اخبار روز

حیات وحش در معرض تهدید گرمای طاقت‌فرسای تابستان

حیات وحش در معرض تهدید گرمای طاقت‌فرسای تابستان

۰۶:۵۸ ۲۰ تير ۱۴۰۳

گرمای تابستان می‌تواند منابع آب را کاهش دهد، به‌ویژه در مناطق خشک. این مسئله برای حیواناتی که به منابع آبی برای بقا نیاز دارند، مشکل‌ساز می‌شود.کاهش آب می‌تواند بر رشد گیاهان تأثیر بگذارد و به نوبه خود، زنجیره غذایی حیوانات را تحت تأثیر قرار دهد.

افزایش بیماری‌ها

 محمدرضا ابدالی مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:گرمای شدید می‌تواند باعث تجمع آب در مناطق کوچک شود که محیط مناسبی برای تکثیر حشرات ناقل بیماری مثل پشه‌ها ایجاد می‌کند.حیواناتی که به دلیل گرما ضعیف می‌شوند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌ها هستند.

او ادامه داد: برخی حیوانات ممکن است برای یافتن منابع آب و غذا مجبور به مهاجرت به مناطق خنک‌تر شوند.برخی حیوانات فعالیت‌های خود را به شب‌ها منتقل می‌کنند تا از گرمای روز در امان باشند.

ابدالی بیان کرد:  گرمای شدید می‌تواند بر نرخ زاد و ولد حیوانات تأثیر منفی بگذارد. تخم‌ها و نوزادان در معرض گرمای بیش از حد ممکن است زنده نمانند.برخی گونه‌ها ممکن است زمان جفت‌گیری و زاد و ولد خود را تغییر دهند تا با شرایط آب و هوایی سازگار شوند.

او گفت:در تابستان‌های بسیار گرم، گزارش‌هایی از مرگ‌ومیر گسترده پرندگان به دلیل گرما و کمبود آب به ثبت رسیده است.برخی حیوانات، مانند آهوها، به دلیل خشک شدن منابع آب، به مناطق جدیدی مهاجرت کرده‌اند که این امر می‌تواند تعادل اکولوژیکی را در آن مناطق جدید به هم بزند.

 راه‌حل‌ها و اقدامات حمایتی

ابدالی تصریح کرد:در برخی مناطق، انسان‌ها با ایجاد آبشخور‌های مصنوعی به حیوانات کمک می‌کنند تا در فصول خشک آب مورد نیاز خود را تامین کنند.تلاش‌هایی برای حفظ و بازسازی زیستگاه‌های طبیعی حیوانات انجام می‌شود تا تأثیرات گرمای تابستان کمتر شود.

 او گفت:نظارت بر جمعیت حیوانات و منابع آبی به کمک تکنولوژی‌های جدید می‌تواند به شناسایی سریع مشکلات و یافتن راه‌حل‌های مناسب کمک کند.

ابدالی بیان کرد:تابستان‌های گرم نه تنها برای انسان‌ها بلکه برای حیات وحش نیز چالش‌های زیادی ایجاد می‌کند. درک این چالش‌ها و تلاش برای کاهش اثرات منفی آنها می‌تواند به حفظ تنوع زیستی و سلامت اکوسیستم‌ها کمک کند.

خبرنگار: عطیه رضایی 

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا