اخبار روز

خوش‌بینی محتاطانه نسبت به پیروزی پزشکیان در سطح بین‌المللی

خوش‌بینی محتاطانه نسبت به پیروزی پزشکیان در سطح بین‌المللی

۰۶:۵۷ ۱۷ تير ۱۴۰۳

رسانه آمریکایی نیوزویک در تحلیلی درباره چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران گزارش که پیروزی مسعود پزشکیان در سطح بین المللی با خوش بینی محتاطانه‌ای مواجه شده است.

 تارنمای نشریه آمریکایی نیوزویک در تحلیلی درباره چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: «پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بر سعید جلیلی رقیب محافظه کار (اصولگرا) در سطح بین‌المللی با خوش‌بینی محتاطانه‌ای در مورد اینکه این پیروزی چه معنایی برای روابط سرد تهران با غرب دارد، مواجه شده است.»

نیوزویک با اشاره به نقش آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در نظام جمهوری اسلامی ایران، اما به نقل از یک کارشناس منطقه‌ای نوشت که پزشکیان می‌تواند «تغییرات مهمی» در سیاست خارجی ایران ایجاد کند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: پیروزی پزشکیان در شرایطی رخ می‌دهد که پیشرفت برنامه هسته‌ای، انتخابات آمریکا که می‌تواند بر چگونگی احیای توافق هسته‌ای ایران و واشنگتن تأثیر بگذارد، انجام می‌شود.

تریتا پارسی معاون مؤسسه کوئینسی وابسته به نهاد رسپانسیبل استیت کرافت به نیوزویک گفت بعید است که پزشکیان و تیمش تغییر زیادی در سیاست‌های منطقه‌ای ایران ایجاد کنند. اما او ممکن است “استراتژی دیپلماتیک قابل مشاهده‌تر و متمایل در منطقه” را اتخاذ کند که می‌تواند شامل جنگ غزه بین اسرائیل و گروه حماس باشد که تهران از آن حمایت می‌کند.

او گفت پزشکیان همچنین احتمالا تیم سیاست خارجی را که در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی رئیس جمهور وقت، بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ در مورد برجام مذاکره کرده بود، باز خواهد گرداند.

وی در خصوص اظهارات پزشکیان مبنی بر اینکه باید تنش‌ها با غرب از طریق مذاکره مستقیم حل شود تا از طریق میانجی‌ها ادامه داد: «برخی تغییرات مهم در سیاست خارجی ایران محتمل است. این اظهارات پزشکیان در چارچوب پیروزی ترامپ در انتخابات اعلام شده است. اگر ایرانی‌ها موافقت کنند که مستقیماً با ایالات متحده حتی با ترامپ به عنوان رئیس جمهور تعامل کنند، این یک تغییر مهم خواهد بود.»

پارسی افزود: «با این حال، این به خودی خود توافق هسته‌ای ایران را احیا نمی‌کند. عوامل کلیدی هم در آمریکا و هم در ایران تغییر کرده و توافق قدیمی را برای هر دو طرف غیر جذاب کرده است، اما ممکن است اکنون اراده سیاسی حداقل در طرف ایرانی برای یک توافق جدید وجود داشته باشد.»

پارسی گفت: «اما حتی اگر نتوان برجام را احیا کرد، باز هم ممکن است ترتیبات دیگری وجود داشته باشد که آمریکا و ایران بتوانند آن را دنبال کنند».

این رسانه آمریکایی در پایان گفت: با این حال، جهت گیری استراتژیک کشور در سیاست خارجی و داخلی به ویژه در مورد مذاکره با آمریکا، از سوی مقام معظم رهبری تعیین می‌شود.

 مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ در سراسر کشور برگزار شد و مسعود پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای در برابر ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای سعیدجلیلی، به عنوان نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران از سوی مردم انتخاب شد.

منبع: ایرنا

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا