معرفی سریال ساختمان پزشکان

معرفی سریال ساختمان پزشکان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام سریال: ساختمان پزشکان 

 

ژانر: طنز اجتماعی

 

محصول سال: ۱۳۹۰

 

کشور سازنده: ایران

 

کارگردان: سروش صحت

 

تعداد قسمت ها: ۵۷

 

امتیاز (imdb): ۷.۲ از ۱۰

 

 

بازیگران

بهنام تشکر
بیژن بنفشه‌خواه
هومن برق‌نورد
شقایق دهقان
فرناز رهنما
هوشنگ حریرچیان
پروین قائم‌مقامی
امید روحانی
نعیمه نظام‌دوست
رضا کریمی
اصغر حیدری
مونا فرجاد
مجید شهریاری
مهدی محمدزاده
محمد شیری

 

خلاصه سریال 

نیما افشار روانشناس، همراهِ همسر دومش (که بیمار سابق خودش بوده) در منزل والدینش زندگی می‌کند. داستان‌های مجموعه به زندگی پردردسرِ نیما که شامل مشکلاتش با بیماران مختلف، گرفتاری‌های مالی ناشی از پرداخت اجاره‌خانه، اقساط مختلف، مهریهٔ همسر سابقش، تلاش دائمی برای حفظ آرامش و صلح میان والدین و برادر بی‌ملاحظه، همسر وسواسی و در نهایت تحمّل منشی کم عقلش می‌شود، می‌پردازند.

 

 

درباره سریال

یک کمدی خانوادگی که با ریتم تند خود و شخصیت پردازی رنگارنگ و همین طور با احیای موقعیت های کمیک فراموش شده، به یکی از موفق ترین سریال های طنز تبدیل شده.

روایت بخشی از قصه از طریق گفتار متن و فلاش بک در “ساختمان پزشکان” هوشمندانه بوده است، به ویژه در قسمت اول که نکاتی از شخصیت‌پردازی از طریق گفتار متن‌ به مخاطب منتقل می‌شد، در قسمت‌های بعد نویسنده و کارگردان کمتر به سراغ گفتار متن رفتند، اما هربار از این تمهید استفاده کرده‌اند، موفق بوده‌اند. فلاش‌بک‌ها هم بیشتر بار طنز دارند، به ویژه در بخش‌هایی که نیما می‌خواست ریشه مشکلاتش را در مورد رابطه‌اش با ناصر (هومن برق نورد) واکاوی و بیان کند.

شخصیت اصلی “ساختمان پزشکان” نیما افشار است، هر چند دیگر شخصیت‌ها هم حضوری پررنگ در قصه دارند و گاه همپای نیما می‌آیند، اما نیما محور قصه‌ها و ماجراها و نقطه تلاقی شخصیت‌های این مجموعه است، در بسیاری از مجموعه‌های طنز شخصیت‌ اصلی گرفتار مشکلات شخصیتی و روحی است، ساده لوح، تنبل، منفعت طلب و… است، بسیاری از شخصیت‌های مجموعه‌های طنز غیرعادی هستند، مجموعه‌ای از ویژگی‌های منفی و عادات ناپسند.

گویی که نمی‌شود از دل زندگی عادی و شخصیت‌های معمولی و خاکستری به موقعیت‌های طنز رسید، نیما افشار پزشک است، در کنار ضعف‌های شخصیتی امتیازهایی هم دارد و این ویژگی‌ها است که او را به نمونه‌ای قابل قبول تبدیل کرده، خسته شدیم از بس سازندگان مجموعه‌های طنز مجبورمان کردند به ضعف‌های جسمی و لهجه بازیگرها بخندیم، خسته شدیم از بس عادتمان دادند به حقارت‌ها لبخند بزنیم، آن قدر که فراموش کردیم طنز و کمدی می‌تواند در قالبی جذاب انتقاد کند و مخاطب را نسبت به آنچه اطرافش می‌گذرد هشیار کند، صحت در “ساختمان پزشکان” تا امروز تلاش کرده به طنز واقعی نزدیک شود.

 

 

حواشی سریال

یکی از حواشی سریال، به تصویر کشیدن همجنس‌گرایی بود. این موضوع اشاره به قسمتی دارد که پدر نیما، دوست نیما را با خود به خانهٔ خودشان می‌برد و پس از بستن درها و پنجره‌ها و همچنین انداختن پرده‌ها، لحاف و تشکی فراهم کرده و از وی می‌خواهد که آنجا بنشیند؛ البته در لحظهٔ آخر که دوست نیما هم به شدت از این اقدامات ترسیده بود، مشخص می‌شود که پدر نیما قصد داشته از لای تشک پول خارج کند.

مهراب قاسم‌خانی در مواجهه با این مستندات گفت: «به ما اتهام‌های عجیب و غریبی زده‌اند … اتفاقاً سر سریال ساختمان پزشکان بود که پیمان برای من لینکی فرستاد که ما را فراماسونر معرفی کرده بودند. من واقعاً تعریف درستی از این واژه نداشتم. بعد رفتم تحقیق کنم که فراماسونری اصلاً چیست.»

 

منبع: انتخاب

خروج از نسخه موبایل