بزودی شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود

بزودی شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود

به گزارش خبرگزاری برنا، جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به نوسانات نرخ ارز گفت: کارشناسان و فعالان اقتصادی می‌دانند که نرخ ارز از عوامل متعددی تأثیر می‌پذیرد که بخشی از این عوامل اقتصادی و بخشی دیگر غیر اقتصادی است.

وی بیان داشت: در بحث عوامل غیراقتصادی مهمترین عاملی که بر نرخ ارز تأثیر می‌گذارد انتظارات تورمی است و هر گونه فعل و انفعال سیاسی، امنیتی، اجتماعی و حتی عوامل شبه اقتصادی می‌تواند انتظارات تورمی را افزایش و یا کاهش دهد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: در گذشته با ایجاد التهابات سیاسی-نظامی، اقتصاد و بازار‌های مالی ایران به شدت دچار نوسان می‌شد و افزایش نرخ‌ها غیرقابل برگشت بود، اما در دو سال اخیر به دلیل مدیریت مناسب بازار و انتظارات، این نوسانات هیجانی قابل کنترل شد، لذا پس از گذشت مدت کوتاهی و با کاهش التهاب و هیجانات، اقتصاد و بازار‌ها به نقطه تعادلی خودشان باز می‌گشتند.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: در آخرین مورد با شهادت اسماعیل هنیه در تهران نرخ ارز شروع به رشد کرد، اما مسلماً پس از اینکه هیجانات تخلیه شد، نرخ به کانال‌های قبلی خود بازگشت و در حال حاضر نیز شاهد روند کاهشی نرخ‌ها در بازار هستیم.

سنجابی تصریح کرد: در این حوادث سیاسی، فاکتور‌هایی بر رشد انتظارات تورمی به صورت غیر منسجم و غیر منطقی تأثیر می‌گذارد که شامل بازارگردانی بازارساز‌های غیررسمی و شبه‌رسمی است. این بازارگردان‌ها سفته‌بازانی هستند که به دنبال اخلال و نوسان‌گیری در بازار ارز هستند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: سفته‌بازان سعی می‌کنند با تشدید انتظارات تورمی نرخ ارز را افزایش دهند و چند روزی آن را بالا نگه دارند و پس از اینکه سودشان کامل شد، ارز‌های خود را به فروش برسانند.

سنجابی در پایان تاکید کرد: در این شرایط، حفظ انتظارات تورمی در اوج، بیش از اینکه مؤلفه اقتصادی داشته باشد، یک مؤلفه سیاسی است و انتظارات تورمی نمی‌تواند در طولانی مدت در اوج خود باقی بماند، یعنی انتظارات تورمی بعد از مدتی به حالت تعادلی باز می‌گردند. در این شرایط نرخ ارز نیز به قیمت‌های تعادلی گذشته کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

منبع: برنا

خروج از نسخه موبایل