فرزین: بهبود ضریب جینی در دولت سیزدهم و رسیدن به عدد ۳۶ درصد عدالت محوری برنامه‌ها را ثابت کرد

فرزین: بهبود ضریب جینی در دولت سیزدهم و رسیدن به عدد ۳۶ درصد عدالت محوری برنامه‌ها را ثابت کرد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی دولت سیزدهم امروز (چهارشنبه ۳ مرداد) در جلسه هیات دولت و در گزارش عملکرد خود در دولت سیزدهم اظهار داشت: میانگین رشد تشکیل سرمایه در دوران ۱۰ ساله منفی بوده است، اما در دولت سیزدهم این عدد به ۶.۴ درصد رشد رسید.  

وی افزود: میانگین رشد تشکیل سرمایه ساختمان هم در دولت قبل منفی بود و در دوران ۲۵ ساله هم ۲.۲ درصد بود، اما هم اکنون این رقم ۳.۲ درصد است.  

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: میانگین رشد ماشین آلات هم در دولت سیزدهم ۱۱.۸ درصد رشد کرده است.  

وی درباره سرمایه گذاری بخش صنعت هم گفت: در بخش صدور جواز تاسیس صنعتی با رشد ۱۹.۷ درصدی و در بخش صدور پروانههای بهره برداری به رشد ۵۴.۵ درصدی رسیده ایم.  

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مردمی سازی یارانه ها، اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، گسترده شدن شمولیت مالی در کشور، دسترسی بیشتر خانوادهها به وامهای قرض الحسنه و وام ازدواج و فرزندآوری در این زمینه تاثیر بالایی داشته است. در مجموع دسترسی خانوادهها در دولت سیزدهم به تسهیلات مالی و بانکی بیشتر و بهتر شده است

رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه تحلیل ضریب جینی اهمیت دارد و یکی اهداف عدالت اجتماعی است، گفت: ضریب جینی یک عدد بین صفر و یک است هرچه به صفر نزدیکتر باشد، توزیع درآمد عادلانهتر است و هرچه به یک نزدیکتر باشد توزیع درآمد ناعادلانهتر است. به طور تاریخی ضریب جینی ۴۰ درصد است.

وی افزود: این ضریب در دورانی به ۴۲ و ۴۳ درصد رسیده و در دورانی به دلیل برخی سیاستها تا ۳۹ و ۳۸ درصد نیز کاهش یافت. در مناطق روستایی ضریب جینی از مناطق شهری بهتر است.

وی اظهارداشت: در سال ۱۴۰۲ ضریب جینی به ۳۶ درصد کاهش پیدا کرد.

فرزین تصریح کرد: مردمی سازی یارانهها، طرح ارائه کالابرگ و شمولیت مالی گسترده که در کشور اتفاق افتاده، ضریب جینی را کاهش داده است.

وی افزود: وامهای قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری گستردگی شمولیت مالی را رشد داده و عموم خانوارها دسترسی لازم به تسهیلات مالی در شرایط مختلف را پیدا کردهو باعث بهبود ضریب جینی کشور شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: براساس عدد ضریب جینی بانک مرکزی، در دهه ۹۰ بدترین ضریب جینی را  در سالهای ۹۷ و ۹۹ داشتیم که ۴۲ درصد بود و در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد و اکنون حدود ۳۶.۱ درصد رسیده است.

وی درباره نرخ رشد کشورهای منطقه، افزود: براساس آخرین گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۳، نرخ رشد ایران پنج درصد است که بر اساس گزارش بانک مرکزی خودمان نیز نرخ رشد ۱۴۰۲ حدود پنج درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران بالاترین نرخ رشد را در کشورهای منطقه دارد، تصریح کرد: نرخ رشد عربستان منفی و ترکیه حدود ۴.۵ درصد بوده است و مابقی کشورهای منطقه نیز پایین تر از چهار درصد بوده است.

فرزین درباره سیاست های ارزی گفت: یکی از راه های کنترل ارز حضور در بازار ارز بود که البته معتقدم این سیاست در هیچ دوره ای که کشور دچار شوک انتظاری شد، پاسخگو نبود. به همین دلیل تلاش ما این بود که از این تجربه غلط استفاده نکنیم.

وی اظهار داشت: بر این اساس، دولت سیزدهم راهکار حفظ منابع ارزی و مدیریت نرخ ارز را دنبال کرد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریحکرد: همچنین در این دوره منابع طلا و ذخایر آزاد کشور افزایش پیدا کرد، زیرا با ارتباط خوبی که گرفتیم توانستیم بخشی از منابع خود را در کشورهایی که منابع ایران بلوکه شده بود را آزاد کنیم و در اختیار تولید قرار دهیم.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲، به طور کلی در بانک مرکزی ۶۸ میلیارد دلار ارز تخصیص دادیم. از این میزان حدود ۴۹ تا ۵۰ میلیارد دلار به واردات مواد اولیه و ماشین آلات تولید و ۱۰ میلیارد دلار به کالاهای سرمایه ای اختصاص داده شد.

وی افزود: در سالهای گذشته شاهد بودیم مردم به حج عمره اعزام نمیشدند، اما ما توانستیم ارز خوبی به این بخش اختصاص بدهیم. همچنین در سیاست جدید واردات خودرو با وجود اینکه فشار به منابع ارزی کشور وارد میشد این موضوع در حال انجام است و وزارت صمت موضوع را دنبال می کند.

فرزین درخصوص تورم تولید کننده گفت: در شهریورماه ۱۴۰۰ تورم تولید کننده در مجموع ۸۲ درصد و تورم نقطه به نقطه ۷۰ درصد بوده است بنابراین تورم تولید کننده در ماه گذشته به ۲۹ درصد و نقطه به نقطه به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

وی براین باور است که در عموم متغیرهای پولی به سطح تعادلی بلند مدت یعنی سطح قبل از تحریم ها بازگشتیم و توانستیم شرایط تحریم را مدیریت کنیم اگرچه تحریم ها همچنان وجود دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در خصوص سیاست های پولی اگر چه توانستیم پول را کنترل کنیم اما رشد هم محقق شد افزود: در این دوران توانستیم نرخ رشد حدود ۵۰ درصد را حفظ کنیم که با توجه به تحولات منطقه یکی از بالاترین نرخ های رشد بوده است.

وی اظهارداشت: میانگین رشد تولید ناخالص داخلی در دوره ۱۰ ساله نیم درصد، در دولت سیزدهم ۴.۵ درصد و بدون نفت ۱.۲ دهم درصد و اکنون چهار درصد شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: رشد صنعت در دوره ۱۰ ساله هفت دهم درصد، در دوره ۲۵ ساله ۵.۳ درصد و در دولت سیزدهم ۶.۵ درصد بوده است.

فرزین تصریح کرد: رشد مصرف خصوصی در دوره ۱۰ (سالهای ۹۱ تا ۹۹ ) منفی سه دهم درصد، در دوره ۲۵ ساله ۳.۴ دهم درصد بود که در دولت سیزدهم ۶.۳ دهم درصد شد.

وی اظهارداشت: میانگین رشد تشکیل سرمایه ثابت کل در دوران ۱۰ ساله منفی ۷.۱ دهم درصد، در مدت ۲۵ ساله ۱.۸ درصد و در دولت سیزدهم ۶.۴ دهم درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته وی، میانگین رشد تشکیل سرمایه ساختمان در دوره ۱۰ ساله منفی ۴.۸ درصد، در دوره ۲۵ ساله ۲.۱ درصد و در دولت ۳.۲ دهم درصد شد.

وی گفت: همچنین میانگین رشد تشکیل سرمایه ماشین آلات در دوره ۱۰ ساله منفی ۹.۹ درصد، در دوره ۲۵ ساله ۱.۷ و در دولت سیزدهم ۱۱.۸ دهم درصد شد که علت این افزایش رشد در بخش ماشین آلات اجرای سیاست ارزی مناسب بوده است.

انتهای پیام/

 

منبع: برنا

خروج از نسخه موبایل