سیستم عامل لینوکس اکنون سهم بازار 4.44 درصدی را دارد که بالاترین میزان در سال‌های اخیر است

سیستم عامل لینوکس اکنون سهم بازار 4.44 درصدی را دارد که بالاترین میزان در سال‌های اخیر است

سهم بازار جهانی سیستم عامل لینوکس به 4.5 درصد رسیده است که نشان دهنده افزایش علاقه کاربر نسبت به سایر سیستم عامل ها است.

سهم بازار سیستم عامل لینوکس می تواند در اوایل سال 2025 با روند فعلی به 5.0% برسد

سیستم عامل لینوکس منبع باز شاهد افزایش سریع محبوبیت در سال 2024 است. این اولین باری است که سیستم عامل Linux به رکورد 4.44 درصد از سهم بازار جهانی دست یافته است و آن را به سومین سیستم عامل محبوب در میان همه تبدیل می کند. ویندوز همچنان رتبه اول را دارد و پس از آن macOS X در رتبه دوم قرار دارد. در حالی که چندین سیستم‌عامل مختلف سهم بیشتری نسبت به سیستم‌عامل لینوکس دارند، این دومی به دلیل انعطاف‌پذیری، امنیت و پایداری فوق‌العاده‌اش به طور جداگانه محبوبیت زیادی دارد.

اعتبار: Statcounter.com

طبق آخرین آمار Statcounter، در ژوئیه در سال 2024، کل سهم بازار سیستم عامل لینوکس در سراسر جهان تنها در ماه ژوئیه تقریباً 0.39٪ افزایش یافت و این سهم از 4.05٪ به 4.44٪ ماه به ماه افزایش یافت. این اولین باری است که سیستم عامل نزدیک به 4.5 درصد رسیده است و ممکن است در ماه های آینده به تدریج افزایش یابد. سال 2024 برای اولین بار در ماه های فوریه و مارس، بیش از 4.0 درصد از سهم بازار سیستم عامل لینوکس را شاهد بودیم، اما این سهم در آوریل به 3.88 درصد و در ماه می به 3.77 درصد کاهش یافت. در ژوئن به 4.05 درصد و اکنون در ژوئیه به 4.44 درصد برگشت که تقریباً 42 درصد بیشتر از ژوئیه 2023 است.

اعتبار: Statcounter.com

اگر به گذشته برگردیم، شاهد یک روند صعودی مداوم برای سیستم عامل لینوکس خواهیم بود در حالی که محبوبیت سیستم عامل ویندوز به طور قابل توجهی کاهش می یابد. در حالی که سیستم عامل ویندوز هنوز محبوب ترین و پرکاربردترین سیستم عامل در میان دسکتاپ ها و دستگاه های تلفن همراه است، انتظار می رود سیستم عامل لینوکس از 21.97 میلیارد دلار در سال 2024 به 99.69 میلیارد دلار تا سال 2032.

به دلیل ماهیت انعطاف پذیر، سیستم عامل لینوکس به کاربران این امکان را می دهد که سیستم عامل را بر اساس نیاز خود تغییر دهند و ارتقا دهند. در حال حاضر در بازی های دستی محبوب مانند Steam Deck که از SteamOS مبتنی بر لینوکس استفاده می کند نیز استفاده می شود. سهولت توزیع و پشتیبانی استثنایی جامعه، آن را به یک سیستم عامل کاربرپسند برای رایانه های مدرن و پلت فرم های تلفن همراه تبدیل کرده است.

از سوی دیگر، ویندوز به دلیل محدودیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری محبوبیت خود را از دست می‌دهد. برخلاف لینوکس، مایکروسافت محدودیت‌هایی را برای استفاده از Windows 11 در حساب محلی ایجاد می‌کند، و تغییر از ویندوز 10 روی سخت‌افزار قدیمی‌تر به ویندوز 11 را سخت‌تر می‌کند، زیرا کاربران نمی‌توانند از الزامات Windows 11 TPM 2.0 عبور کنند.

از آنجایی که MacOS پلتفرم بسیار گران‌تری نسبت به سایر سیستم‌عامل‌ها است، لینوکس برای کاربران باقی می‌ماند که مقرون به صرفه است و عملکرد آن به اندازه سیستم‌عامل ویندوز بهبود می‌یابد. ما دیدیم که درایورهای لینوکس برای NVIDIA چگونه کار می کنند مو به مو با درایورهای اختصاصی، با ساخت NVIDIA انتقال به ماژول های هسته GPU منبع باز برای لینوکس. به طور مشابه، AMD همچنین پشتیبانی از RDNA 4 در کرنل لینوکس دو ماه پیش برای GPUهای آینده.

منبع خبر: Statcounter

این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

خروج از نسخه موبایل