نحوه رانندگی با ماشین دستی
گیربکس ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند – دستی و اتوماتیک. در این راهنما، ما بر روی خودروهایی با گیربکس دستی تمرکز خواهیم کرد. ما نحوه رانندگی یک ماشین دستی را توضیح خواهیم داد، چه مبتدی باشید یا فردی که قبلاً خودکار رانندگی می کند اما به دنبال تغییر به رانندگی با سه پدال است.
پس از خواندن این راهنما، درک خوبی از نحوه عملکرد خودرو با گیربکس دستی و نحوه رانندگی با آن خواهید داشت.
ماشین دستی چیست؟
وقتی در مورد خودروی دستی صحبت می کنیم، منظور ما خودرویی است که دارای دفترچه راهنما است. گیربکس و سه پدال. پدال سمت راست پدال گاز، پدال وسط ترمز و سمت چپ کلاچ است.
هر زمان که میخواهید دنده را عوض کنید، باید پای راست خود را از روی پدال گاز بردارید و از پای چپ خود برای فشار دادن پدال کلاچ استفاده کنید. اگر میخواهید بدانید که چگونه یک ماشین دستی را در بریتانیا رانندگی کنید، دنده را با استفاده از یک دسته دنده با دست چپ خود عوض میکنید.
نحوه رانندگی با ماشین دستی: گام به گام
راه اندازی ماشین دستی
بنابراین، شما در ماشین دستی خود پشت فرمان نشسته اید. قبل از اینکه خودرویی را با گیربکس دستی راه اندازی کنید، مته کلاسیک کابین خلبان را که مربی رانندگی شما به شما آموزش داده است، به خاطر بسپارید: درها، صندلی، فرمان، کمربند ایمنی و آینه ها. گاهی اوقات به DSSSM خلاصه میشود (مدرسان رانندگی یک مخفف را دوست دارند).
هنگامی که راحت شدید، کمربندهای ایمن را بستهاید و میتوانید اطرافتان را ببینید، برای راهاندازی ماشین آماده شوید. مطمئن شوید که ترمز دستی روشن است و گیربکس در حالت خنثی قرار دارد. چرخ دنده را سریع تکان دهید تا مطمئن شوید که در دنده نیستید. اگر آزادانه در همه جهات حرکت کند، جعبه در حالت خنثی است.
سپس کلید را در استارت بچرخانید یا دکمه استارت را فشار دهید. در بسیاری از خودروهای مدرن ممکن است لازم باشد قبل از روشن شدن موتور، پدال کلاچ را با پای چپ فشار دهید.
کشیدن در ماشین دستی
درست است. اکنون موتور در حال کار است، می توانید آماده شوید تا دور شوید. ابتدا پدال کلاچ را فشار دهید. اون سمت چپه کلاچ بدون اینکه خیلی فنی شود، یک جفت صفحه است که موتور را به چرخ های محرک متصل می کند. وقتی پدال را روی زمین فشار میدهید، صفحات از هم جدا میشوند که موتور را از چرخها جدا میکند و به شما امکان میدهد دنده را عوض کنید.
در حالی که پدال کلاچ تا انتها پایین است، دنده را به دنده اول ببرید. اگر در حال یادگیری رانندگی کتابچه راهنمای کاربر در انگلستان هستید، این کار را با دست چپ خود انجام خواهید داد. دنده اول معمولاً به سمت چپ و سپس به جلو است.
تا اینجا، خیلی خوب است. اکنون کمی می آید که کمی تمرین می خواهد. به آرامی پدال گاز (پدال سمت راست) را فشار دهید. با افزایش دور موتور (به اختصار دور) باید صدای موتور را بشنوید. حالا به آرامی پای چپ خود را بلند کنید تا زمانی که بتوانید لرزش خفیفی را از طریق پدال احساس کنید. این “نقطه گاز گرفتن” است – جایی که آن دو صفحه فلزی شروع به درگیر شدن می کنند و نیرو را به چرخ های محرک می فرستند.
ترمز دستی را رها کنید و باید احساس کنید که ماشین به آرامی به سمت جلو حرکت می کند. در بسیاری از خودروهای مدرن به جای ترمز دستی با اهرم، یک ترمز دستی دکمه ای وجود دارد. این باید به طور خودکار جدا شود، یا می توانید دکمه را فشار دهید.
اکنون به تدریج پدال گاز را کمی بیشتر فشار دهید و به آرامی پدال کلاچ را بلند کنید. بعد از یک یا دو لحظه، پدال باید کاملاً بالا باشد، صفحات کلاچ کاملاً درگیر می شوند و شما در راه هستید.
هنگامی که شروع میکنید، باید مراقب باشید که آینههای خود را بررسی کنید و از روی شانههای خود نگاه کنید تا مطمئن شوید که بیرون کشیدن آن ایمن است، اما در این راهنما بیشتر بر روی کنترل خودرو تمرکز میکنیم.
تغییر دنده در حال حرکت
بنابراین، اکنون در دنده اول حرکت می کنیم. این فقط برای مانورهای با سرعت کم و دور کشیدن در نظر گرفته شده است، بنابراین خیلی زود باید تا دنده دوم را تعویض کنید.
برای این کار، پای خود را از روی پدال گاز بردارید و پدال کلاچ را تا انتها فشار دهید. حالا اهرم دنده را به عقب بکشید تا دنده دوم درگیر شود. معمولاً به سمت چپ و تمام راه برگشت است. پس از انتخاب دنده دوم، پای چپ خود را به آرامی از روی پدال کلاچ بلند کرده و با پای راست خود روی پدال گاز فشار دهید. مگر اینکه نیاز به شتاب گیری خیلی شدید داشته باشید، نیازی نیست که پدال را تا انتها فشار دهید.
ماشین اکنون در دنده دوم است. به همین ترتیب می توانید از طریق چرخ دنده های باقی مانده به سمت بالا حرکت کنید. گیربکس های دستی مدرن معمولاً پنج یا شش دنده دارند. هرچه دنده بالاتر باشد سرعت بالاتر است. بنابراین، دنده اول برای دور زدن است در حالی که دنده ششم برای سرعت های بالا در جاده های A و بزرگراه ها است.
هنگام کاهش سرعت، میخواهید از طریق گیربکس به سمت پایین به سمت دندههای پایینتر حرکت کنید. شما روند تعویض دنده و شتاب گیری را معکوس می کنید، گرچه هنگام بلند کردن پدال کلاچ دقت بیشتری لازم است تا تعویض دنده ها به خوبی انجام شود.
برخی از رانندگان هنگامی که گیربکس در حالت خنثی است، برای مطابقت با دور موتور و سرعت جاده هنگام انتخاب دنده پایین، گاز را برای مدت کوتاهی می زنند. این کار ضروری نیست، زیرا گیربکس های دستی مدرن دارای ویژگی هوشمندانه ای به نام synchromesh هستند که تا حد زیادی این کار را برای شما انجام می دهد.
نحوه رانندگی با ماشین دستی روی تپه
اگر تا به حال به بالای تپه ای شیب دار رفته باشید، می دانید که این کار بسیار سخت تر از قدم زدن در امتداد تخت است. هنگامی که یک ماشین در سربالایی می رود این کار یکسان است – موتور باید سخت تر از هنگام رانندگی در یک سطح جاده کار کند.
بنابراین، هنگام رانندگی در سربالایی ممکن است لازم باشد یک یا دو دنده را تعویض کنید تا به موتور کمک کنید سرعت خودرو را حفظ کند.
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برخی از رانندگان دوست دارند “کلاچ را دوبل” کنند – زمانی که در حالت خنثی است پدال کلاچ را به طور خلاصه بالا می آورند، دور موتور را می چرخانند، سپس پدال کلاچ را فشار داده و دنده پایینی را انتخاب می کنند. این باعث میشود تعویض دندهها نرم باشد، اما با گیربکسهای دستی synchromesh امروزی ضروری نیست.
میتوانید تشخیص دهید که به دنده پایینتری نیاز است یا خیر، زیرا موتور شروع به شنیدن فشار میکند، و حتی اگر پدال گاز را پایین بیاورید، سرعت شما کم میشود. برای شروع یک دنده را پایین بیاورید، اما اگر تپه بسیار شیب دار است، آماده باشید که دوباره پایین بیاورید.
اگر باید روی تپه توقف کنید، شاید در مجموعه ای از چراغ های راهنمایی، باید شروع به تپه انجام دهید. این کار دشوارتر از شروع کردن در تخت است، و این چیزی است که هنگام یادگیری رانندگی با ماشین دستی باید تمرین کنید.