حاشیه

معرفی فیلم خوب بد جلف

معرفی فیلم خوب بد جلف

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معرفی فیلم خوب بد جلف

نام فیلم: خوب بد جلف

سال انتشار: ۱۳۹۵

کارگردان: پیمان قاسم‌خانی

نویسنده: پیمان قاسم‌خانی

تهیه‌کننده: محسن چگینی- عبدالله اسکندری

ژانر: کمدی

 

 

بازیگران: 

حمید فرخ‌نژاد
پژمان جمشیدی
سام درخشانی
ویشکا آسایش
مانی حقیقی
حسین پاکدل
بهاره رهنما
نیوشا ضیغمی
آزاده صمدی
امیرمهدی ژوله
مهراب قاسمخانی
نسیم ادبی
سپند امیرسلیمانی
مجید مظفری
رضا رویگری

 

 

خلاصه فیلم

مانی حقیقی یک کارگردان هنری سینما از طرف تهیه‌کننده‌اش تحت فشار است تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقش‌های اصلی فیلمش استفاده کند. از نظر کارگردان آن‌ها بدترین انتخاب‌های ممکن هستند، اما اگر می‌خواهد که فیلم را بسازد مجبور است در مدت کوتاهی آن‌ها را به نقش‌هایشان نزدیک کند و این کار آسانی نیست.

آن‌ها از سرگرد شادمان به عنوان کارشناس انتظامی کمک می‌گیرند. سرگرد قبول می‌کند به آن‌ها آموزش دهد و آن‌ها را همراه خود می‌برد تا شیوه کار او را یاد بگیرند. دریکی از این پرونده‌ها با جسد فردی به نام محمود معتضدی در کنار رودخانه مواجه می‌شوند. روی دست او علامتی خالکوبی شده و حکم نوشته شده، نفر دیگری هم به نام کمال دهن لق با همین خالکوبی کشته شده‌است. آن‌ها یک باند توزیع مواد مخدر هستند و ماده‌ای مخدر به نام حکم لازم را پخش می‌کنند شادمان نفر سوم این گروه را که حسام کشمیری نام دارد در یک باغ بازداشت می‌کند. آن‌ها به دنبال نفر چهارم هستند چون گمان می‌کنند این بازی با چهار نفر انجام می‌شود و نفر چهارم عامل قتل است…

خوب بد جلف

 

 

درباره فیلم

پرداختن به فیلم‌های کمدی سخت‌تر از پرداختن به آثار درام در سینما است. در خصوص کمدی یک اصل ساده می‌گوید : اگر تماشاچی بخندد، فیلم موفق است و اگر نخندد، فیلم شکست‌خورده ‌است. این نگاه، کار منتقدان را در نقد آثار کمدی مشکل‌تر می‌کند. اما این تنها ملاک برای بررسی اثر کمدی نیست.

نویسنده کمدی نمی‌تواند خود را یکسره پشت شوخی‌هایش پنهان‌کند. ناگزیر باید به “اصل درام” برگردد. باید قصه‌ای برای گفتن داشته باشد. به بیان دیگر ممکن است در یک اثر کمدیِ موفق تمام مولفه‌های ساختاری قصه در زمانی کوتاه اتفاق بیفتد و باقی زمان فیلم به شوخی‌های فیلم در تک‌تک صحنه‌های‌هایش اختصاص داده شده باشد. اما همان زمان اندک، سهم خود را به عنوان چفت و بست (ساختار) قصه ایفا می‌کند تا تمام شوخی‌های فیلم در غالب یک قصه کامل تعریف شوند و معنا یابند.

خوب بد جلف

 

 

سخن نهایی

 فیلم  خوب بد جلف به کارگردانی و فیلمنامه نویسی  پیمان قاسم خانی یک کمدی بسیار ساده، دوست داشتنی و به دور از هرگونه پیچیدگی داستانی است.این فیلم  یک وظیفه دارد و آن نیز به خنده واداشتن مخاطب خود است، آن هم نه به هر قیمتی.  اصلی ترین وظیفه هر کارگردان به تصویر کشیدن فیلمنامه در قالب تکنیک سینمایی صحیح آن می باشد، به همین دلیل اولین تجربه کارگردانی پیمان قاسم خانی را می توان نزدیک ترین اثر هنری به فضای مد نظر او دانست. 

 

منبع: انتخاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا