اخبار روزاقتصاد

جیمی دیمون، که زمانی قول داده بود بیت کوین را ببندد، مورد توجه ترامپ برای وزیر خزانه داری بود

جیمی دیمون، که زمانی قول داده بود بیت کوین را ببندد، مورد توجه ترامپ برای وزیر خزانه داری بود

آیا انتخاب بالقوه ترامپ برای جیمی دیمون، منتقد سرسخت بیت کوین که گفته بود آن را تعطیل می کند، آغازی برای آزادی ارزهای دیجیتال در ایالات متحده خواهد بود؟

فهرست مطالب

رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد فعلی جمهوری‌خواه دونالد ترامپ، مردی که به‌خاطر تصمیم‌های جسورانه و اغلب بحث‌برانگیزش معروف است، اخیراً بمب دیگری پرتاب کرد 

در مصاحبه ای با Bloomberg، انجام شد در اواخر ژوئن و در 16 ژوئیه منتشر شد، ترامپ فاش کرد که در صورت پیروزی در انتخابات آینده، جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان را برای یک پست کلیدی در کابینه خود در نظر دارد. نقش مورد نظر؟ وزیر خزانه داری. 

اکنون، اینجاست که جالب می شود. جیمی دیمون، نامی مترادف با JPMorgan Chase، یکی از شدیدترین منتقدان بیت کوین (BTC) و رمزارز بوده است. 

در طول سال‌ها، دایمون سخنان خود را خرد نکرده و بیت‌کوین را «تقلب» خوانده و به سرمایه‌گذاران هشدار داده است که از بازار پرنوسان کریپتو دوری کنند. 

با این حال، ترامپ در همان مصاحبه به این موضوع اشاره کرد که دیمون ممکن است تغییر عقیده داشته باشد. او به یک جلسه اخیر در ژوئن اشاره کرد که در آن با دیمون، مدیران ارشد و قانونگذاران جمهوری خواه ملاقات کرد و ترامپ «احترام زیادی» به او نشان داد.

این اولین باری نیست که نام دیمون در ارتباط با نقش بلندپایه دولتی مطرح می‌شود. در سال 2016، در اولین دوره ریاست جمهوری ترامپ، به دیمون پیشنهاد شد که در وزارت خزانه داری پست شود اما در نهایت آن را رد کرد. 

به سرعت به دسامبر 2023 برسید و زمزمه‌های دیمون که در راس خزانه‌داری قرار می‌گیرد، با گزارش‌ها بر اساس منابع نزدیک به ستاد انتخاباتی ترامپ، احتمال ظهور را گزارش می‌کند.

بیایید عمیق‌تر بدانیم که جیمی دیمون کیست، اظهارات گذشته او در مورد ارزهای دیجیتال، و انتصاب بالقوه او چه معنایی برای آینده بیت‌کوین و بازار گسترده‌تر ارزهای دیجیتال دارد.

با جیمی دیمون ملاقات کنید

جیمی دیمون نام بزرگی در دنیای بانکداری است که به دلیل رویکرد بی‌معنا و رهبری قوی‌اش شناخته شده است. دیمون متولد 1956 از دانشگاه تافتز در رشته روانشناسی و اقتصاد فارغ التحصیل شد و MBA خود را از مدرسه بازرگانی هاروارد به دست آورد.

حرفه دیمون در امریکن اکسپرس شروع شد، جایی که زیر نظر سندی ویل کار می کرد. او سپس به دنبال ویل به Commercial Credit و بعداً به Citigroup نقل مکان کرد، جایی که نقش مهمی در ساخت یکی از بزرگترین شرکت های خدمات مالی در جهان داشت. 

در سال 2004، او به بانک وان پیوست که بعداً توسط JPMorgan Chase خریداری شد. تا سال 2006، دیمون مدیرعامل جی‌پی مورگان چیس شد و باعث شد تا این بانک به یکی از تأثیرگذارترین بانک‌های جهان تبدیل شود.

دیمون به خاطر اظهارات صریح و گاه بحث برانگیزش معروف است. در سال 2012، او زیان عمده معاملات را کم اهمیت جلوه داد و آن را “توفان در قوری” نامید که با واکنش شدید روبرو شد. 

او همچنین منتقد سرسخت تنظیم‌کننده‌ها است و اغلب بر سر قوانین مالی با آنها دعوا کرده است.

اما، او همچنین یکی از سرسخت‌ترین منتقدان کریپتو است و چندین اظهارات را در طول سال‌ها بیان کرده است. او بیت کوین را یک «تقلب» نامیده و به سرمایه گذاران درباره آن هشدار داده و سقوط نهایی آن را پیش بینی کرده است. 

با وجود این، شایعاتی مبنی بر ملایم‌تر شدن دیدگاه‌های او به‌وجود آمده است، به‌ویژه با توجه به اینکه ترامپ او را برای وزارت خزانه‌داری در نظر می‌گیرد.

Dimon و crypto: یک رابطه پیچیده 

دیمون هرگز از ابراز انزجار خود نسبت به بیت کوین و کریپتو خجالتی نبوده است. جدیدترین و قابل توجه ترین انتقاد او در آوریل 2024 در جریان مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ، جایی که وی بیت کوین را یک “تقلب” و “طرح پونزی” نامید. 

Dimon اظهار داشت: «کریپتو، اگر منظور شما رمزارزهایی مانند بیت‌کوین است، همیشه گفته‌ام که این یک تقلب است. اگر فکر می کنند ارز وجود دارد، دیگر امیدی به آن نیست. این یک طرح پونزی است، این یک طرح پونزی غیرمتمرکز عمومی است.” 

موضع منفی دایمون در مورد ارزهای دیجیتال چند ماه قبل، در دسامبر 2023، در جلسه استماع سنا تکرار شد. زمانی که سناتور ماساچوست الیزابت وارن از او سوال کرد، دیمون کوتاه نیامد. 

او با این استدلال که کریپتو در درجه اول به مجرمان، قاچاقچیان مواد مخدر، پولشویی ها و کسانی که از مالیات اجتناب می کنند خدمت می کند، گفت: «من همیشه عمیقاً با کریپتو، بیت کوین و غیره مخالف بوده ام. دیمون حتی تا آنجا پیش رفت که گفت: “اگر من دولت بودم، آن را تعطیل می کردم.”

این موضع برای دیمون جدید نیست. او حداقل از سال 2014 درباره دیدگاه‌های منفی خود درباره بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال سخن گفته است. در مصاحبه با CNBC در سال 2014، دیمون از بیت کوین به عنوان یک ذخیره وحشتناک ارزش انتقاد کرد و استدلال کرد که می تواند به راحتی تکرار شود و فاقد مشروعیت ارزهای مورد حمایت دولت است. 

او گفت: “این یک ذخیره وحشتناک ارزش است. می توان آن را بارها و بارها تکرار کرد. این جایگاه یک دولت را ندارد.”

یکی دیگر از انتقادات بدنام او در سپتامبر 2017 بود که بیت کوین را “تقلب” نامید و آن را با حباب بدنام شیدایی لاله در قرن هفدهم مقایسه کرد. 

دیمون با اشاره به هر معامله‌گر جی‌پی مورگانی که به معامله بیت‌کوین دستگیر شده بود، گفت: «در یک ثانیه آنها را اخراج می‌کنم. او این تصمیم را اینگونه توجیه کرد: «به دو دلیل: این برخلاف قوانین ما است و آنها احمق هستند. و هر دو خطرناک هستند.”

جالب است که در حالی که دایمون از مخالفان سرسخت بیت کوین بوده است، برخی پشتیبانی از فناوری پشت آن — blockchain. 

در اکتبر 2017، درست چند روز قبل از اینکه JPMorgan طرح بلاک چین خود را برای پرداخت های بین بانکی راه اندازی کرد، دیمون به پتانسیل فناوری بلاک چین اذعان کرد. 

«بلاک چین یک فناوری خوب است. ما در واقع از آن استفاده می کنیم. در موارد مختلف بسیار مفید خواهد بود. خداوند بلاک چین را برکت دهد،» او گفت.

دیمون علیرغم سخنان تند خود در مورد رمزنگاری، اعتراف کرد: «من کمتر به بیت کوین اهمیت می دادم. نمی دانم چرا چیزی در این مورد گفتم.»

بنابراین، نقش بالقوه دیمون به عنوان وزیر خزانه‌داری چه معنایی برای بازار ارزهای دیجیتال دارد و آیا دیدگاه‌های او ممکن است بر سیاست مالی ایالات متحده تأثیر بگذارد؟ 

چه چیزی در پیش است؟

اگر ترامپ به قدرت بازگردد و دیمون را به عنوان وزیر خزانه داری منصوب کند، آینده ارزهای دیجیتال در ایالات متحده ممکن است با تغییرات قابل توجهی روبرو شود. 

سوابق دیمون به عنوان یک بانکدار چشمگیر است. تحت رهبری او، جی پی مورگان چیس نه تنها از بحران مالی 2008 جان سالم به در برد، بلکه قدرتمندتر ظاهر شد. موضع قاطع او در مورد انطباق با مقررات و ثبات مالی او را به یک چهره قابل احترام در امور مالی سنتی تبدیل کرده است.

با این حال، همین طرز فکر می تواند برای صنعت کریپتو دردسر ایجاد کند. اظهارات گذشته دیمون، با برچسب زدن بیت کوین به عنوان “تقلب” و “طرح پونزی”، نشان می دهد که او می تواند قوانین و نظارت های سخت گیرانه تری را اعمال کند و به طور بالقوه آزادی ای را که کریپتو در حال حاضر از آن برخوردار است محدود کند.

جالب است که این می‌تواند درگیری در دولت ترامپ ایجاد کند. ترامپ اخیراً خود را به عنوان یک مدافع طرفدار رمزارزها معرفی کرده است و هدف آن جذب تعداد فزاینده ای از سرمایه گذاران جوان کریپتو است.

در هر صورت، سیاست یک بازی طولانی و استراتژیک است که در آن افکار، اعمال و باورها می‌توانند در یک چشم به هم زدن تغییر کنند، با انگیزه‌های نهفته‌ای که اغلب ناشی از سود است. 

با داغ شدن تب انتخابات، احتمالاً در روزهای آینده شاهد چنین عناوین بیشتری خواهیم بود و رمزارز موضوع مهم بحث باقی خواهد ماند.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا