اخبار روزاقتصاد

زمستان در راه است: چرا بازار آلتکوین پس از باز کردن توکن کاهش می یابد؟

زمستان در راه است: چرا بازار آلتکوین پس از باز کردن توکن کاهش می یابد؟

آلت‌کوین‌ها با زمستان اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده روبرو هستند، که عمدتاً به دلیل بازگشایی توکن‌های بزرگ در سال 2024 است.

براساس Bloomberg، سرمایه گذاران اولیه پروژه به دنبال فروش سریع توکن های دریافتی هستند و می خواهند سودهای کوتاه مدت را قفل کنند. در عین حال، آن‌ها نمی‌خواهند آلتکوین‌های قفل‌شده را در ترازنامه‌های خود نگه دارند، با چشم‌اندازی به رشد آینده.

داده‌های پلتفرم Token Unlocks که 138 پروژه را ردیابی می‌کند، نشان می‌دهد که 120 پروژه پیش‌بینی می‌شود. برای باز کردن قفل توکن ها در سال 2024. تحلیلگران ارزش کل بازار این حجم از دارایی ها را 58 میلیارد دلار تخمین می زنند.

ادوارد چین، یکی از بنیانگذاران شرکت سرمایه گذاری Parataxis Capital، معتقد است که فروش انبوه چنین دارایی هایی فشار شدیدی را بر بازار آلت کوین وارد می کند. در عین حال، کارگزاران اغلب نیاز دارند تا توکن‌هایی را از سرمایه‌گذاران اولیه به خریداران بالقوه با تخفیف تا 40% ارائه دهند.

“بازار در حال حاضر عجیب است، زیرا بسیاری از پروژه‌های زیرساختی که سرمایه‌گذاران از طریق بازار نزولی تامین مالی کردند، اکنون به راه‌اندازی توکن‌های خود می‌آیند، اما تعداد زیادی خریدار معمولی این توکن‌ها با قیمت‌های بالا وجود ندارد.”

 لکس سوکولین، بنیانگذار Generative Ventures

چگونه باز کردن قفل روی نشانه ها تأثیر می گذارد؟

زمان و مقیاس باز کردن قفل رمز می تواند به طور قابل توجهی بر پویایی بازار تأثیر بگذارد. باز کردن قفل بسیاری از توکن ها به طور همزمان می تواند علاقه به خرید را کاهش دهد و قیمت توکن ها را موقتاً کاهش دهد.

رویدادهای بازگشایی رمز می‌تواند باعث نوسانات بازار شود زیرا سرمایه‌گذاران به عرضه جدید توکن‌ها واکنش نشان می‌دهند. سرمایه‌گذاران ممکن است موقعیت‌های خود را بر اساس برنامه بازگشایی قفل و تأثیر مورد انتظار بر روی قیمت‌های توکن تنظیم کنند که منجر به تغییرات قیمت می‌شود.

کدام نشانه‌ها پس از باز کردن قفل جمع شدند؟

به عنوان مثال، رمز پروژه dYdX، DYDX، طی سه ماه گذشته 61 درصد کاهش داشته است. در زمان نگارش این مقاله، قیمت دارایی 1.4 دلار و ارزش بازار آن 838 میلیون دلار است.

Winter is coming: Why altcoin market declines after token unlocks - 1
منبع: CoinMarketCap

وضعیت مشابهی در شبکه Pyth مشاهده می‌شود (PYTH ) و پروژه های Avalanche (AVAX). در مدت مشابه، توکن‌های آنها به ترتیب 55% و 66% کاهش یافتند.

هر سه پروژه فهرست‌شده در ماه مه 2024 باز شدند. نوسانات عمومی بازار با altcoins. از میان بیش از 90 دارایی ارز دیجیتال قابل توجه بر اساس ارزش بازار، تنها 12 دارایی از اواسط مارس 2024 بازدهی مثبتی از خود نشان داده اند.

طبق آمار، حدود 80 پروژه پویایی منفی در این شاخص نشان می دهند. در همان زمان، قیمت 23 دارایی بیش از 50% کاهش یافت.

زمستان رمزنگاری در بازار آلت کوین

تحلیلگران

10xResearch توجه دارند که 115 آلتکوین برجسته از زمان اوج خود در سال 2024 بیش از 50 درصد کاهش قیمت داشته اند. این اصلاح عمدتاً شبیه کاهش‌هایی است که در چرخه‌های قبلی بازار در سال‌های 2017 و 2021 مشاهده شد.

