اخبار روزاقتصاد

آیا انفجار نوآورانه وب 3 پذیرش کاربر را محدود می کند؟ | نظر

آیا انفجار نوآورانه وب 3 پذیرش کاربر را محدود می کند؟ | نظر

افشا: دیدگاه ها و نظرات بیان شده در اینجا صرفاً متعلق به نویسنده است و بیانگر دیدگاه ها و نظرات سرمقاله crypto.news نیست.

در دهه‌ای که گاوین وود، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، برای اولین بار اصطلاح «web3» را ابداع کرد، شاهد ظهور یک امپراتوری دیجیتال جدید به واقعیت بودیم. ارزهای دیجیتال به یک تریلیون دلاری اصلی اقتصاد جهانی تبدیل شده است. NFTها خود را در معاملات هنری و سرمایه گذاری پرمخاطب تثبیت کرده اند. خدمات مالی مبتنی بر بلاک چین از تازگی به حالت عادی تبدیل شده است.

برای همه موارد فوق، می‌توانیم از رویاپردازان و توسعه‌دهندگانی که تلاش کردند راه‌حل‌هایی ایجاد کنند که مصرف‌کنندگان حتی نمی‌دانستند به آن‌ها نیاز دارند، تشکر کنیم. این طولانی نیست که بگوییم عزم خلاق آنها امپراتوری نوپای وب 3 ما را ساخته است. امروز، اکوسیستم شامل ده ها هزار dApps و انواع گسترده ای از خدمات defi است.  

سوال این است که آیا همان خلاقیت آن را نیز از بین خواهد برد؟

تکثیر وب 3 پذیرش کاربر را کاهش می دهد

در تئوری، انفجار نوآورانه web3 باید پذیرش کاربر را تسریع کند. با افزایش و متنوع شدن پیشنهادات، اکوسیستم به طور طبیعی جذاب تر می شود. با این حال، در حالی که اخیراً پذیرش کاربر به اندازه کافی محترم بوده است. سال‌ها، نرخ‌هایی که امروز می‌بینیم بسیار نامتناسب با پیشنهاد ارزش ظاهری web3 است.

چرا؟ ما مشکل تکه تکه شدن زنجیره داریم. بر اساس گزارش< /a> از CoinPaper، بیش از 1000 بلاک چین مجزا از ژانویه 2024 عملیاتی شدند. اکوسیستم اتریوم امروز دارای بیش از 50 L2 است و پیش‌بینی می‌شود 50 بعلاوه دیگر به زودی فعال شوند و همه برای کاربران و نقدینگی رقابت می‌کنند. 

این تقسیم‌بندی تأثیر شدیدی بر تجربه دارد. کاربران اغلب نیاز دارند که به صورت دستی بین شبکه ها در کیف پول یا رابط خود جابجا شوند، که می تواند گیج کننده باشد و منجر به خطاهای خسته کننده (یا حتی پرهزینه) شود. تکثیر زنجیره‌های L2، L2 و L3 کاربران را مجبور می‌کند تا دارایی‌های موجود و توکن‌های گاز خود را در کیف پول خود نگه دارند، اگر می‌خواهند از برنامه‌های در حال ظهور ساخته شده بر روی آن زنجیره‌ها نمونه برداری کنند. و وقتی این کار را انجام می‌دهند، با یک منحنی یادگیری مواجه می‌شوند: هر بلاک چین مجموعه‌ای از قوانین، هزینه‌های تراکنش و عملکردهای خاص خود را دارد.

با توجه به این چالش‌ها، آیا جای تعجب است که مصرف‌کنندگان جریان اصلی در ورود به وب3 تردید کرده‌اند؟ برای باز کردن پذیرش گسترده کاربر در بین مصرف کنندگان جریان اصلی، باید تجربیات کاربر یکپارچه و بصری بیشتری ارائه دهیم.  

به نظر می رسد پاسخ بصری تشویق توسعه دهندگان برای بهبود سازگاری و قابلیت همکاری زنجیره ای باشد. با این حال، تکیه بر توسعه دهندگان منفرد برای ارائه قابلیت همکاری جهانی، کمی شبیه به درخواست از کسی است که اقیانوس را با یک سطل خالی کند: مقیاس چالش، درخواست را خنده دار می کند. 

تجزیه زنجیره، توسعه دهندگان بلاک چین را محدود می کند

امروزه، اکوسیستم web3 دارای هزار بلاک چین فعال است. ما می توانستیم ده برابر بیشتر در پنج سال ببینیم. با توجه به موفقیت اولیه و پذیرش ماژولار بودن بلاکچین تز، این تقسیم بندی احتمالاً تشدید خواهد شد. 

اما حتی اگر تکثیر زنجیره‌ای به سرعت امروز یک دهم بود، توسعه‌دهندگان هرگز نمی‌توانستند ادامه دهند. بر خلاف web2، که در آن نوآوران می‌توانند یک بار بسازند و کاربران را از سراسر اینترنت با محدودیت‌های کمی جذب کنند، توسعه‌دهندگان وب3 معمولاً باید نمونه‌هایی از برنامه‌های خود را در چندین زنجیره برای تعقیب کاربران و نقدینگی مستقر کنند. در نتیجه، توسعه‌دهندگان باید زمان خود را صرف ساختن راه‌حل‌های پیام‌رسانی متقابل زنجیره‌ای ناامن، ناکارآمد و بی‌ظرافت کنند تا ارزش پیشنهادی اصلی خود را بالا ببرند. 

برای بازگشت به استعاره امپراتوری ما: معماران و سازندگان به جای گسترش دسترسی و منابع web3 به ایجاد شکاف ها و حفر تونل های پیوندی بین بخش های شهر، خود را با کاری خسته می کنند که اکثر ساکنان هرگز آن را نخواهند دید یا قدردانی نمی کنند.  

بنابراین، چگونه مشکلات تجربه کاربری وب 3 را کاهش دهیم و به توسعه دهندگان زمان بیشتری برای نوآوری های ارزش افزوده بدهیم؟ پاسخ در انتزاع زنجیره ای نهفته است. 

انتزاع زنجیره ای یک ضرورت برای کاربران، توسعه دهندگان و به طور کلی وب 3 است

دنیایی را تصور کنید که در آن زنجیرهای تکه تکه شده ما انتزاع شده اند. توسعه دهندگان ممکن است یک نمونه از برنامه خود را در زنجیره مورد نظر خود بسازند و کاربران را در هر زنجیره ای بدون وقفه یا ناراحتی جذب کنند. کاربران نیازی نخواهند داشت بدانند که برنامه بر روی کدام زنجیره ساخته شده است یا نگران سازگاری دارایی ها و توکن های گاز خود نباشند. 

برای ایجاد این اکوسیستم انتزاعی عملکردی، طرفداران وب 3 باید چندین الزام را برآورده کنند. ابتدا، موجودی‌های کاربر باید در تمام زنجیره‌ها یکپارچه، تجمیع و پاسخگو باشد تا اطمینان حاصل شود که کاربران می‌توانند آزادانه و بدون دردسر موجودی خود را خرج کنند و از اضافه برداشت‌های عمدی یا تصادفی جلوگیری کنند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان نباید نیازی به ادغام‌های پیچیده در راه‌حل‌های خود داشته باشند تا دسترسی زنجیره‌ای را تسهیل کنند.  

مثل رم، یک امپراتوری وب 3 انتزاعی در یک روز ساخته نخواهد شد – اما تردیدی وجود ندارد که ما باید از امروز شروع به ساخت کنیم. تا زمانی که تلاشی در سطح اکوسیستم برای اولویت دادن به انتزاع وجود نداشته باشد، ما فرصتی برای باز کردن پذیرش جریان اصلی نخواهیم داشت. ما مدیون معماران و مبتکران وب 3 هستیم که اطمینان حاصل کنیم که کار رویایی آنها مورد تحسین، قدردانی و استفاده ای است که شایسته آن است. 


Mayur Relekar
Mayur Relekar

Mayur Relekar یکی از بنیانگذاران Arcana است. مایور که مدیر ارشد محصولات سابق Wow Labz بود، Arcana را برای ساده‌سازی پیچیدگی‌های بلاک چین و افزایش تجربه کاربر تأسیس کرد. این شرکت توسط صندوق ها و فرشتگان برتر صنعت، از جمله Balaji Srinivasan، Polygon Ventures، Republic Crypto، و Woodstock Fund حمایت می شود.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا