اخبار روز

اعتبار از دست رفته داوری را احیا خواهیم کرد

اعتبار از دست رفته داوری را احیا خواهیم کرد

۲۰:۰۶ ۲۰ تير ۱۴۰۳

حجت الاسلام و السملمین هادی صادقی در همایش نقش داوری حرفه‌ای (حکمیت) در نظام قضایی و حقوقی کشور، گفت: در قالب برنامه ریزی‌های هدفمند تلاش می‌شود که اعتبار از دست رفته قدیمی داوری را به آن برگردانیم، زیرا داوری بالغ بر ۱۰۰ سال سابقه دارد، اما در گذر زمان در برخی موارد اعتماد به داوری تخفیف یافته است.

وی افزود: در برنامه ریزی‌های جدید، داوری تخصصی و حرفه‌ای در اولویت قرار گرفته و در این زمینه از جلب همکاری افراد برجسته و متخصص از جمله کارشناسان، سردفتران، وکلا، قضات بازنشسته و… استفاده شده است و سپس نسبت به صدور پروانه داوری اقدام کرده ایم.

معاون قوه قضاییه اعتباربخشی به داوری و توسعه ارجاعات به داوری حرفه‌ای را از اولویت‌های مورد نظر معاونت حل اختلاف قوه قضاییه برشمرد و بیان داشت: مردم در درجه اول اهمیت قرار دارند و در قالب اجرای طرح داوری حرفه‌ای همواره تلاش می‌کنیم که مشکلات مردم به طریق مناسب حل شده و منجر به رضایت مندی عمومی شود و کاهش میزان ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که سازش دادن باید رکن نخست در رسیدگی به پرونده‌ها باشد و در این زمینه باید از آموزه‌های مکتب اهل بیت (ع) استفاده کرد، ادامه داد: اصل اساسی ما در داوری، سازش دادن است و ما داور میانجیگر را تعریف کرده ایم تا تلاش کنند که طرفین دعوی را به سوی سازش رهنمون شوند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی ضمن تاکید بر این مطلب که داوری کردن کار بسیار دشواری است، تاکید کرد: دشواری داوری از این منظر است که اگر یک ذره حق الناس ضایع شود، خسران بسیاری به دنبال دارد.

وی خطاب به داوران تاکید کرد: در حد توان از صدور رای بپرهیزید و تلاش کنید که طرفین دعوی به طریقت انصاف به سازش و مصالحه برسند.

معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز حل اختلاف کشور با تاکید بر این مطلب که یک بخش از امتیازدهی به داوران، میزان تلاش آن ها در حوزه صلح و سازش است، گفت: میانجیگران نیز در پرونده‌های کیفری تلاش می‌کنند که صلح و سازش برقرار کنند و در این رابطه، میانجیگران راه جبران را پیدا کرده و پیشنهاد می‌دهند تا ضمن اعاده حقوق افراد آسیب دیده و خسارت دیده، از ورود افراد به زندان نیز جلوگیری شود.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که امواج عظیم دین زدایی در جهان رواج دارد، گفت: با وجود این همه امواج شیطانی که در فضا پیچیده است و با وجود ماهواره ها، شبکه‌های مختلف، فضای مجازی و.. تولیدات شیطانی روزافزون برای دین زدایی و انسانیت زدایی در جهان رواج دارد و شیاطین تلاش می‌کنند که دامنه نفوذ خود را بیشتر و همه دولت‌ها را چپاول کنند و در پشت همه این موارد صهیونیسم مسیحی و یهودی وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه در برابر تولیدات شیطانی موجود، تولیدات روحانی نیز وجود دارد و با اشاره به امداد خداوندی بر امداد مومنان و مسلمین، تصریح کرد: باید بدانیم در برابر این امواج شیطانی که در سطح دنیا پراکنده می‌شود، بی پناه نیستیم و اهل بیت (ع) را داریم و اگر در هر مساله‌ای به سیره اهل بیت (ع) پناه ببریم، یاری رسان قطعی خواهند بود و مدد می‌رسانند و کار پیش می‌رود و نمونه این موارد را در دوران دفاع مقدس دیده ایم.

معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز حل اختلاف کشور ضمن تاکید بر این مطلب که در حوزه صلح و سازش نیز باید از اهل بیت (ع) استمداد طلبید، بیان کرد: به عنوان نمونه در قالب پویش به عشق امام رضا (ع) می‌بخشم، ۴۲۲ رضایت در پرونده‌های قصاص حاصل شده است و این ظرفیت بسیار بزرگی است.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی افزود: زمانی که یک پویش به نام اهل بیت (ع) راه اندازی می‌شود، شاهد مدد اهل بیت (ع) هستیم و خواهش ما این است که هر فرد در هر مسند اعمواز قاضی، وکیل، کارشناس و… در زمان بروز اختلافات برای ایجاد سازش تلاش کنند.

در ادامه این آیین از پوستر به عشق امام حسین (ع) می‌بخشم رونمایی شد و این پویش از ابتدای ماه محرم آغاز شده است وتا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا