ممکن است هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل را بدزدد، فقط ممکن است کارگران را کارآمدتر کند
Alorica، یک شرکت در ایروین، کالیفرنیا، که مراکز خدمات مشتری را در سراسر جهان اداره می کند، ترجمه هوش مصنوعی را معرفی کرده است. ابزاری که به نمایندگان خود اجازه میدهد با مشتریانی که به 200 زبان مختلف و 75 گویش صحبت میکنند صحبت کنند.
بنابراین، یک نماینده آلوریکا که مثلاً فقط اسپانیایی صحبت میکند، میتواند شکایت خود را در مورد چاپگر بالکی یا صورتحساب بانکی نادرست از یک دفتر ارائه کند. سخنران کانتونی در هنگ کنگ. آلوریکا نیازی به استخدام نماینده ای که کانتونی صحبت می کند ندارد.
قدرت هوش مصنوعی همین است. و، به طور بالقوه، تهدید: شاید شرکت ها به تعداد زیادی کارمند نیاز نداشته باشند – و برخی از مشاغل را کاهش دهند – اگر چت بات ها بتوانند به جای آن حجم کار را مدیریت کنند. اما مسئله این است که آلوریکا مشاغل خود را کاهش نمی دهد. هنوز هم به شدت مشغول استخدام است.
تجربه در Alorica – و سایر شرکتها، از جمله خردهفروش مبلمان IKEA – نشان میدهد که هوش مصنوعی ممکن است ثابت کند که قاتل شغلی نیست که بسیاری از مردم از آن میترسند. در عوض، ممکن است این فناوری بیشتر شبیه دستاوردهای گذشته باشد – موتور بخار، برق، اینترنت: یعنی حذف برخی از مشاغل و ایجاد مشاغل دیگر. و احتمالاً کارگران را به طور کلی بهرهورتر میکند تا در نهایت به نفع خود، کارفرمایان و اقتصاد باشد.
نیک بنکر، اقتصاددان در آزمایشگاه Indeed Hiring، گفت که او فکر میکند هوش مصنوعی «بر بسیاری از افراد تأثیر میگذارد. مشاغل – شاید هر شغلی به طور غیر مستقیم تا حدی. اما من فکر نمیکنم که مثلاً به بیکاری گسترده منجر شود. ما در تاریخ خود رویدادهای فناوری بزرگ دیگری را دیدهایم، و این اتفاقات منجر به افزایش بیکاری نشد. تکنولوژی نابود می کند، اما ایجاد می کند. مشاغل جدیدی به وجود خواهند آمد.»
در هسته خود، هوش مصنوعی ماشینها را قادر میسازد تا وظایفی را که قبلاً به هوش انسانی نیاز دارند، انجام دهند. این فناوری برای چندین دهه در نسخه های اولیه وجود داشته است و با یک برنامه کامپیوتری حل مسئله به نام Logic Theorist که در دهه 1950 در دانشگاه کارنگی ملون کنونی ساخته شد، ظهور کرد. اخیراً به دستیارهای صوتی مانند سیری و الکسا فکر کنید. یا کامپیوتر شطرنج بازی IBM، Deep Blue، که در سال 1997 توانست قهرمان جهان گری کاسپاروف را شکست دهد.
هوش مصنوعی در سال 2022 زمانی که OpenAI ChatGPT را معرفی کرد، ابزار هوش مصنوعی مولد است که می تواند مکالمات را انجام دهد. کدهای کامپیوتری بنویسید، موسیقی بنویسید، مقاله های هنری بسازید و جریان های بی پایانی از اطلاعات را ارائه دهید. ورود هوش مصنوعی مولد نگرانی هایی را ایجاد کرده است که چت بات ها جایگزین نویسندگان آزاد، ویراستاران، کدنویسان، بازاریاب های تلفنی، نمایندگان خدمات مشتری، حقوقی ها و بسیاری دیگر شوند.
“هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل فعلی را حذف خواهد کرد و این روش عملکرد بسیاری از مشاغل فعلی را تغییر خواهد داد.” مدیر عامل OpenAI، در بحثی در موسسه فناوری ماساچوست در ماه می گفت.
با این حال، این فرض رایج که چت رباتهای هوش مصنوعی بهطور اجتنابناپذیری جایگزین کارکنان خدمات خواهند شد، روشی که رباتهای فیزیکی بسیاری از مشاغل کارخانهها و انبارها را به عهده گرفتند، به هیچ وجه به واقعیت تبدیل نمیشود – به هر حال، هنوز. و شاید هرگز چنین نشود.
شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید ماه گذشته گفت که “شواهد کمی پیدا کرده است که هوش مصنوعی بر اشتغال کلی تأثیر منفی می گذارد.” مشاوران خاطرنشان کردند که تاریخ نشان می دهد که فناوری معمولاً شرکت ها را بیشتر می کند. مولد، سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی و ایجاد انواع جدید مشاغل به روش های غیرمنتظره.
آنها به مطالعه ای در سال جاری به رهبری دیوید اتور، اقتصاددان برجسته MIT اشاره کردند: به این نتیجه رسیدند که 60 درصد از مشاغل آمریکایی ها در سال 2018 داشته اند. حتی در سال 1940 وجود نداشت، زیرا توسط فناوریهایی ایجاد شد که بعداً ظهور کردند.
شرکت جابجایی Challenger, Gray & Christmas که کاهشهای شغلی را دنبال میکند، گفت که هنوز شواهد زیادی مبنی بر اخراجها مشاهده نکرده است. را می توان به هوش مصنوعی صرفه جویی در نیروی کار نسبت داد.
گفت: «فکر نمیکنم شرکتهایی را ببینیم که میگویند پول زیادی پس انداز کردهاند یا مشاغلی را که دیگر به آن نیازی ندارند، کاهش دادهاند. اندی چلنجر، که تیم فروش شرکت را رهبری می کند. “این ممکن است در آینده رخ دهد. اما هنوز اجرا نشده است.»
در عین حال، ترس از اینکه هوش مصنوعی تهدیدی جدی برای برخی از مشاغل باشد، بی اساس نیست.
سومیت شاه، یک کارآفرین هندی را در نظر بگیرید که سال گذشته با مباهات به اینکه 90 درصد از کارکنان پشتیبانی مشتری خود را با یک ربات چت به نام لینا جایگزین کرده است، سر و صدایی به پا کرد. حرکت در شرکت شاه، Dukaan، که به مشتریان کمک میکند تا سایتهای تجارت الکترونیکی را راهاندازی کنند، زمان پاسخگویی به یک پرسش را از 1 دقیقه و 44 ثانیه به «آنی» کاهش داد. همچنین زمان معمول مورد نیاز برای حل مشکلات را از بیش از دو کاهش داد. ساعت تا کمی بیش از سه دقیقه.
“همه چیز در مورد توانایی هوش مصنوعی برای رسیدگی به سوالات پیچیده با دقت است.” او گفت که هزینه ارائه پشتیبانی از مشتری 85 درصد کاهش یافته است.
«سخت؟ بله. لازم است؟ کاملاً، آقای hah در X پست کرد.
Dukaan استفاده خود از هوش مصنوعی را به فروش و تجزیه و تحلیل گسترش داده است. آقای شاه گفت: «ابزارها همچنان قدرتمندتر می شوند.
او گفت: «این مانند ارتقاء از کرولا به تسلا است. “آنچه قبلا ساعت ها طول می کشد اکنون چند دقیقه طول می کشد. و دقت در سطح کاملاً جدیدی قرار دارد.”
به طور مشابه، محققان دانشکده بازرگانی هاروارد، موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان و مدرسه بازرگانی کالج امپریال لندن دریافتند. در مطالعهای در سال گذشته مبنی بر اینکه آگهیهای شغلی نویسندگان، کدنویسان و هنرمندان در عرض هشت ماه پس از ورود ChatGPT کاهش یافت.
یک مطالعه در سال 2023 توسط محققان دانشگاه پرینستون، دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه نیویورک به این نتیجه رسید که بازاریابهای تلفنی و معلمان زبانهای خارجی بیشتر در معرض مدلهای زبانی ChatGPT بودند وظایف خلاقانه
برای مثال، خردهفروشی سوئدی IKEA، یک ربات گفتگوی خدماتی به مشتریان را برای رسیدگی به سوالات ساده معرفی کرد، IKEA 8500 کارمند خدمات مشتری را برای انجام کارهایی مانند مشاوره مجدد آموزش داد. مشتریان در طراحی داخلی و برقراری تماس های پیچیده با مشتری.
رباتهای چت همچنین میتوانند برای کارآمدتر کردن کارگران، تکمیل کار آنها به جای حذف آن، مستقر شوند. مطالعه ای که توسط اریک برینجولفسون از دانشگاه استنفورد و دانیل لی و لیندسی ریموند از MIT انجام شد، 5200 عامل پشتیبانی مشتری را در یک شرکت Fortune 500 که از دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی مولد استفاده می کردند، ردیابی کرد. ابزار هوش مصنوعی پیشنهادهای ارزشمندی را برای رسیدگی به مشتریان ارائه کرد. همچنین پیوندهایی به اسناد داخلی مربوطه ارائه میدهد.
این مطالعه نشان داد افرادی که از چتبات استفاده میکردند، 14 درصد بیشتر از همکارانی که از چتبات استفاده نمیکردند کارآمدتر بودند. آنها تماس های بیشتری را مدیریت کردند و سریعتر آنها را تکمیل کردند. بیشترین دستاوردهای بهره وری – 34٪ – از کارگران کم تجربه و کم مهارت حاصل شد.
در یک مرکز تماس آلوریکا در آلبوکرکی، نیومکزیکو، یکی از نمایندگان خدمات مشتری برای دسترسی به آن تلاش می کرد. اطلاعاتی که او برای رسیدگی سریع به تماس ها نیاز داشت. پس از اینکه آلوریکا به او آموزش داد تا از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کند، «زمان رسیدگی» او – مدت زمانی که برای حل تماسهای مشتری طول میکشد – در چهار ماه به طور متوسط 14 دقیقه در هر تماس به بیش از هفت دقیقه کاهش یافت.
ابزارهای هوش مصنوعی به یک گروه متشکل از 850 تکرار آلوریکا در یک دوره شش ماهه کمک کردند تا میانگین زمان کار خود را از 8 دقیقه به شش دقیقه کاهش دهند. آنها اکنون می توانند به جای هشت ساعت، 10 تماس در ساعت برقرار کنند – 16 تماس اضافی در یک روز هشت ساعته.
نمایندگان آلوریکا می توانند از ابزارهای هوش مصنوعی برای دسترسی سریع به اطلاعات مشتریانی که تماس می گیرند استفاده کنند – برای بررسی آنها. تاریخچه سفارش، مثلاً، یا تعیین کنید که آیا قبلاً تماس گرفتهاند و با ناامیدی تلفن را قطع کردهاند.
فرض کنید، مایک کلیفتون، مدیر عامل شرکت آلوریکا، میگوید، یک مشتری شکایت میکند که محصول اشتباهی دریافت کرده است. او گفت: “نماینده می تواند “جایگزین را بزند، و محصول فردا در دسترس خواهد بود.” نه؟ کلیک کنید. انجام شد. سی ثانیه داخل و خارج.»
اکنون این شرکت شروع به استفاده از ابزار ترجمه بلادرنگ زبان صوتی خود کرده است، که به مشتریان و نمایندگان آلوریکا اجازه میدهد به زبان خود صحبت کنند و یکدیگر را بشنوند.
رنه پایز، معاون خدمات مشتریان گفت: «این به (نمایندگان آلوریکا) اجازه میدهد تا با هر تماسی که دریافت میکنند، رسیدگی کنند. “من مجبور نیستم از خارج استخدام کنم” فقط برای پیدا کردن کسی که به یک زبان خاص صحبت می کند.
با این حال آلوریکا مشاغل خود را کاهش نمی دهد. به جستجوی استخدام ادامه می دهد – به طور فزاینده ای، کسانی که با فناوری جدید راحت هستند.
خانم پایز می گوید: «ما همچنان فعالانه استخدام می کنیم. “ما کارهای زیادی داریم که باید انجام دهیم.”