اقتصاد

بررسی عضویت ناظر ایران در دستورکار مجمع اقتصادی اتحادیه اوراسیا

بررسی عضویت ناظر ایران در دستورکار مجمع اقتصادی اتحادیه اوراسیا

به گزارش خبرگزاری برنا، آندری اسلپنف در تماس تلفنی با کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو افزود: در این نشست، برنامه‌های متعددی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا تنظیم شده است.

وی در ادامه از جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد که به عنوان شریک ویژه در مجمع اقتصادی اوراسیا که مهرماه سال جاری در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار خواهد شد، شرکت کند.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تبریک برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان، ایران را شریک مهم این اتحادیه خواند.

اسلپنف ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های کشورمان با اتحادیه اوراسیا با شتاب بیشتری ادامه یابد.

سفیر کشورمان در روسیه نیز اتحادیه اوراسیا را یک فرصت بزرگ برای منطقه خواند و اظهار داشت که مناسبات کشورمان با این اتحادیه در دولت جدید نیز ادامه می‌یابد و تقویت خواهد شد.

بر اساس این گزارش، مجمع اقتصادی اوراسیا ۹ و ۱۰ مهرماه در ایروان پایتخت ارمنستان به عنوان رئیس دوره‌ای این اتحادیه برگزار می‌شود و علاوه بر مقامات عالی کشور‌های عضو اتحادیه، کارآفرینان و مدیران شرکت‌های بزرگ نیز در آن شرکت خواهند کرد.

تحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه حدود ۱۰ سال قبل یعنی در ۲۰۱۴ نهاده شد.

پیش از این، در ملاقات روز‌های آغازین خردادماه ۱۴۰۳ کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با ساگیتنایف رئیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا، درخواست رسمی عضویت ناظر کشورمان در این اتحادیه تحویل مقام اتحادیه شده بود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش‌تر دی‌ماه ۱۴۰۲ با جمهوری اسلامی ایران قرارداد تجارت آزاد امضا کرد که اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در مجالس کشور‌های عضو و مجلس شورای اسلامی است.

با نهایی شدن این توافقنامه، حدود ۸۷ درصد صادرات کالا‌های ایرانی به کشور‌های روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدون تعرفه گمرکی انجام خواهد شد و متقابلا نیز صادرات این کشور‌ها به کشورمان از این مزیت برخوردار خواهد شد.

منبع: سفارت ایران در روسیه

انتهای پیام/ 

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا