسیار مجلل توسط افراد غیربومی در روستا‌های گیلان هستیم، بر جدا کردن حساب افرادی که برای خوشگذرانی در این استان ویلاسازی می‌کنند با افراد بومی که قصد ساخت و ساز برای زندگی خود و فرزندانشان را دارند، تأکید کرد.

امام جمعه رشت گفت: باید با زمین خواران، کوه خواران و حتی دریاخواران غیربومی که قصد ویلاسازی در زمین‌های گیلان را دارند؛ برخورد قانونی صورت گیرد.

آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان

آیت الله فلاحتی افزود: علیرغم اهداف و برنامه‌های اولیه طرح هادی برای توسعه روستا‌ها در مناطق مختلف کشور، شواهد نشان می‌دهد که در عمل، تهیه و اجرای آن با مشکلات متعدد در ابعاد مختلف روبه‌رو شده است.

او خواستار تشکیل جلسه‌های مداوم ماهانه تا رسیدن به نتایج مطلوب شد و تصریح کرد: مسئولان استانی ذیربط در این باره پس از بررسی‌های لازم، تصمیم گیری‌های درست گرفته و نتایج را به دفتر امام جمعه رشت برای گزارش به مردم اعلام کنند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با تأکید بر اینکه وجب به وجب خاک این استان حاصلخیز و ارزشمند است، گفت: وظیفه امروز ما حفظ و حراست از این زمین‌ها و محفوظ نگاه داشتن برای آیندگان است.

طرح هادی با تغییر کاربری زمین‌ها متفاوت است

آیت الله فلاحتی با طرح این سوال که چرا مردم روستا که مدت‌های طولانی ساکن روستا هستند؛ حق ندارند برای خود و فرزندانشان خانه بسازند، افزود: بحث اجرای طرح هادی با تغییر کاربری زمین‌ها متفاوت است و این امر باید مدنظر دهیاران قرار گیرد.

نشست آسیب شناسی اجرای طرح هادی روستا‌های گیلان

او تصریح کرد: متأسفانه در برخی روستا‌ها شاهد این هستیم که دهیاران به جای پیگیری حل مشکلات مردم، بنگاه داری می‌کنند که پسندیده نیست.

به گفته آیت الله فلاحتی، اینکه همه روستا‌ها طرح هادی دارند، قابل تقدیر است، اما اجرای درست این طرح‌ها بسیار مهمتر است.

او تأکید کرد: طرح هادی در روستا‌ها باید به نحوی اجرا شود که کشاورزی در این مناطق احیا شود و روستاییان مهاجر به زادگاه خود بازگردند.

چرا مردم باید در کمسیون طرح هادی ۳ ماه منتظر جواب باشند؟

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری گیلان

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری گیلان هم در این نشست از جزیره‌ای عمل کردن بعضی مدیران در اجرای طرح هادی انتقاد کرد و گفت: چرا مردم باید در کمسیون طرح هادی ۳ ماه منتظر جواب یک طرح هادی باشند، مگر در این کمیسیون چه کار خاصی انجام می‌شود که این تأخیر باعث نارضایتی مردم است و عجیب اینکه با این مدیران برخورد نمی‌شود.

او افزود: در اجرای طرح هادی نباید تبعیض قائل شد، چطور در یک استان برای یک زمین ۸۰۰ متری برای هر ۸۰۰ متر مجوز مسکونی صادر شده است، اما برای زمینی دیگر برای ۳ هزار متر حتی ۵۰ متر مسکونی صادر نشده است و این گونه اقدام باعث نارضایتی مردم می‌شود.

نشست آسیب شناسی اجرای طرح هادی روستا‌های گیلان

در این جلسه گزارش‌هایی از چگونگی نحوه بررسی تصویب طرح هادی و بازنگری روستایی و نحوه رسیدگی به درخواست صدور مجوز ساخت و تغییر کاربری در اراضی داخل محدوده طرح‌های هادی روستایی، بررسی ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن برای تعیین تکلیف متصرفین و نیز تأمین زمین در راستای طرح نهضت ملی مسکن در استان گیلان از سوی مسئولان دستگاه‌های ذیربط ارائه شد.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا