معاملات از طریق “دارایی های مجازی” به عنوان یکی از روش های پولشویی ذکر شده است

معاملات از طریق “دارایی های مجازی” به عنوان یکی از روش های پولشویی ذکر شده است

Bijie.com گزارش داد:

/p>

در 19 اوت 2024، دادگاه عالی خلق و دادستانی عالی خلق مشترکاً یک کنفرانس مطبوعاتی برای صدور “تفسیر در چند موضوع در مورد اعمال قوانین در رسیدگی به پرونده های کیفری پولشویی” (از این پس “تفسیر”). “تفسیر” از 20 اوت 2024 اجرایی می شود.

«تفسیر» معاملات «دارایی مجازی» را به عنوان یکی از روش‌های پولشویی فهرست می‌کند تاثیر آن چقدر است؟

نویسنده | وکیل شائو شیوی

01

تفسیر مقررات

جرم پولشویی در ماده 191 قانون جزایی کشورم پیش بینی شده است. بر اساس مقررات قانونی، جرایم پولشویی هفت دسته «جرایم منشأ» است که مجازات های قانونی به دو سطح زیر ۵ سال و ۵ تا ۱۰ سال تقسیم می شود.

ماده 191 [جرایم پولشویی] پوشش و کتمان جرایم مواد مخدر، جرایم سازمان یافته با ماهیت مافیایی، فعالیت های تروریستی، جنایات قاچاق، جرایم فساد و ارتشاء، جرائمی که نظم مدیریت مالی را مختل می کند و جرایم کلاهبرداری مالی شخص مرتکب هر یک از اعمال زیر شود درآمد حاصل از ارتکاب جرایم فوق و درآمد حاصل از آن ضبط و به حبس معین که از پنج سال بیشتر نباشد یا بازداشت کیفری و همچنین یا صرفاً محکوم می شود. در صورت جدی بودن شرایط به حبس معین از پنج سال و حداکثر ده سال محکوم می شود و همچنین به جزای نقدی محکوم می شود:

(1) یک حساب سرمایه ارائه دهید؛

(2) تبدیل دارایی به پول نقد، ابزار مالی یا اوراق بهادار؛

(3) انتقال وجه از طریق انتقال یا سایر روش‌های پرداخت و تسویه حساب؛

(4) انتقال برون مرزی دارایی؛

(5) از روش‌های دیگری برای پنهان کردن یا پنهان کردن عواید مجرمانه و منبع و ماهیت عواید استفاده کنید.

در ماده 5 “تفسیری” که امروز منتشر شد، معامله دارایی های مجازی به عنوان یکی از راه های کتمان هفت نوع جرایم منشا پولشویی ذکر شده است. در عین حال، در ماده 6 نیز نحوه برخورد با قوانین متعارض تصریح شده است: در صورتی که جرم پولشویی و جرم اختفای همزمان صورت گیرد، جرم پولشویی و اختفا محکوم و مجازات خواهد شد. (مجازات قانونی برای جرم اختفا به دو سطح کمتر از 3 سال و 3 تا 7 سال تقسیم می شود)

تفسیر دادگاه عالی خلق و دادستانی عالی خلق در مورد چند موضوع در مورد اعمال قانون در رسیدگی به پرونده های کیفری پولشویی

ماده 5: هر کس به منظور کتمان یا کتمان عواید حاصل از جرم منشا موضوع ماده 191 قانون جزا و منشا و ماهیت عواید مرتکب یکی از اعمال زیر شود. مقصر ماده 191 قانون جزا ” اختفاء یا اختفاء عواید مجرمانه و منشأ و ماهیت عواید به وسیله دیگر” مقرر در بند 1 ماده 191 بند 5: … (6) انتقال از طریق “مجازی”. تراکنش‌های دارایی و روش‌های مبادله دارایی‌های مالی، تبدیل عواید و عواید مجرمانه؛

ماده 6 : پوشاندن و اختفاء عواید ناشی از جرم منشا موضوع ماده 191 ق.م.ا و عواید حاصل از آن، جرم پولشویی موضوع ماده 191 قانون مجازات اسلامی است و در عین حال. زمان تشکیل کسانی که مرتکب جرم اختفا یا اختفاء عواید یا عواید ناشی از جرم مقرر در ماده 312 ق.م.ا. شوند، طبق مقررات ماده 191 قانون جزا محکوم و مجازات خواهند شد.

02

انتشار “تفسیر” خطرات قانونی معاملات “دارایی مجازی” را افزایش داده است

از آنجایی که ارگان‌های امنیت عمومی برای سال‌ها به انجام عملیات‌های کارت‌شکن ادامه داده‌اند، مجرمان به تدریج از ارزهای مجازی با ویژگی‌هایی مانند تمرکززدایی و ناشناس بودن به عنوان ابزاری برای انتقال وجه برای فرار از سرکوب استفاده می‌کنند.

بر اساس “گزارش تحقیقاتی روند جرم و جنایت بلاک چین و ارز مجازی 2022” منتشر شده توسط Zhifan Technology (تصویر زیر)، با قضاوت از تعداد موارد، در سال 2022، چین از ارز مجازی برای ارتکاب کلاهبرداری و پولشویی استفاده کرد (اشاره به محموله تعداد پرونده‌های مربوط به انواع کلاهبرداری آنلاین) 30.5 درصد از کل پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است که در رتبه اول قرار دارد و پس از آن تسویه حساب آنلاین قمار، طرح‌های هرمی، سرقت ارز، کلاهبرداری (کلاهبرداری مستقیم از ارز مجازی)، عمومی است. تخلف و غیره

از این پس، انجام تجارت برای بازرگانان U-commerce دشوارتر خواهد بود و افراد عادی که گهگاه می خواهند ارز ایجاد کنند ممکن است با خطرات قانونی بزرگی روبرو شوند. اگر هنگام خرید یا فروش ارزهای مجازی پول دزدیده شده دریافت کنید، بستگی به ماهیت پول دزدیده شده دارد اگر منبع وجوه دریافتی یکی از جرایم هفت گانه پیش بینی شده در جرم پولشویی باشد. جرم پول شویی در صورتی که منشأ وجوهی باشد جرایم غیر از هفت نوع جرایم منشعب در جرم پولشویی جرایم اختفای است.

از تفسیر ماده اول بالا می توان دریافت که در صورت دریافت پول غیرقانونی در حین معامله ارز مجازی، ممکن است پس از اجرای “تفسیر” مرتکبین مشکوک به جرم پولشویی و اختفاء شوند با مجازات های قانونی محکوم به جرم شدیدتر پولشویی خواهد شد

03

دو مثال برای نشان دادن شرایط محکومیت بیاورید

من همچنین به پرونده‌ای که قبلاً دیده بودم، فکر کردم که در آن یک مدرک کارشناسی ارشد زن به جرم پنهان‌کاری مجرم شناخته شد.

در سال 2022، یک دانشجوی کارشناسی ارشد، تتر را به ارزش 200000 یوان (حدود 27000 یوان) به دیگران فروخت تا مابه التفاوت را بدست آورد و بلافاصله پول نقد را از باجه بانک برداشت. پس از تایید مقامات قضایی، بیش از 99000 یوان برای کلاهبرداری الکترونیکی استفاده شد. اگرچه او ادعا کرد که بی گناه است، اما دادگاه در نهایت دریافت که ژو به پنهان کردن و پنهان کردن عواید مجرمانه مجرم بوده و به یک سال زندان محکوم شد.

موضوع فوق موردی است که در آن خرید و فروش ارزهای مجازی جرم پنهانکاری محسوب می شود.

وانگ مدیر کل یک شرکت دولتی است که از موقعیت خود برای کمک به امضای قرارداد فروش و تسویه حساب برای شرکت xx استفاده کرد و 2 میلیون وجه نقد از شخص حقوقی شرکت xx دریافت کرد. وانگ برای اینکه بتواند دارایی خود را بهتر پنهان کند، شخصی را پیدا کرد که پول نقد را به USDT تبدیل کند.

در این مورد، وانگ از موقعیت خود برای کمک به دیگران استفاده کرد و پول را از دیگران پذیرفت که به منزله جرم گرفتن رشوه بود. بنابراین باید به جرم دریافت رشوه و پولشویی (خود شویی) متهم شود.

اگر تاجر U که با وانگ معامله می‌کرد می‌دانست یا باید می‌دانست که پول پرداخت شده توسط وانگ رشوه است، تاجر U نیز مرتکب جرم پول‌شویی (پول‌شویی) شده است.

04

در پایان بنویسید

طبق دو کنفرانس مطبوعاتی سطح بالا در 19 اوت، از زمانی که دادستانی عالی خلق در سال 2020 کار مبارزه با پولشویی را مستقر و ترویج کرد، ارگان های دادگستری در سراسر کشور اقدامات موثری در مبارزه با پولشویی انجام داده و به نتایج قابل توجهی دست یافته اند. در مجموع 2971 نفر در سال 2023 به دلیل جرایم پولشویی تحت تعقیب قرار گرفتند که نزدیک به 20 برابر تعداد افرادی است که در سال 2019 به دلیل جرایم پولشویی تحت تعقیب قرار گرفتند. در نیمه اول سال 2024، 1391 نفر به دلیل جرایم پولشویی تحت تعقیب قرار گرفتند کهافزایش سالانه 28.4 درصدی را نشان می دهد و سرکوب جرایم پولشویی همچنان رو به افزایش است[1].

انتشار “تفسیر” به این معنی است که کشورمان اقدامات سخت گیرانه تری را برای مبارزه با جرایم پولشویی اتخاذ کرده و معاملات ارز مجازی را در حیطه نظارت و مقررات قانونی قرار داده است. انتشار “تفسیر” به بازرگانان و مردم عادی ایالات متحده یادآوری می کند که در معاملات ارزهای مجازی احتیاط بیشتری داشته باشند، از قانونی بودن معاملات اطمینان حاصل کنند و از مشارکت سهوی در فعالیت های غیرقانونی مانند پولشویی خودداری کنند.

[1] “Two Highs” مشترکاً “تفسیر چند موضوع در مورد اعمال قوانین در رسیدگی به پرونده های کیفری پولشویی” را صادر کردند https://mp.weixin.qq.com/s/sED93XLSObKCkacTQmpZ_g

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

خروج از نسخه موبایل