RIP Fiat Panda: 12 چیز که هرگز نمی دانستید
پاندا مرده است (در حال حاضر). در اینجا دهها نکته Fiat Panda وجود دارد که نمیدانستید…
اگر متوجه شدید طرفداران فیات مشکی پوشیده اند و اشک می ریزند، به این دلیل است که خبر غم انگیزی را شنیده اند. پس از 44 سال، فیات اعلام کرد که پاندا دیگر به بریتانیا وارد نخواهد شد.
در سال 2025 با یک خودروی بزرگتر به نام Grande Panda جایگزین خواهد شد (مطمئناً آنها ترفندی را فراموش کرده اند که آن را پاندا غول پیکر نمی نامند؟) که با پیشرانه های هیبریدی و تمام الکتریکی در دسترس خواهد بود. قیمت نیز رشد خواهد کرد.
در بیانیهای رسمی، این شرکت گفت: «در آمادگی برای راهاندازی Fiat Grande Panda، که در اوایل سال جدید وارد نمایشگاهها میشود، سفارشهای فعلی فیات پاندا در بریتانیا اکنون از موجودی موجود رضایت خواهد داشت.»
در حالی که پاندا برای ما بریتانیایی ها در دسترس نخواهد بود، حداقل تا سال 2027، پاندا به عنوان “سری ویژه” فیات پاندا در بقیه اروپا به فروش می رسد.
به افتخار درگذشت آن (حداقل در بریتانیا) در اینجا 12 حقیقت برتر پاندا وجود دارد.
1) خرس نیست
نام پاندا برای ادای احترام به الهه امپاندا، حامی رومی مسافران انتخاب شد. این مانع اعتراض صندوق جهانی حیات وحش نشد، زیرا لوگوی آن یک پاندا بود. پس از انجام یک کمک مالی بزرگ به این موسسه خیریه، توافقی حاصل شد.
نام اصلی این خودرو قرار بود فیات روستیکا باشد – با این حال، با توجه به شهرت این شرکت برای خوردگی، احساس میشد که این در برخی بازارها ایدهآل نخواهد بود.
نام مستعار جدید پاندینا، لقبی است که ایتالیاییها همیشه به این خودرو دادهاند، که اکنون به طور رسمی پذیرفته شده است.
2) طراحی شجره نامه
کارهای دیگر طراح پاندا شامل بوگاتی، فراری، تفنگ و بطری سرکه است: اولین پاندا توسط جورجتو جوجارو طراحی شد. این طراح ایتالیایی چند خودروی معروف و عجیب به نام خود دارد، از جمله بوگاتی EB112، De Tomaso Mangusta، DeLorean، Ferrari 250 GT Speciale Bertone، Lotus Esprit و Maserati Bora.
او همچنین اتومبیلهای کمتر پر زرق و برقی را ساخت که مانند پاندا در تعداد زیادی فروخته میشد. معروفترین آنها Mk1 فولکسواگن گلف است، اما نمونه کار او شامل هیوندای پونی، FSO پولونز و رنو 21 نیز میشود.
به دور از صنعت موتور، او همه چیز را از شکلهای ماکارونی ماریل گرفته تا بطریهای سرکه بالزامیک مودنا و سلاح گرم بارتا طراحی کرد.
3) A-ha!
یک پاندا و یک ستاره پاپ دهه 80 در انقلاب EV نروژ نقش مهمی داشتند. نروژ در حال حاضر بالاترین سرانه خودروهای الکتریکی را در بین هر کشوری در جهان دارد. حدود 90٪ از تمام خودروهای جدید فروخته شده در آنجا خودروهای برقی هستند.
این به خاطر مورتن هارکت (تصویر زیر در سمت چپ)، خواننده گروه A-ha دهه 1980، و فیات پاندای تغییر یافته اوست.
در سال 1995 خواننده فیات کوچکی را خرید که توسط یک شرکت سوئیسی به برق تبدیل شده بود. سپس با آن در شهرها رانندگی کرد و جریمه هایی را برای رانندگی از طریق عوارضی و خطوط اتوبوس و توقیف خودرو دریافت کرد. سپس آن را پس می خرید و روند را تکرار می کرد.
تبلیغات حاصل به این معنی بود که مقامات مجبور شدند به خودروهای برقی امتیاز بدهند و بقیه آن تاریخ است.
4) ایتالیا 90
تنها پانداهای کانورتیبل کارخانه ای در جام جهانی 1990 ستاره شد. فیات اسپانسر جام جهانی 1990 شد و برای جشن گرفتن آن، نسخه ویژه اجتناب ناپذیر پاندا را تولید کرد.
علاوه بر لوگوی مسابقات – شخصیتی به نام Ciao – و نوارهایی به رنگ پرچم ایتالیا، بارزترین ویژگی ایتالیا 90 روکش چرخ هایی بود که شبیه توپ فوتبال بود.
در حالی که اینها در سراسر اروپا فروخته میشدند، از جمله 450 دستگاه در بریتانیا، خاصترین این سریها دهها کانورتیبل بودند که قبل از مسابقات وارد زمین شدند. یکی به هر یک از تیم ملی ایتالیا نیز داده شد.
هنگامی که تیم انگلیس از مسابقات خارج شد، دلالان علاقه چندانی به محصولات ویژه پیدا نکردند و خودروهای موجود در انبار با کندن برچسب ها و تعویض کلاهک ها به حالت استاندارد تبدیل شدند.
5) پاندا الکتریکی
پاندا اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه از یک تولید کننده بزرگ بود. ممکن است خودروهای الکتریکی در حال حاضر رایج باشند، اما در سال 1990 آنها یک تازگی واقعی بودند. فیات اولین خودروساز اصلی بود که با پاندا الترا خود یک خودروی برقی تولید و به فروش رساند. نسخه اول از باتری های سرب اسیدی سنگین استفاده می کرد که فضایی را که معمولاً برای صندلی های عقب استفاده می شد را اشغال می کرد. برد آن 62 مایل بود – اما حداکثر سرعت آن تنها 43 مایل در ساعت بود.
مخزن بنزین برای تغذیه یک بخاری کوچک نگهداری میشد، بنابراین پاندا را نمیتوان به عنوان یک وسیله نقلیه بدون آلایندگی طبقهبندی کرد. همچنین گیربکس 4 سرعته معمولی و کلاچ پاندا را حفظ میکرد، اگرچه رانندگان میتوانستند ماشین را در اکثر مواقع با دنده سوم رها کنند، مگر اینکه در یک تپه شیب دار باشند.
این با مشارکت اتریشی Steyr-Puch ساخته شد – شرکتی که بعداً پاندا 4×4 را مهندسی و ساخت و Jaguar I-Pace امروز.
6) 2CV + 1
ماشین های اولیه فقط 1 اسب بخار بیشتر از سیتروئن 2CV داشتند. اولین پاندا با موتور ’30’ موجود بود، یک واحد دو سیلندر خنک کننده هوا با تنها 652 سی سی و 30 اسب بخار – فقط کسری بیشتر. از 2CV در همان زمان.
موتور از موتور عقب فیات 126 منتقل شد، که خود پیشرفتی از واحد مورد استفاده در فیات 500 کلاسیک بود.
این نسخه هرگز در بریتانیا فروخته نشد – ما فقط 45 را با موتور چهار سیلندر 903 سی سی و 45 اسب بخار دریافت کردیم.
7) واگن شور کوچک
صندلیهای پاندا اصلی بسیار ساده بودند، شبیه کیسههای جیفی که روی قابهای فلزی کشیده شده بودند. با این حال، نیمکت عقب بسیار هوشمندانه بود، زیرا میتوان آن را به هفت موقعیت مختلف منتقل کرد.
تنظیمات تا شده معمولی برای حمل بارهای بزرگ وجود داشت، اما همچنین میتوان آن را بهطور کامل برداشت، یا بهصورت صاف همراه با صندلیهای جلو تا کرد تا یک تخت (ناراحتی) ایجاد شود.
اگرچه به طور رسمی برای کمپینگ طراحی شده بود، مهندسان فیات همچنین در نظر داشتند که جمعیت جوان ایتالیا به طور سنتی تا زمان ازدواج در خانه والدین خود میماندند. این بدان معنا بود که آنها به جز ماشین خود جایی برای “صمیمی” شدن با شرکا نداشتند و گزینه تخت بسیار مطلوب شد.
به دنبال این فعالیت، گزینه دیگری می تواند مفید باشد. صندلی می تواند برای ایجاد یک بانوج کج شود، که فیات پیشنهاد کرد که می تواند به عنوان تختخواب استفاده شود. ما مطمئن نیستیم که این روزها قابل قبول باشد.
8) پاندا آلپاین
4×4 همچنان وسیله نقلیه انتخابی در پیستهای اسکی است. رنج روورها و سایر SUVs را فراموش کنید – وسیلهای که باید دید در هنگام اسکی پاندا 4×4 است.
پاندا آفرود در سال 1983 عرضه شد و اولین خودروی شهری با موتور عرضی بود که دارای سیستم چهار چرخ متحرک بود. یک اهرم روی تونل گیربکس بکشید و نیروی موتور 48 اسب بخاری به چرخ های عقب رفت. با این حال، دیفرانسیل مرکزی وجود نداشت، بنابراین استفاده از آن فقط در سطوح لغزنده و با سرعت کم توصیه میشود.
وزن کم و سادگی آن به این معنی است که میتواند به مکانهایی برود که خودروهای سنگینتر نمیتوانند به آنجا بروند و 4×4 هنوز در برخی مناطق کوهستانی برای خدمات پستی و گشتهای پلیس استفاده میشود.
جستجوترین مورد از این 4×4های اولیه Sisley است که به عنوان یک نسخه ویژه شروع به کار کرد اما پس از اولین خودروها فروخته شد. آنها دارای فضای داخلی شیک و شیب سنج به سبک هواپیما بودند تا نشان دهند که آیا می خواهید سقوط کنید.
این سیسلیها اکنون بسیار قابل جمعآوری هستند، با نمونهای مرتب و پنج رقمی در حراج.
9) تقریباً یک پاندا نیست
پاندای دوم تقریباً اصلاً پاندا نبود. با وجود موفقیت خودروهای نسل اول، خودروی جدیدی که در سال 2003 عرضه شد تقریباً کاملاً متفاوت بود، از جمله داشتن پنج در و ظاهری گردتر. فیات می خواست نام خود را به نشانه حرکت تغییر دهد و “Gingo” را انتخاب کرد و خودرو را در نمایشگاه ژنو نشان داد. با این حال، رنو بسیار غمگین شد و گفت که به Twingo خود بسیار نزدیک است.
پس از انتشار چند نامه از وکلا، فیات با اکراه نام پاندا را احیا کرد و چند ماه بعد را صرف استفاده از Tippex بر روی تمام مواد کرد.
10) فاجعه تست تصادف
پاندا تقریباً توسط cr@p NCAP کشته شد. پاندا در تست تصادف EuroNCAP در سال 2018 ستاره صفر دریافت کرد، از جمله کمترین امتیاز تا به حال برای محافظت از کودکان. تنها خودروی دیگری که در آن زمان به آن صفر ستاره داده شد، فیات دیگری – Punto – بود که چند ماه پس از آزمایش از فروش خارج شد.
با این حال، به نظر میرسد خریداران پاندا اهمیتی نمیدهند، و خودرو به کار خود ادامه داد، البته با ارتقاء سیستمهای ایمنی فعال برای برآورده کردن الزامات قانونی.
11) آینه، آینه، آینه، آینه…
یک نسخه ویژه دارای چهار آینه بود. در سال 2008 فیات نسخه ویژه ای را عرضه کرد که گفته می شود برای مادران جوان طراحی شده بود.
علاوه بر داشتن: «رنگها و مواد ملایمتر و احساسیتر» – که برای من و شما نارنجی روشن و بنفش است – همچنین دارای روکشهای تمیز و لوگوهایی بود که شبیه نقاشیهای خطدار کودک نوپا بود. اما مفیدترین مورد، یک آینه اضافی در بالای شیشه جلو بود که میتوان از آن برای مراقبت از بچههای صندلی عقب استفاده کرد.
12) بازگشت پاندا
آنها در حال تولید مثل هستند – خانواده ای از پانداهای جدید وجود خواهد داشت. Grande Panda که به تازگی معرفی شده است، اولین مدل از حداقل سه مدل جدید است که نام پاندا را یدک می کشد.
هر کدام توسط خودروهای مفهومی پیشنمایش شدهاند – یک خودروی شهری شبیه نمونه اصلی جعبهای، یک فستبک که شبیه یک Polestar 2 کوچک شده و یک SUV جعبهدار است، وجود دارد. . تا سال 2027 هر سال یک دستگاه عرضه می شود و برای پایین نگه داشتن هزینه ها بر اساس مدل های دیگر Stellantis خواهد بود.
به دنبال فروش ماشین خود با قیمت عالی هستید؟ اکنون می توانید این کار را از طریق carwow انجام دهید. فقط کمی در مورد ماشین خود به ما بگویید، چند عکس آپلود کنید و تمام. فقط بنشینید و استراحت کنید زیرا فروشندگان مورد اعتماد ما با بهترین پیشنهادات خود بازمی گردند.