Winter is coming: Why altcoin market declines after token unlocks - 2
منبع: 10xResearch

«امروز، آلت‌کوین‌ها در بازار نزولی وحشیانه قرار دارند. در سال 2024، 73 درصد از آن 115 سکه در ماه مارس به اوج خود رسید. ما در فراخوان عملکرد بهتر بیت کوین در مقابل هر چیز دیگری، به ویژه اتریوم، درست عمل کرده ایم، اما در اوایل ماه مارس، بازی تغییر کرد.”

10xResearch

در حالی که آلت کوین ها در حال سقوط هستند، دو ارز دیجیتال پرچمدار، بیت کوین (BTC ) و اتریوم (ETH)، انعطاف پذیری نسبی نشان داده اند. آنها به ترتیب 11% و 13% نسبت به اوج خود در سال جاری کاهش یافته اند.

“بقای بازار نزولی آلتکوین به یک عامل مهم بستگی دارد: مدیریت ریسک موثر. باز کردن توکن ها و شاخص های نامطلوب نقدینگی کریپتو، کاتالیزورهای اصلی این سقوط آلت کوین هستند.”

10xResearch

در ماه می، تحلیلگران در مورد کاهش احتمالی قیمت آلتکوین به دلیل باز کردن حجم قابل توجهی از توکن ها هشدار دادند. انتظار می رود تقریباً 2 میلیارد دلار توکن آنلاک شده تا قبل از جولای وارد بازار شود که می تواند منجر به فروش ارزهای دیجیتال و کاهش قیمت شود.

به گفته کارشناسان، این وضعیت ناشی از اقدامات صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر است. در سه ماهه اول سال 2022، این صندوق ها 13 میلیارد دلار در آلتکوین ها سرمایه گذاری کردند. تحت فشار سرمایه گذارانی که می خواهند وجوه خود را برگردانند، صندوق های خطرپذیر مجبور به فروش توکن های خود می شوند. این وضعیت با علاقه فزاینده سرمایه گذاران به هوش مصنوعی (AI) تشدید می شود.

آیا معامله گران باید منتظر فصل آلت کوین باشند؟

سهم بیت کوین در کل سرمایه کل بازار کریپتو که حجم آن 2.4 تریلیون دلار است، 54.6 درصد است. به‌اصطلاح شاخص تسلط بیت‌کوین، چرخه بازار و احساسات سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد و ارزهای دیجیتال کوچک‌تر معمولاً از نظر نرخ رشد بهتر از بیت‌کوین و اتریوم هستند.

Winter is coming: Why altcoin market declines after token unlocks - 3
منبع: TradingView

به عنوان یک قاعده، سهم ارز دیجیتال پیشرو در کل سرمایه کل بازار کریپتو در طول رکودهای چرخه‌ای در صنعت افزایش می‌یابد. در طول یک دوره صعودی در بازار، زمانی که بسیاری از آلتکوین ها سریعتر از بیت کوین رشد می کنند، کاهش می یابد. بنابراین، اولین شاخص تسلط ارزهای دیجیتال، چرخه بازار و احساسات سرمایه گذار را نشان می دهد.

تحلیلگران Swissblock شرایط شروع فصل آلتکوین را نامیدند. کارشناسان معتقدند که معامله گران باید نسبت قیمت ETH/BTC را که قیمت اتریوم در معادل بیت کوین است، نظارت کنند. رشد جفت ETH/BTC به طور سنتی به عنوان منادی هجوم سرمایه به سوی جایگزین در نظر گرفته می شود

علاوه بر این، تحلیلگر فنی Titan of Crypto نیز به فصل آینده در آوریل ابراز اعتقاد کرد.

به گفته وی، بازار آلتکوین برای رشد قابل توجهی آماده است. تحلیلگر تأکید کرد که فاز پس از نصف شدن بیت کوین معمولاً به نقطه عطفی برای آنها تبدیل می شود. نمودارهای فنی نشان می‌دهند که آلت‌کوین‌ها به زودی در مرکز قرار می‌گیرند و یک فصل بالقوه سودآور را پیش‌بینی می‌کنند.

افشا: این مقاله توصیه سرمایه گذاری را نشان نمی دهد. مطالب و مطالب ارائه شده در این صفحه فقط برای اهداف آموزشی است.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا