اقتصاد

عامل ضعف استاندارد در تولید بتن چیست؟

عامل ضعف استاندارد در تولید بتن چیست؟

به گزارش خبرگزاری برنا، بتن مهم‌ترین مواد زیرساختی مسکن سازی است؛ در دهه اخیر و سال‌های گذشته استفاده از بتن در امر خانه سازی توسعه پیدا کرده است؛ اما آیا بتن مورد استفاده در ساخت مسکن استاندارد است؟

این را هم باید دانست که صنعت سیمان بشدت آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد و برای تولید آن انرژی زیادی مصرف می‌شود که این دو عامل خلاف اهداف توسعه پایدار به شمار می‌رود چرا که توسعه پایدار به معنای تولید با کمترین آلودگی و کمترین مصرف انرژی است.

آن طور که رئیس اسبق انجمن بتن گفته گسترش تولید سیمان آمیخته، اجرای طرح مخلوط بتن در کارگاه‌ها و افزایش دوام بتن را از جمله راهکار‌های مقابله با چالش‌های فراروی این بخش است، اما بحث نظارت و کنترل کیفیت بتن در کشور متاسفانه بسیار ضعیف است.

حال این سوال مطرح است که چرا انجمن بتن نظارت لازم را بر واحد‌های زیرمجموعه و تولید اعمال نکرده و یا اگر هم نظارتی هست چرا ضعیف است؟

بالاترین نظر کارشناسی را درباره بتن رئیس سابق مرکز تحقیقات بتن بیان کرده است؛ او گفته دانش بتن در ایران با دانش بتن در آمریکا ساعتی تفاوت دارد چرا که ما در دانش این پروژه هیچ تفاوتی با کشور‌های خارجی نداریم و مشکل ما در اجرای این طرح‌ها تنها بحث نیروی انسانی و تکنسین است، چرا که ما نیروی انسانی کارآزموده و کار بلد تربیت نکرده‌ایم.

مصطفی احمدوند تصریح کرد: با وجود آنکه استاندارد‌های به روزی در این حوزه نوشته شده، اما در حوزه نیروی انسانی و همچنین نظارت و بازرسی با مشکلات بسیار زیادی در این بخش روبه‌رو هستیم.

وی یادآور شد: ۴۸ استاندارد در این بخش وجود دارد که زیر ۵۰ درصد از این میزان رعایت می‌شود و این به دلیل آن است که متاسفانه در حوزه نظارت و تربیت نیروی انسانی و همچنین وجود ماشین آلات با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با بیان اینکه برای اولین بار تفاهم نامه با سازمان استاندارد استان تهران برای نظارت از کارخانه‌های بتن در استان تهران منعقد کرده‌ایم، افزود: در صورتی که تخلف و یا مشکلی در این کارخانجات مشاهده کنیم به سرعت رسیدگی و کارخانه متخلف را پلمب خواهیم کرد.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن گفت: مبلغ فروش بتن آماده در سطح کشور ۲ هزار همت است.

کریمی به وضعیت نامناسب تولید بتن آماده در کشور اشاره کرد و گفت: بتن غیراستاندارد عمر مفید ساختمان‌ها که بایستی حداقل ۲۰۰ سال باشد را به زیر ۳۰ سال کاهش داده است. 

رحمتی، رییس کمیته فنی کانون با بیان اینکه آزمایشات شیمیایی و فیزیکی سیمان، طبق استانداردی که به شکل سنتی در ایران مرسوم است، به تنهایی نشان‌دهنده عملکرد واقعی سیمان در بتن نیست، گفت: متأسفانه در استان‌ها و شهرستان‌ها از ماشین آلات نامناسب در تولید بتن استفاده می شود.

این سوال مطرح است که چرا انجمن و کانون بتن از اعمال نظارت و استانداردهای لازم بر تولید غافل هستند؟

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا