تولید سالانه ۱۴۰۰ تن بذر و معرفی ۲۰ رقم جدید در کشاورزی

تولید سالانه ۱۴۰۰ تن بذر و معرفی ۲۰ رقم جدید در کشاورزی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، محمد زمانیان، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، با اشاره به سابقه بیش از ۶۵ ساله موسسه در زمینه تحقیقات بر روی ۳۵ محصول زراعی که به امنیت غذایی کشور وابسته‌اند، اظهار داشت: این موسسه در قالب ۵ بخش تحقیقاتی فعالیت می‌کند و در سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ پروژه تحقیقاتی در ستاد و مراکز تحقیقاتی اجرا می‌نماید.

وی افزود: سالانه حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تن بذر هسته‌های اولیه در این موسسه تولید می‌شود و به طور میانگین هر سال ۲۰ رقم جدید به جامعه کشاورزی معرفی می‌گردد. تاکنون ۳۹۵ رقم مختلف توسط این موسسه معرفی شده است که نقش مهمی در افزایش تولیدات کشاورزی کشور داشته‌اند.

تحقیقات در بخش ذرت و گیاهان علوفه‌ای

زمانیان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های بخش تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای موسسه، اظهار داشت: این بخش سالانه ۵۵ تا ۶۰ پروژه تحقیقاتی را در دست اجرا دارد که ۱۵ درصد کل پروژه‌های موسسه را شامل می‌شود. در زمینه تولید هسته‌های اولیه، در سال گذشته حدود ۹ تن بذر هسته‌های اولیه ارقام ذرت و بیش از ۴ تن بذر هسته‌های اولیه گیاهان علوفه‌ای تولید شده است. امروز، در زمینه بذر هسته‌های اولیه ارقام ذرت حدود ۹۰ درصد و در زمینه گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم.

وی همچنین به تولید ۱۸ میلیون تن ذرت علوفه‌ای در کشور اشاره کرد و گفت: نیاز کشور به این محصول ۱۵ میلیون تن است و در این زمینه نیز خودکفایی حاصل شده است. همچنین در زمینه تولید دانه ذرت، سالانه حدود یک میلیون تن تولید داریم.

از مهم‌ترین اهداف موسسه در بخش ذرت، معرفی ارقام پرمحصول و متحمل به کم‌آبی، و همچنین معرفی ارقام علوفه‌ای کم‌آب و پاییزه است. زمانیان افزود: امیدواریم امسال شاهد معرفی ارقام هیبرید ارزن و سورگوم علوفه‌ای باشیم.

تحقیقات در بخش دانه‌های روغنی

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر همچنین به فعالیت‌های بخش تحقیقات دانه‌های روغنی پرداخت و گفت: این بخش بر روی ۵ محصول دانه‌های روغنی شامل کلزا، آفتابگردان، سویا، کنجد و گلرنگ تحقیق می‌کند و سالانه ۵۶ پروژه تحقیقاتی در این حوزه در دست اجرا دارد. در سال گذشته، حدود ۲۷ تن بذر هسته‌های اولیه دانه‌های روغنی تولید شده و تاکنون ۶۱ رقم از این محصولات توسط موسسه معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه از میان این ارقام، ۱۶ رقم به بخش خصوصی واگذار شده، ادامه داد: از نظر عملکرد، در تولید گلرنگ بالاتر از میانگین جهانی و در کلزا تقریباً در سطح جهانی هستیم، اما در تولید سویا و آفتابگردان عملکرد ما نسبت به میانگین جهانی پایین‌تر است.

وی خاطر نشان ساخت: از اهداف مهم موسسه در این بخش، تولید ارقام هیبرید کلزا و آفتابگردان، معرفی ارقام پرمحصول و زودرس گلرنگ و ارقام متحمل به ریزش در کنجد است.

تولید ۲۷ تن هسته‌های اولیه و معرفی ۶۱ رقم جدید دانه‌های روغنی

وی ادامه داد: موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در سال گذشته موفق به تولید حدود ۲۷ تن هسته‌های اولیه دانه‌های روغنی شد و تاکنون ۶۱ رقم جدید از این محصولات را معرفی کرده است. از میان این ارقام، ۱۶ رقم به بخش خصوصی واگذار شده است. 

انتهای پیام/

منبع: برنا

خروج از نسخه موبایل