اخبار روز

انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان قم تشکیل شد

انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان قم تشکیل شد

۲۲:۵۰ ۲۰ تير ۱۴۰۳

به نقل از اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم،مشاور قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آیین ابلاغ احکام اعضای انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان قم در سالن جلسات این اداره‌کل اظهار کرد: منابع محدود دولتی، هیچ وقت کفاف مرمت آثار تاریخی را نمی‌دهد. 

فریدون فعالی افزود: برخی از شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی و صنعتی از محل مسئولیت اجتماعی خود می‌توانند به حوزه میراث‌فرهنگی کمک کنند و از این امر می‌توانیم در مرمت، بازسازی، احیای اماکن، بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و میراث‌های ملموس و ناملموس استفاده کنیم.

او با اشاره به راه‌اندازی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی از ۴ آذر سال گذشته خاطرنشان کرد: تاکنون اتفاق‌های خوبی با مشارکت افراد نیکوکار در بخش میراث‌فرهنگی رقم خورده است.

او برای افزایش ماندگاری زائر گفت: قم را به عنوان یک شهر زیارتی می‌شناسند، از این‌رو لازم است تا سایر ظرفیت‌های آن را در بخش‌های میراثی، صنایع‌دستی و گردشگری به زائران معرفی کرد.

فعالی درباره انجمن خیرین میراث‌فرهنگی گفت: این انجمن یک سازمان مردم‌نهاد (سَمَن) غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیردولتی است که در موضوع‌های میراث‌فرهنگی فعالیت می‌کند تا زمینه مشارکت خیرین را در داخل و خارج از کشور فراهم سازد.

او افزود: این انجمن اهدافی همچون ایجاد زمینه مشارکت خیران این حوزه در داخل و خارج از کشور به منظور جلب مشارکت و جذب سرمایه‌های معنوی و مادی برای حفظ، مرمت و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی ثبت‌شده، مشارکت در راه اندازی موزه‌ها و پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس، اموال منقول فرهنگی و تاریخی و میراث‌طبیعی کشور و سایر موارد مشابه را دنبال می‌کند.

مشاور قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به روش‌هایی که می‌توان برای تعهدات اهداف استفاده کرد، خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از تجربیات فنی و مشاوره‌های تخصصی خیرین صاحب‌نظر و شاخص در حوزه میراث‌فرهنگی از آن جمله است. 

او افزود: فراهم‌سازی زمینه دریافت منابع مالی و یا هدایای اموال منقول و غیرمنقول در اختیار دوستدار میراث‌فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعاتی و آماری از خیرین و معرفی توانمندی‌های آنان، تشکیل بانک اطلاعاتی آماری از محوطه‌ها، بنا‌ها و بافت‌های تاریخی، اموال منقول و غیرمنقول نیازمند مرمت، احیاء و حفظ نگهداری میراث‌فرهنگی ناملموس در خطر و نیازمند پاسداری فوری از جمله برنامه‌های انجمن مذکور است. 

او با اشاره به این که حوزه مأموریتی این انجمن به وسعت ایران‌اسلامی و عمق آن به اندازه تمدن ۷ هزار ساله آن است، اضافه کرد: در نهایت تأمین هزینه‌های مرمت و بازپیرایی بناها، محوطه‌ها و مشارکت در تعیین حریم‌های آثار تاریخی و اقدامات پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس نیز از دیگر مواردی است که باید توجه کرد.

قم در بخش میراث‌فرهنگی، نیازمند فرهنگ‌سازی است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم نیز در این جلسه، با تسلیت ایام ماه محرم و تأکید بر پیروی راه ائمه اطهار (ع) به ویژه حضرت سید الشهداء (ع) درباره تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان قم گفت: استان قم در بخش میراث‌فرهنگی، به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.

علیرضا ارجمندی افزود: در سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم، با انجام رساندن چند طرح، این فرهنگ را ایجاد کنیم که اثرات مثبت و خوبی را نیز به همراه داشته که یکی از این طرح‌ها مرمت و ساماندهی بازار کهنه پس از ۲۰ سال متروکه‌بودن است که به یک محور گردشگری میراثی تبدیل شده است.

او با اشاره به این که برخی از صنایع‌دستی نادر و کم‌نظیر در بازار کهنه شهر قم قرار دارند، تصریح کرد: توجه به میراث‌فرهنگی، در رونق اقتصادی و اشتغالزایی در بخش صنایع‌دستی نیز تأثیرگذار است.

او همچنین به ساماندهی سرای ملا حسین اشاره کرد و از شروع طرح ساماندهی و مرمت میدان کهنه شهر قم خبر داد و گفت: این منطقه یک محور صنایع‌دستی، میراثی و گردشگری و تلفیقی از این سه حوزه است.

ارجمندی به آثار تاریخی و باستانی در این منطقه مانند نخستین مناره آجری، مناره‌های ساسانی، مسجد جامع و مدرسه جهانگیرخان اشاره و بیان کرد: با ساماندهی و مرمت این محور تاریخی شاهد رونق اقتصادی مغازه‌های این بازار نیز هستیم.

او اظهار کرد: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان قم در حفظ آثار تاریخی استان می‌تواند نقش مؤثری را ایفا و همچنین یک فرهنگ‌سازی و پشتوانه خوبی را در این بخش در سطح استان قم ایجاد کند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به پیشینه ۷ هزار ساله قم بیان کرد: برخلاف تصور عامه، استان قم ظرفیت بسیار غنی میراثی در ابعاد گوناگون دارد که نیازمند معرفی آن به عموم مردم هستیم.

او تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی را اقدامی برای حفظ میراث‌فرهنگی و هویت و تاریخ ایرانی‌اسلامی برشمرد و گفت: این اقدام با در پی داشتن اثرات مثبت و نیز جذب حمایت‌های نیکوکاران و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در بخش میراث‌فرهنگی می‌تواند گامی در راستای حفاظت و نگهداری از میراث‌فرهنگی و همچنین معرفی این آثار باشد.

همچنین در این جلسه که با حضور تعدادی از خیرین و فعالان بخش میراث‌فرهنگی استان قم برگزار شد، شرکت‌کنندگان به وجود آثار گوناگون میراث‌فرهنگی در سطح استان اشاره و بر حفظ و نگهداری و نیز معرفی این آثار تأکید کردند و خواستار استفاده از ظرفیت و توانمندی ساکنان بافت‌های تاریخی در این زمینه شدند.

ابلاغ احکام اعضای انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان قم

در پایان این جلسه، احکام رسمی اعضای انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان قم، توسط فریدون فعالی مشاور معاون میراث‌فرهنگی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ایشان ابلاغ شد و علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم به عنوان رئیس، شهاب علی‌عرب به عنوان دبیر و سید جواد جلالی‌نژاد، محمد امیدواریان، محمد آقازاده، جواد آل‌احمد، علی حاجی‌رضا، علی استاد، محسن اسحاقی‌فرد و الهام نداف‌نیا به عنوان اعضای این انجمن تعیین شدند.

در این جلسه عمار کاووسی، مجید ستایش و مهدی نصر اصفهانی معاونان و نیز تعدادی از کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم حضور داشتند.

«انجمن خیرین میراث فرهنگی» با حضور ۵٠٠ تَن از خیرین، نیکوکاران، هنرمندان، کارآفرینان و خادمان میراث‌فرهنگی کشور به ابتکار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ۴ آذر سال ١۴٠٢ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

این انجمن یک سازمان مردم‌نهاد (سَمَن) است و به منظور جلب و جذب سرمایه‌های مادی و معنوی دوستداران میراث‌فرهنگی در داخل و خارج از کشور و با هدف حفظ و صیانت از بناها، محوطه‌ها، بافت‌های تاریخی، فرهنگی و میراث‌طبیعی ثبت‌شده کشور فعالیت می‌کند.

مشارکت خیرین در طرح‌های عام‌المنفعه همواره در گذشته مورد توجه بوده است، احیای این سنت دیرین با توجه به تأکید یونسکو درباره مشارکت مردم در حفظ و صیانت از آثار فرهنگی‌تاریخی، نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت.

انجمن خیرین میراث فرهنگی علاوه بر قم در استان‌هایی همچون اردبیل، گیلان، مازندران، اصفهان، همدان، زنجان، مرکزی، البرز، خراسان رضوی، خراسان شمالی و قزوین تشکیل شده است و در سایر استان‌های کشور نیز تشکیل می‌شود.

 

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا