اقتصاد

How Move پس از فروپاشی استیبل کوین Diem فیسبوک هدف جدیدی پیدا کرد

How Move پس از فروپاشی استیبل کوین Diem فیسبوک هدف جدیدی پیدا کرد

در فیس بوک، سم بلکشیر Move را ایجاد کرد، یک زبان برنامه نویسی که به طور خاص برای برنامه های بلاک چین طراحی شده بود، اما Diem، ارز رمزپایه‌ای که توسط Move ارائه می‌شود، هرگز راه‌اندازی نشد.

وقتی قانون‌گذاران در ایالات متحده جاه‌طلبی‌های ارزهای دیجیتال فیس‌بوک را لغو کردند، Blackshear و دیگران به دنبال برنامه‌های کاربردی جدید برای زبانی بودند که ایجاد کردند. یافتن آنها طولی نکشید. امروزه چندین بلاک چین موفق از Move استفاده می کنند، از جمله Aptos، Sei و Sui، که Blackshear به عنوان مدیر ارشد فناوری Mysten Labs روی آن کار می کند.

Cointelegraph با Blackshear صحبت کرد تا علت پایان Diem را کشف کند. تنها شروعی برای Move بود و چرا انتخاب بهتری برای ساخت بلاک چین نسبت به Solidity، Rust یا دیگر زبان‌های موجود است:

«دو نکته سطح بالا این است که Move ایمن‌تر و سازنده‌تر است»، Blackshear به کوین تلگراف گفت. «ابتدا به نکته ایمنی اشاره می کنم. در زندگی قبلی‌ام، قبل از پیوستن به Libra و ایجاد Move، در تجزیه و تحلیل برنامه‌های استاتیک و تأیید برنامه کار می‌کردم، جایی که تمام روز را به بررسی اشکالاتی که برنامه‌نویسان واقعی می‌نوشتند می‌گذراندم و سعی می‌کردم بفهمم که چه چیزی باعث شد آنها را معرفی کنند؟ آیا زبان بر سر راه آنها قرار گرفت؟ آیا اساساً سخت است؟» همه این چیزها.»

«من همان مطالعه را در مورد Solidity انجام دادم. برای مثال مشخص، یک باگ برجسته در آن زمان هک EthereumDAO بود. این یک رویداد بزرگ بود که منجر به از دست رفتن پول زیادی شد و باعث فورک اتریوم شد. وقتی به اصل هک DAO [سازمان خودمختار غیرمتمرکز] نگاه کردیم، علت اصلی مشکل ورود مجدد بود… بنابراین با Move، یکی از کارهایی که انجام دادیم این بود که گفتیم اجازه ورود مجدد نخواهیم داشت.”

از جنبه بهره‌وری، Blackshear توضیح می‌دهد، “ما این انتزاع مبتنی بر شی را داریم که ترجمه افکار شما را به کد بسیار بسیار مستقیم می‌کند.”

پایان آغاز

در سال 2018، فیس بوک مارک زاکربرگ تیمی از متخصصان در زمینه رمزنگاری، برنامه نویسی و سیستم های توزیع شده را گرد هم آورد. ماموریت آنها؟ برای ساختن یک شبکه پرداخت جدید در مقیاس جهانی و مبتنی بر بلاک چین از پایه.

این یک اقدام بزرگ با جاه‌طلبی باورنکردنی بود، اما این پروژه که در ابتدا لیبرا نام داشت قبل از تغییر نام تجاری به نام Diem، هرگز نور را ندید. روز یک ارز دیجیتال توسعه‌یافته توسط فیس‌بوک دارای یک نقص غیرقابل اجتناب مرگبار بود: این ارز دیجیتالی بود که توسط فیس‌بوک توسعه داده شد.

این مسئله‌ای است که به نظر می‌رسید غول رسانه‌های اجتماعی بیش از آن از آن آگاه بود. از همان ابتدا، فیس بوک تلاش کرد تا مسئولیت پروژه را تا حد امکان به طور گسترده ای گسترش دهد، و شرکای متعددی از جمله PayPal، Uber، Vodafone، Spotify، Visa و Mastercard را به همراه آورد.

اما مهم نیست که چند نفر. دوستانی که فیس‌بوک جمع‌آوری کرد، دیم برای یافتن تأییدیه در میان تنظیم‌کننده‌ها و عموم تلاش کرد.

همانطور که Blackshear می‌گوید، «در تابستان 2021، نقطه خاصی وجود داشت که در آن تعداد زیادی از این شروع‌های نادرست وجود داشت، زمان‌هایی که در آن زمان وجود داشت. انگار قرار بود راه اندازی کنیم و سپس یک اتفاق خاص در آن تابستان رخ داد که آن را کاملاً روشن کرد – این هرگز اتفاق نخواهد افتاد.»

اخیر: کلاس دارایی جدید وال استریت: آیا Grayscale از دوران بیت کوین ETF جان سالم به در خواهد برد؟

در تابستان 2021، مارک ون در واید، مشاور کل فدرال رزرو ایالات متحده به فیس بوک گفت که روشن کردن هر پروژه استیبل کوین تا این زمان ناراحت کننده است. یک “چارچوب نظارتی جامع” وجود داشت.

فیس‌بوک درخواست ملاقات با جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو را داشت، اما درخواست‌های آن‌ها در گوش‌ها ناشنوا ماند. هیچ جلسه ای هرگز برگزار نشد.

Diem مرده بود، اما Blackshear و همکارانش به آینده چشم دوختند.

“ما به نقطه ای رسیدیم که به الزامات راه اندازی Diem از یک فناوری رسیدیم. چشم انداز، و ما از نظر مشارکت و موارد نظارتی در یک الگوی نگهداری قرار داشتیم.

وقتی تبر در نهایت سقوط کرد، تقریباً یک عمل رهایی بخش بود. Blackshear به Cointelegraph گفت: “در آن مرحله، ما تمام این تحقیقات را انجام داده بودیم تا بفهمیم، “چگونه نسخه بهتر را بسازیم؟” در آن زمان بود که تصمیم گرفتیم، Move برای بهترین زمان آماده است.

زمان اول برای Move است

Blackshear ممکن است Move را برای Diem فیس بوک ایجاد کرده باشد، اما همانطور که موسس Mysten Labs اذعان می کند، Diem Blackshear گفت: “زمانی که روی زبان برنامه نویسی مانند Move کار می کنید، Diem اولین نامزد یا مشتری ما بود، اما شما می خواهید که به طور گسترده ای قابل اجرا باشد.” چیزی که الهام بخش من شد این بود که می خواستم Move در همه بلاک چین ها استفاده شود. من می‌خواهم این استاندارد صنعت در آینده باشد.»

به همراه فارغ‌التحصیلان فیسبوک، Blackshear آزمایشگاه Mysten را ایجاد کرد. حتی چنگ، رهبر تیم، مدیرعامل Mysten Labs شد. جورج دانزیس، که تحقیقات سیستمی، سرپرست پروژه، آدنی ابیودون، و کوستاس چالکیاس، که بلکشیر او را “یکی از خلاق ترین افرادی که تا به حال ملاقات کرده ام” توصیف می کند، به آنها پیوستند.

Blackshear اضافه می‌کند، “من فکر می‌کنم برخی از مردم فکر می‌کنند که پنج هم‌بنیان‌گذار بسیار زیاد است، اما در واقع نمی‌دانم چگونه کسی این کار را با تعداد کمتری انجام می‌دهد، به خصوص در این فضا.”

این پنج آزمایشگاه Mysten را در سپتامبر 2021 تأسیس کردند و در 3 مه 2023، Mysten Labs Sui، یک بلاک چین لایه 1 جدید را راه اندازی کرد.

Sui اولین بلاک چینی نبود که با Move به بازار آمد. Aptos که در اکتبر 2022 راه اندازی شد، این افتخار را دارد.

مثل سویی، بنیانگذاران Aptos – Avery Ching و Mo Shaikh – قبلاً در فیس بوک کار می کردند.

سومین بلاک چین Move، Sei، نیز عملکرد خوبی دارد. نگاهی به CoinMarketCap نشان می‌دهد که SEI توکن بومی Sei دارای ارزش بازار سالمی معادل 1.59 میلیارد دلار است که تنها کسری بالاتر از Sui SUI با 1.58 میلیارد دلار است، در حالی که Aptos (APT) ارزش بازار در حال حاضر 3.06 میلیارد دلار است.

how move d9bed8b3 d8a7d8b2 d981d8b1d988d9bed8a7d8b4db8c d8a7d8b3d8aadb8cd8a8d984 daa9d988db8cd986 diem d981db8cd8b3d8a8d988daa9 d987d8afd981 65ba5832c9340
ارزش بازار Aptos. منبع: CoinMarketCap

رؤیای Blackshear مبنی بر اینکه Move استاندارد صنعت باشد، ممکن است هنوز کمی دور باشد، اما Sui تنها نیست. ، و به نظر می رسد رقابت مانعی برای موفقیت آن نیست. همانطور که Cointelegraph در 16 ژانویه گزارش داد، SUI از رشد بسیار قوی برخوردار است. در یک دوره سه ماهه، کل حجم قفل شده روی بلاک چین 2000 درصد افزایش یافت.

Cetus، Navi Protocol و Scallop Lend از جمله پروتکل هایی هستند که در حال حاضر به رشد آن کمک می کنند. Solend، یک پروتکل اصلی وام دهی در Solana، قصد دارد با یک پلت فرم وام در Sui متنوع شود.

امنیت، دسترسی و سرعت

آینده Sui و Move در صورتی روشن به نظر می رسد که شکل فعلی آنها ادامه یابد، و در حالی که زنجیره های non-Move راه به جایی نمی برند – همانطور که Blackshear اعتراف می کند – او اعتقاد شخصی خود را ابراز می کند که Move “است. راه رو به جلو.”

او اضافه می کند: “من فکر می کنم ایمنی قراردادهای هوشمند واقعا مانع پذیرش گسترده تر رمزنگاری شده است.” مزایای اصلی.

در مورد اولویت اصلی خود برای Sui، Blackshear دسترسی را ذکر می کند. ما بر روی تجربه توسعه دهندگان تمرکز لیزری داریم. این چیزی است که بیش از همه به آن اهمیت می دهیم، چیزی که هر روز با فکر کردن به آن از خواب بیدار می شویم. چیزی که ما روی آن وسواس داریم تجربه توسعه دهندگان است.”

با نگاهی به آینده، کوین تلگراف از Blackshear پرسید که چه چیزی او را در مورد آینده Sui بیشتر هیجان زده کرده است. همانطور که به نظر می رسد، بنیانگذار Mysten Labs کمی عجیب است.

«چیزی که من واقعاً در مورد آن هیجان زده هستم این است که ما در حال ارسال اولین ارتقاء عمده به اجماع Sui از زمان راه اندازی خود هستیم. Mysticeti نام دارد. اجازه دهید در سطح بالایی در مورد آنچه Mysticeti انجام می دهد صحبت کنم. ما واقعاً روی سریع بودن تمرکز کرده‌ایم، و منظورم سریع از نظر تأخیر کم است. ما فکر می کنیم توان عملیاتی مهم است. “ما فکر می کنیم چیزی که در دراز مدت متمایز می شود این است که کدام زنجیره سریع ترین است؟ اگر در حال ساختن پرداخت هستید، اگر در حال ساختن یک بازی هستید، اگر در حال ساختن هر چیزی هستید – اگر همه چیز برابر باشد، زنجیره ای را انتخاب خواهید کرد که سریعتر است.”

Blackshear توضیح می دهد که پرداخت ها در Sui 400 میلی ثانیه طول می کشد و تبادلات غیرمتمرکز دو تا سه ثانیه طول می کشد. این غیرمنطقی به نظر نمی رسد، اما Blackshear فکر می کند خیلی کند است.

“با Mysticeti، ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم زمان [مبادله غیرمتمرکز] را به حدود یک ثانیه برسانیم، که حداقل تئوری است و سریع‌ترین در همه جا خواهد بود.” او گفت.

طبق گزارش Blackshear، دوره توسعه نیز سریع خواهد بود و Mysticeti قرار است در سه ماهه اول سال 2024 راه اندازی شود.

یک سفر شخصی

برای کسانی که در خارج هستند، داستان Move بعید به نظر می رسد: زبانی که برای یک ارز رمزنگاری شده ایجاد شده است که محقق نشد، اکنون از تولد دوباره با سه شبکه بلاک چین شکوفا.

برای Blackshear، این یک سفر کاملا شخصی است. از اولین روزهای او، برنامه‌نویسی در “زیرا [-ساختار] زیرساخت فیس‌بوک – همانطور که بلک‌شیر به شوخی آن را می‌خواند) تا رهبری پروژه‌ای مهم مانند Diem، “لحظه بزرگ رشد برای من بود.”

اخیرا:  استخراج بیت کوین انتقال به انرژی های تجدیدپذیر را تقویت می کند

در مورد ایجاد Mysten Labs، Blackshear می‌گوید: «کارآفرین بودن با طراح زبان و مدیر ارشد فناوری بودن بسیار متفاوت است[…] من چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام، و من را روی پاهایم نگه می‌دارد.»

در حالی که عموم مردم هنوز نسبتاً تازه وارد Move هستند، و زنجیره‌های آن هنوز در مراحل ابتدایی‌شان قابل بررسی است، Blackshear اکنون شش سال است که روی این زبان کار می‌کند. برای او، Move and blockchain چیزی فراتر از خطوط کد است.

او می‌گوید: «مشکلات بزرگ زیادی در جهان وجود دارد، و مشکلات فنی جالب زیادی وجود دارد. من می خواهم در چیزی کار کنم که تأثیر من را به حداکثر برساند و برایم معنادار باشد. بنابراین برای بلاک چین، طرز فکر من در مورد آن این است که اساساً، این یک فناوری همکاری است […] در اساسی ترین سطح، این چیزی است که من را در مورد بلاک چین الهام می بخشد.”

چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا