میکروکد 0x129 اینتل مشکلات ناپایداری CPU نسل چهاردهم و سیزدهم را کاهش می دهد، بنچمارک ها هیچ کاهش عملکردی را نشان نمی دهند

میکروکد 0x129 اینتل مشکلات ناپایداری CPU نسل چهاردهم و سیزدهم را کاهش می دهد، بنچمارک ها هیچ کاهش عملکردی را نشان نمی دهند

میکروکد جدید اینتل برای کاهش مشکلات ناپایداری CPU نسل چهاردهم و نسل سیزدهم سرانجام منتشر شد و اولین مجموعه از معیارهای “معتبر” پرتوهای امید را نشان می دهد.

اینتل ممکن است کار را با پچ میکروکد جدید خود انجام داده باشد که اکنون توسط هر دو ایسوس و MSI برای حل مشکلات ناپایداری نسل چهاردهم و سیزدهم ارائه شده است

به نظر می‌رسد تیم آبی تصمیم گرفته است مشکل بی‌ثباتی را حل کند زودتر از حد انتظار. منابع صنعتی گفتند که می‌توانیم تا اواسط آگوست کاهش میکروکد جدیدی داشته باشیم. با این حال، اینتل موافقت کرد که یک قدم جلوتر باشد و در هفته اول آگوست، میکروکد جدید “0x129” را به سازندگان مادربرد ارائه دهد. ASUS و MSI اولین شرکت ها شدند برای ارائه پچ میکروکد جدید در به روز رسانی بایوس خود، و خوشبختانه، JayzTwoCents موفق شد پردازنده‌های نسل چهاردهم را با میکروکد جدید محک بزند و به ما نگاهی دقیق به نحوه تغییر عملکرد ارائه دهد.

بنابراین، JayzTwoCents تصمیم گرفت میکروکد جدید “0x129” را در مادربرد ASUS با میکروکد “0x123” قبلی که یک سیستم‌افزار قدیمی‌تر است در مقابل 0x125 که باگ eTVB را برطرف می‌کرد، مقایسه کند. پچ “0x123” در ماه می منتشر شد و در تنظیمات “Intel’s Baseline” آورده شد. این کار برای این بود که ببینیم اینتل از نظر بهینه سازی هایی که با مجموعه میکروکدها در جدول زمانی می تا آگوست وارد شده است، چقدر پیشرفت کرده است. JayzTwoCents پچ جدید “0x129” را روی CPU Core i9-14900K اینتل آزمایش کرد، که بخش عمده ای از “CPU های ناپایدار” موجود در آنجا را تشکیل می دهد.

با شروع معیارها، میکروکد بر روی Cinebench R23 آزمایش شد و نتایج چند رشته‌ای به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که عملکرد در مقایسه با میکروکد 0x123 تاثیر زیادی نداشته است. با این حال، با تک هسته‌ای، افزایش جزئی وجود دارد و از 2336 به 2345 امتیاز می‌رسد.

هنگامی که تراشه‌ها در بنچمارک‌های چند رشته‌ای Cinebench 2024 مقایسه شدند، عملکرد قابل توجهی کاهش یافت و از 2136 به 2124 کاهش یافت. نتایج در هنگام آزمایش در محیط‌هایی مانند Geekbench ثابت بود و نشان می‌داد که به طور کلی عملکرد کاهش چندانی نداشته است.

منبع تصویر: JayzTwoCents

بزرگترین تغییر عملکرد با تست Extreme CPU TimeSpy مشاهده شد که در آن نمرات از 11941 به 11264 رسید و 700 امتیاز کاهش یافت. در حالی که دلیل چنین کاهشی هنوز مشخص نیست، به احتمال زیاد با میکروکد جدید مرتبط است.

با حرکت به سمت معیارهای بازی، عناوینی مانند Shadow of the Tomb Raider و Cyberpunk 2077 آزمایش شدند و در کمال تعجب، افت عملکرد ناچیز بود و در برخی موارد نیز وجود نداشت.

با مقایسه ساعت‌های هسته، دمای CPU و VID‌های هسته، به نظر می‌رسد هیچ نوع افت یا افزایش محسوسی در آنها وجود نداشته است، که نشان می‌دهد، به طور کلی، میکروکد جدید “0x129” عملکرد را بدتر نکرده است. به هیچ وجه و تفاوت عملکرد به خوبی در حاشیه خطا است.

البته، اگر آن را با دوران «پیش بی‌ثباتی» مقایسه کنید، نتایج بسیار پایین‌تر است، اما با توجه به اینکه اکنون به نقطه محوری رسیده‌ایم، می‌توان گفت که میکروکد جدید «0x129» اینتل ثبات را به ارمغان آورده است. به پلتفرم‌های CPU نسل چهاردهم و نسل سیزدهم. در همین حال، اینتل همچنین اطلاعات بیشتری را در مورد پچ میکروکد 0x129 به اشتراک گذاشته است که در زیر قابل مشاهده است:

اینتل در حال حاضر در حال توزیع وصله میکروکد جدید (0x129) بین شرکای OEM/ODM خود برای پردازنده‌های دسکتاپ Intel Core 13th/14th خود است که درخواست‌های ولتاژ نادرست را به آنها پاسخ می‌دهد. پردازنده ای که باعث افزایش ولتاژ کار می شود.

برای همه کاربران پردازنده دسکتاپ نسل سیزدهم و چهاردهم Intel Core: این وصله از طریق به روز رسانی BIOS توزیع می شود و از طریق به روز رسانی سیستم عامل در دسترس نخواهد بود. اینتل با شرکای خود کار می کند تا از اعتبارسنجی و عرضه به موقع به روز رسانی BIOS برای سیستم هایی که در حال حاضر در خدمت هستند اطمینان حاصل کند.

به‌روزرسانی تجزیه و تحلیل ناپایداری – پس‌زمینه میکروکد و پیامدهای عملکرد

علاوه بر پوشش گارانتی تمدید شده، اینتل سه راهکار کاهش‌دهنده مرتبط با مشکل بی‌ثباتی را منتشر کرده است – که معمولاً به‌عنوان خرابی برنامه‌ها و توقف‌های مکرر تجربه می‌شود – برای کمک به تثبیت سیستم‌های مشتریان با پردازنده‌های دسکتاپ Intel Core 13th و 14th:
1. تنظیمات پیش‌فرض اینتل برای جلوگیری از تأثیر افزایش انرژی بر روی پردازنده (مه 2024)
2. میکروکد 0x125 برای رفع مشکل eTVB در پردازنده‌های i9 (ژوئن 2024)
3. میکروکد 0x129 برای رسیدگی به ولتاژهای بالا (آگوست 2024)

تحلیل فعلی اینتل نشان می‌دهد که به دلیل افزایش ولتاژ، حداقل ولتاژ کاری (Vmin) در چندین هسته روی پردازنده‌های آسیب‌دیده افزایش قابل توجهی دارد. رویدادهای ولتاژ بالا می توانند در طول زمان جمع شوند و به افزایش Vmin برای پردازنده کمک کنند.

آخرین به‌روزرسانی میکروکد (0x129) درخواست‌های ولتاژ بالای 1.55 ولت را به عنوان یک کاهش پیشگیرانه برای پردازنده‌هایی که علائم ناپایداری را تجربه نمی‌کنند، محدود می‌کند. این آخرین به روز رسانی میکروکد در درجه اول شرایط عملکرد پردازنده های K/KF/KS را بهبود می بخشد. اینتل همچنین تأیید می کند، بر اساس اعتبارسنجی گسترده، همه محصولات آینده تحت تأثیر این مشکل قرار نخواهند گرفت.

اینتل در حال بررسی اقدامات کاهشی برای سناریوهایی است که می‌تواند منجر به تغییر Vmin روی بالقوه تحت‌تاثیر شود پردازنده های دسکتاپ نسل سیزدهم و چهاردهم Intel Core. اینتل تا پایان آگوست به‌روزرسانی‌ها را ارائه می‌کند.  

تست داخلی اینتل – با استفاده از تنظیمات پیش‌فرض اینتل – نشان می‌دهد که تأثیر عملکرد در تغییرات اجرا به اجرا است (مثلاً 3DMark: Timespy، WebXPRT 4، Cinebench R24، 4.2.0) با چند آزمون فرعی که تأثیرات متوسطی را نشان می دهد (WebXPRT Online Homework؛ PugetBench GPU Effects Score). برای بارهای کاری آزمایش شده بازی، عملکرد نیز در محدوده اجرا به اجرا بوده است (به عنوان مثال Cyberpunk 2077، Shadow of the Tomb Raider، Total War: Warhammer III – Mirrors of Madness) با یک استثنا که تاثیر کمی بیشتر نشان می دهد (Hitman 3: Dartmoor ). با این حال، عملکرد سیستم به پیکربندی و چندین عامل دیگر بستگی دارد.

برای پردازنده‌های دسک‌تاپ نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل بدون قفل، این آخرین به‌روزرسانی میکروکد (0x129) در صورت تمایل، از اورکلاک کردن کاربران جلوگیری نکنید. اگر کاربران بخواهند از آستانه 1.55 ولت بالاتر بروند، می توانند تنظیمات eTVB را در بایوس خود غیرفعال کنند. مانند همیشه، اینتل به کاربران توصیه می کند هنگام اورکلاک کردن پردازنده های دسکتاپ خود با احتیاط عمل کنند، زیرا اورکلاک ممکن است گارانتی آنها را لغو کند و/یا بر سلامت سیستم تأثیر بگذارد. به عنوان بهترین روش کلی، اینتل به مشتریان دارای پردازنده‌های دسک‌تاپ نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل توصیه می‌کند از تنظیمات پیش فرض اینتل.

از طریق اینتل

با این حال، یک پیچ کوچک در اینجا وجود دارد، که من احساس می کنم می تواند انجام شود. با توجه به اینکه دیروز میکروکد کاهش یافت، با توجه به تجربیات گذشته ما همچنان باید شاهد پایداری طولانی مدت آن باشیم. بنابراین، در حالی که نتایج فوق یک نفس راحت است، باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا میکروکد آسیب را برای همیشه “درمان کرده است”.

محصولات ذکر شده در این پست

این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

خروج از نسخه موبایل