اخبار روز

چاپ ۲ هزار و ۱۵۷ عنوان کتاب در قزوین

چاپ ۲ هزار و ۱۵۷ عنوان کتاب در قزوین

مسعود میرزاپور معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: ۲ هزار و ۱۵۷ عنوان کتاب طی ۲ سال گذشته در استان به چاپ رسیده است که از میان کتاب‌های منتشر شده طی این مدت، ۹۸۲ عنوان کتاب مخصوص به رده سنی کودکان اختصاص داشته است.

وی افزود: از میان تعداد کتاب‌های منتشر شده، هزار و ۱۹۸ عنوان کتاب تالیفی و ۹۵۹ عنوان دیگر نیز ترجمه بوده و مجموع شمارگان منتشر شده این تعداد کتاب نیز ۲۱ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۶۹۰ جلد بود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در رابطه با اقدامات این اداره کل برای تشویق ناشران و نویسندگان به نشر کتاب، افزود: طی ۲ سال گذشته اعتبار خرید کتاب به ادارات کل استان‌ها از سوی وزارتخانه تعلق می‌گرفت، اما این اعتبار به دلایلی قطع شده بود، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین به منظور تشویق به چاپ و نشر کتاب تمهیداتی برای خرید کتاب از نویسندگان و آثار برجسته را در دستور کار خود دارد و برنامه‌های متنوع ادبی برای معرفی آثار نویسندگان و نقد کتاب‌های آنان ترتیب داد.

وی در رابطه با گرانی کاغذ و چاپ کتاب الکترونیکی، بیان کرد: مجوز چاپ کتاب الکترونیکی به طور مستقیم توسط وزارتخانه صادر می‌شود و هم اکنون نیز تعداد متقاضیانی که برای دریافت این مجوز به اداره کل مراجعه و به سایت و دفتر رسانه‌های دیجیتال هدایت می‌شوند، افزایش یافته است.

میرزاپور در خصوص لزوم چاپ کتاب در جامعه، تاکید کرد: چاپ کتاب، مساله‌ای مربوط به حوزه فرهنگی است و در این روزگار افراد از چاپ کتاب به صورت فیزیکی بی نیاز نیستند و به همین دلیل علاقه نویسنده برای تولد اثری که محمل اندیشه، ایده و نظر اوست، لزوم چاپ کتاب هرگز از بین نخواهد رفت.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه به دنبال چاپ هر کتاب، نقد و بررسی آثار منتشر شده هم صورت می‌گیرد و این اقدام اهداف زیادی را به دنبال دارد و به طور طبیعی نیز تشویق نویسندگان به تولید کتاب، کتابخوانی، اندیشه و تولد ایده‌های نو را می‌توان از اتفاقات خجسته چاپ کتاب برشمرد.

استان قزوین دارای ۳۰ ناشر فعال می‌باشد و یک ناشر نیز در انتظار دریافت مجور فعالیت است.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا