اقتصاد

تأمین مالی؛ موتور محرک رشد اقتصادی در دولت سیزدهم

تأمین مالی؛ موتور محرک رشد اقتصادی در دولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری برنا، داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری امروز اظهار داشت: تأمین مالی در اقتصاد یکی از اصلی‌ترین الزامات برای پیشرفت و رشد اقتصادی محسوب می‌شود؛ بنابراین باید از روش‌های مختلفی برای این امر استفاده کرد. دولت سیزدهم نیز بهره‌گیری از شیوه‌های متنوع تامین مالی را در برنامه خود قرار داده است.

وی ادامه: در سه سال گذشته، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تلاش کرده‌اند از همه شیوه‌های تامین مالی بهره ببرند. یکی از این روش‌ها استفاده از اوراق گام بوده که در سال گذشته و امسال یکی از ابزارهای مهم تامین مالی تولید به شمار می‌رود. این اوراق به تامین مالی کوتاه‌مدت در کشور کمک می‌کنند. بانک مرکزی سال گذشته دستورالعمل مربوط به استفاده از اوراق گام را در شورای پول و اعتبار تنظیم کرده و امیدواریم بتوانیم از این ابزار به منظور رشد تولید و تقویت فعالیت‌های مولد اقتصادی بهره بیشتری ببریم.

وی ادامه داد: موضوع فکتورینگ که به مطالبات قراردادی مرتبط است نیز بین دستگاه‌های اقتصادی مورد توافق قرار گرفته و از این ابزار استفاده می‌شود. آیین‌نامه و دستورالعمل استفاده از فکتورینگ برای تامین مالی طرح‌های عمرانی نیز اواخر سال گذشته در شورای پول و اعتبار تصویب شده و استفاده از این ابزار در طرح‌های عمرانی نیز در دستور کار قرار دارد.

منظور گفت: سازمان برنامه و بودجه از سال گذشته سامانه مربوط به استفاده از فکتورینگ را آماده کرده و مراحل آزمایشی آن در حال اتمام است. امیدواریم امسال شیوه تامین مالی فکتورینگ به یک روش مفید و کاربردی در تامین مالی کشور تبدیل شود و بتوانیم استفاده از آن را گسترش دهیم.

منظور تاکید کرد: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنطیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های‌ بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد.

سازمان برنامه و بودجه در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی هم گفت: تامین اجتماعی در ارتباط با صدور احکام همسان‌سازی اقدام می‌کند و در قانون بودجه پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تامین اجتماعی پرداخت کند تا این موضوع اجرایی شود که در حال برگزاری جلسات هستیم تا نحوه پرداخت بگاین مبلغ نهایی شود.

یس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: از نظر سازمان برنامه و بودجه منابع نوشته شده در بودجه امسال پایدارتر و واقعی‌تر است. منابع پایدار در بودجه ۱۴۰۳ به ۶۳ درصد رسیده در حالی که این رقم در ابتدای دولت سیزدهم ۴۳ درصد بود.
وی ادامه داد: برآورد ما این است که منابع درج شده در جداول هدفمندسازی یارانه‌ها محقق می‌شود. چرا که سال گذشته ۹۰ درصد منابع محقق شد. سیاست‌های غیر قیمتی متعددی با توافق وزارت نفت برای کاهش و صرفه جویی انرژی صورت گرفته است. به عنوان مثال ۱۳ طرح مربوط به این سیاست‌ها در شورای اقتصاد تصویب کردیم. ظرفیت حساب بهینه سازی مصرف انرژی هم کمک خواهد کرد.

منظور گفت: دولت سیزدهم ۳۳۰هزار میلیارد تومان بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشره دولت قبل رو انجام دادیم. سهم خالص اوراق در تامین دولت به ۵.۵ درصد رسید در حالی که در سه سال دولت قبل این رقم ۱۴ درصد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال ۱۴۰۰ رقم ۱۴۲ همت، سال ۱۴۰۲ رقم ۲۸۸ همت و در سال ۱۴۰۲ رقم ۳۰۹ همت تامین مالی کردیم و تعداد ۲ هزار طرح‌های عمرانی را تکمیل کردند که یک هزار پروژه مصوبه سفر‌های استانی بوده است.

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا