آیا من به ردیاب روی ماشینم نیاز دارم؟

آیا من به ردیاب روی ماشینم نیاز دارم؟

ماشین شما در حال حاضر کجاست؟ اگر می‌توانید آن را بیرون از پنجره‌تان ببینید، ممکن است مطمئن باشید که امن و مطمئن است، اما اگر آن را به یکی از عزیزانتان، شخصی که با او کار می‌کنید یا شاید یک خدمتکار در فرودگاه قرض بدهید، چه؟ اگر ماشین را با میل تحویل داده باشید به اندازه کافی استرس زا است، اما نگرانی از دزدیده شدن ماشین گرانبهای شما نیز وجود دارد.

بهترین راه برای زیر نظر گرفتن آن استفاده از ردیاب است. این دستگاه‌های موقعیت‌یابی GPS قبلاً فقط برای جاسوسان و نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی در دسترس بودند، اما اکنون می‌توانید با کمتر از 20 پوند یکی را در خودروی خود قرار دهید. آنها علاوه بر اینکه به شما آرامش می‌دهند، می‌توانند به شما کمک کنند مسافت پیموده شده تجاری را پیگیری کنید یا وقتی در مکانی ناآشنا پارک کرده‌اید به راحتی ماشین پیدا کنید.

ردیاب ماشین GPS

برخی از بیمه‌گران همچنین برای دستگاه‌های مجهز به حرفه‌ای تخفیف‌هایی در حق بیمه ارائه می‌دهند و ممکن است اصرار کنند که شما برای برخی از وسایل نقلیه پرخطر یا رانندگان بی‌تجربه داشته باشید.

اینها بیشترین سوالاتی است که درباره ردیاب‌های خودروی شما پرسیده می‌شود.

چه نوع ردیاب هایی بیمه مورد تایید هستند؟

دو نوع سیستم ردیابی خودرو (به اختصار VTS) وجود دارد که ممکن است توسط بیمه‌گران مورد نیاز باشد. اولین مورد کمک به بازیابی وسیله نقلیه در صورت دزدیده شدن آن است، دیگری یک دستگاه به اصطلاح “جعبه سیاه” است که در آنجا وجود دارد تا کارگزار بتواند مسیر رانندگی شما را تحت نظر داشته باشد.

دستگاه‌های جعبه سیاه معمولاً می‌توانند به راحتی توسط مالک نصب شوند، اما ردیاب‌های پیچیده‌تر بازیابی سرقت به ناچار باید توسط متخصصی که قادر به ارائه گواهی‌های لازم باشد، تهیه و نصب شود. پس از ارائه این موارد، سطح مازاد سرقت شما را کاهش می‌دهند، تخفیف وعده داده شده را آزاد می‌کنند، یا به سادگی اجازه می‌دهند که خودرو در صورت دزدیده شدن پوشش داده شود.

هزینه دستگاه‌های جعبه سیاه معمولاً به عنوان بخشی از بیمه شما در نظر گرفته می‌شود. حق بیمه، اما ردیاب های سرقت قیمت اولیه خرید و هزینه اشتراک مداوم خواهند داشت. اگر پرداخت نکنید، شرکت ردیابی خدمات را قطع می کند و ممکن است بیمه شما باطل شود.

بیمه‌گر من می‌گوید من به یک ردیاب تایید شده Thatcham نیاز دارم. این به چه معناست؟

“Thatcham Approved” به این معنی است که دستگاه توسط مرکز تحقیقات تعمیرات بیمه موتور که در تاچام، برکشایر واقع شده است، ارزیابی و تایید شده است. تست‌هایی را روی خودروها و محصولات پس از فروش انجام می‌دهد و مطمئن می‌شود که استانداردهای لازم برای واجد شرایط بودن تخفیفات بیمه.

برای اینکه VTS شما پذیرفته شود، باید گواهی انطباق Thatcham را داشته باشد و توسط یک نصب کننده معتبر نصب شود.

تنها برای پیچیده‌تر کردن موضوع، Thatcham ردیاب‌ها را بر اساس سطح حفاظتی که ارائه می‌کنند طبقه‌بندی می‌کند. اگر خودروی شما به ویژه پرخطر یا با ارزش باشد، ممکن است بیمه‌گر شما اصرار کند که یکی از دستگاه‌های با مشخصات بالاتر را داشته باشید.

تفاوت بین ردیاب S7، S5 و S5 Plus چیست؟

برخلاف ردیاب‌های ساده که برای کارکردن به هشدارهای گوشی هوشمند خود متکی هستند، دستگاه‌های مورد تأیید Thatcham از راه دور توسط یک مرکز تماس نظارت می‌شوند. اگر خودروی دست دومی را با سیستم قدیمی نصب شده می‌خرید، ممکن است عباراتی مانند S5 و S7 یا حتی S6 منسوخ شده را بشنوید.

S7 سطح ورودی برای ردیاب های حرفه ای است که شرکت بیمه شما می پذیرد. این دستگاه در مکانی مخفی پنهان می شود و می تواند تشخیص دهد که آیا ماشین دستکاری شده است یا خیر. مرکز کنترل یک هشدار دریافت می کند و سپس سعی می کند با شما تماس بگیرد تا ببیند آیا از حرکت مطلع هستید یا خیر.

یک باتری داخلی تضمین می‌کند که حتی اگر برق خودرو قطع شود، همچنان برای چندین روز ارسال می‌کند و در هر نقطه از اروپا با سیگنال تلفن همراه کار می‌کند.

یک S5 چند ویژگی اضافی را ارائه می دهد تا آنها را حتی بیشتر ایمن کند. اول، آنها یک کارت شناسایی راننده دارند که باید هنگام استارت زدن در ماشین باشد، در غیر این صورت سیستم به اتاق کنترل هشدار می دهد. این بدان معناست که هر دزدی که از یک کلید شبیه‌سازی شده یا تقویت‌کننده سیگنال برای باز کردن و راه‌اندازی ماشین شما استفاده می‌کند، یک ماشین برش می‌آورد. اگر دزد بتواند کلیدها و ماشین شما را بگیرد، مانند دزدی، محافظت نمی‌کند.

گزینه دیگری نیز وجود دارد – گاهی اوقات S5 Plus نامیده می شود – که به اتاق کنترل ردیابی اجازه می دهد موتور را بی حرکت کند تا از جابجایی خودرو جلوگیری کند. این سرگرم کننده به نظر می رسد اما قوانین قانونی در مورد زمان استفاده از آن وجود دارد. معمولاً این فقط به درخواست پلیس مستقر می شود.

گران‌ترین دستگاه‌هایی هستند که علاوه بر اتصالات داده تلفن همراه دارای فرستنده VHF هستند. اینها در برابر پارگی ها مقاوم تر هستند و در پارکینگ ها و گاراژهای زیرزمینی بهتر عمل می کنند.

هزینه ردیاب های تایید شده بیمه چقدر است؟

قیمت‌های یک ردیاب سطح پایه S7 از حدود 200 پوند به اضافه هزینه اشتراک ماهانه حدود 15 پوند در ماه شروع می‌شود. ردیاب‌های S5 معمولاً کمی بیشتر از S7 قیمت دارند و در صورت نیاز به گزینه بی‌حرکتی موتور، هزینه اضافی نیز به همراه خواهد داشت، زیرا زمان بیشتری برای جا انداختن آن نیاز است. اشتراک ممکن است کمی گران تر نیز باشد، اما فقط با چند دلار.

گران‌ترین گزینه برای دستگاه‌هایی است که فرستنده‌های VHF اضافی دارند، مانند دستگاه‌هایی که توسط برندی به نام Tracker ساخته شده‌اند. اینها حدود 600 پوند هستند.

به‌خاطر داشته باشید که قیمت‌های ارائه‌شده باید شامل مناسب بودن باشند و برخی نیز هزینه‌های اشتراک پیش‌پرداخت‌شده را نیز شامل می‌شوند.

من برای بیمه به ردیاب نیاز ندارم اما می‌خواهم مراقب ماشینم باشم. چه انواعی وجود دارد؟

یکی از ارزان‌ترین و آسان‌ترین گزینه‌ها، قرار دادن Apple Airtag در جایی محتاطانه است. هر زمان که شخصی با دستگاه اپل در نزدیکی شما راه می‌رود، این مکان را به تلفن هوشمند شما بازمی‌گرداند، اما ممکن است برای محافظت در برابر سرقت بهترین گزینه نباشد زیرا ممکن است به آنها هشدار داده شود که Airtag در حین رانندگی آنها را دنبال می‌کند. این برای جلوگیری از استفاده از Airtags برای ردیابی افراد بدون اطلاع آنها است.

Airtag همچنین بسیاری از ویژگی‌های دستگاه ردیابی مبتنی بر داده تلفن همراه را نخواهد داشت، مانند اینکه می‌تواند جایی که خودرو بوده است را دوباره پخش کند و حرکت آن را در زمان واقعی تماشا کند.

سایر ردیاب‌های اختصاصی DIY-fit در دو نوع عرضه می‌شوند. ساده ترین وصل شدن به درگاه OBD خودرو برای دریافت قدرت و حس هنگام روشن شدن استارت خودرو. این پورت شبیه کانکتورهای قدیمی SCART است که در پشت تلویزیون می‌بینید و تقریباً در تمام خودروهای ساخته شده در سه دهه گذشته وجود داشته است. آنها معمولاً در نیمه پایینی داشبورد قرار دارند، اما ممکن است لازم باشد برای مکان یابی آن از Google کمک بخواهید.

اگر ماشین شما نمی‌تواند این موارد را بپذیرد یا می‌خواهید گزینه ارزان‌تری داشته باشید، انواع دیگر دو سیم دارند که به منبع برق و زمین متصل می‌شوند. ساده‌ترین راه این است که اینها را مستقیماً به باتری وصل کنید، اما اگر می‌خواهید محتاطانه‌تر باشید، می‌توانید از دیگر اتصالات منبع تغذیه نیز استفاده کنید.

همه اینها از طریق یک برنامه اختصاصی به تلفن هوشمند یا دسکتاپ شما پیوند داده می شوند. بیشتر به شما امکان می دهند در صورت جابجایی خودرو، ترک منطقه خاصی یا رانندگی پرخاشگرانه، هشدار دریافت کنید.

آیا خودروهای مدرن دارای ردیاب در کارخانه هستند؟

بله – به‌عنوان بخشی از قوانین اتحادیه اروپا (که به کتاب‌های قانون بریتانیا منتقل شده است) همه اتومبیل‌های جدید فروخته شده از سال 2018 باید مجهز به یک دکمه SOS برای استفاده در مواقع اضطراری که نیاز به سیم کارت داخلی دارد. بسیاری از تولیدکنندگان از این اتصال برای افزودن عملکرد ردیاب، معمولاً به عنوان بخشی از یک برنامه عمومی تر، استفاده کرده اند. اینها به شما امکان می‌دهند ببینید ماشین کجاست، اما لزوماً عملکرد یک دستگاه متمرکز بر امنیت یا حتی امکان ثبت مسافت پیموده شده برای هزینه‌های تجاری را ندارند.

من یک ردیاب در ماشینم پیدا کردم. آیا باید نگران باشم؟

اگر ماشین دست دومی خریده‌اید و ردیاب روی آن وجود دارد، نیازی به وحشت نیست. بسیاری از آنها توسط مالکان قبلی نصب شده اند و به سادگی رها شده اند زیرا راحت تر از حذف آنها است. بعید است که اشتراک آنها همچنان فعال باشد، اما ارزش آن را دارد که با شرکت تماس بگیرید تا بررسی کنید – جزئیات معمولاً روی بدنه بیرونی قرار می گیرند، یا ممکن است همراه با اسناد خودرو باشد.

اگر هنوز نگران هستید، دستگاه «جعبه سیاه» را معمولاً می‌توان با بیرون کشیدن آن از درگاه OBD در داخل خودرو یا کمی شل کردن پایانه‌های باتری و برداشتن سیم‌های برق ردیاب جدا کرد. ممکن است برداشتن دستگاه‌های نصب‌شده حرفه‌ای پیچیده‌تر باشد و باید به متخصصان واگذار شود.

آیا می توانم یک ردیاب قدیمی را که روی ماشین من نصب شده است روشن کنم؟

اگر ماشینی خریده‌اید و قبلاً یک ردیاب در آن تعبیه شده است، شرکت معمولاً بسیار خوشحال می‌شود که اشتراک جدیدی بگیرید و حتی ممکن است به شما تخفیف بدهند. مطمئن شوید که گواهی‌های انطباق را دارید، در غیر این صورت هیچ مزایای بیمه‌ای دریافت نخواهید کرد.

انتظار نداشته باشید که شرکت پس از دزدیده شدن خودرو، ردیاب را روشن کند. قابل درک است که آنها در مورد رانندگانی که تا زمانی که واقعاً به خدمات نیاز نداشته باشند پولی پرداخت نمی کنند، کمی بداخلاق می شوند، اگرچه اگر پلیس خیلی خوب بخواهد ممکن است این کار را انجام دهند.

آیا باید به افرادی که در حال رانندگی ماشین من هستند بگویم که من یک ردیاب نصب کرده ام؟

از نظر قانونی، خیر. ماشین شما دارایی شماست و شما حق دارید هر کاری را که می خواهید با آن انجام دهید. موارد زیادی وجود داشته است که رانندگان پس از اینکه ردیاب‌ها نشان می‌دهند که در جایی که نباید می‌بودند، اخراج شده‌اند.

اما به طور کلی ایده خوبی است که به رانندگان اطلاع دهید تا احساس بدی نداشته باشید، به خصوص اگر کارمند یا یکی از اعضای خانواده باشند. همچنین اگر بدانند که مراقب آنها هستید، احتمالاً با احتیاط بیشتری رانندگی می کنند!

آیا می توانم یک ردیاب را به ماشین جدیدم منتقل کنم؟

بله، نصب‌کننده می‌تواند ردیاب را عوض کند و آن را در خودروی جدید تأیید کند. این ممکن است برای یک دستگاه پیشرفته ارزشمند باشد، اما ممکن است برای یک دستگاه 200 پوندی منطقی نباشد و هزینه های کار ممکن است نزدیک به هزینه ردیاب جدید باشد. اگر برای اشتراک پیش پرداخت کرده باشید، ممکن است ارزشمند باشد.

دزدها چگونه می‌توانند ردیاب‌ها را دور بزنند؟

بدون افشای اسرار زیاد، برخی از تکنیک‌ها توسط مجرمانی وجود دارد که مشکوک به استفاده از ردیاب هستند. اولین مورد این است که ماشین را برای چند روز پارک کنید و ببینید آیا کسی برای گرفتن آن می آید یا خیر. این معمولا بهترین سناریو است زیرا به این معنی است که مالک خودرو را پس می‌گیرد.

از آنجایی که ردیاب‌ها معمولاً در جایی که سیگنال تلفن همراه ضعیف است کار نمی‌کنند – مانند پارکینگ زیرزمینی یا مناطق بسیار روستایی – کلاهبرداران ممکن است سعی کنند ماشین را پنهان کنند. با این حال، آنها یک دنباله دیجیتال به مکان باقی می‌گذارند که جستجو را محدود می‌کند.

روش سوم یافتن ردیاب و حذف آن است. بسیاری از سارقان مکان‌هایی را در خودرو می‌شناسند که احتمالاً نصاب دستگاه را در آنجا قرار می‌دهد و فقط آن را از ماشین بیرون می‌اندازد.

روش نهایی پیچیده‌تر است و شامل استفاده از تجهیزات پارازیت برای مسدود کردن سیگنال‌ها است. به طور عجیبی استفاده از پارازیت غیرقانونی است اما فروش یا داشتن آن خلاف قانون نیست. اگر یکی از آنها را پیدا کنید، پلیس چند سؤال پیچیده می پرسد.

در حالی که همه سیگنال‌های خودرو می‌توانند مسدود شوند، احتمال اینکه یک مجرم بتواند به طور قابل اعتماد سیگنال تلفن همراه و انتقال VHF را مسدود کند، بسیار کمتر است، بنابراین اگر می‌خواهید به خودروی خود این شانس را بدهید، از دوگانه استفاده کنید. ردیاب باند و شاید هم یک Airtag پرتاب کنید.

خروج از نسخه موبایل