آیا می توانم یک ون رانندگی کنم؟ چه مجوزی نیاز دارم؟

آیا می توانم یک ون رانندگی کنم؟ چه مجوزی نیاز دارم؟

یک ون چیز بسیار مفیدی است، و اگر خانه‌تان را جابه‌جا می‌کنید، باغی را پاکسازی می‌کنید یا فقط چیزی بزرگ را از نقطه A به نقطه B می‌برید، به احتمال زیاد به دنبال استخدام یک ون یا قرض گرفتن از یکی از دوستان یا اعضای خانواده.

اما ممکن است به این فکر کرده باشید که “آیا می توانم یک ون راندم؟” یا این نگرانی را داشتید که ممکن است به گواهینامه رانندگی ون ویژه نیاز داشته باشید.

خبر خوب این است که اکثر ون ها به متفاوتی نیاز ندارند. گواهینامه برای رانندگی. اما همیشه اینطور نیست – و چگونه می‌دانید که چه چیزی هستید و تحت پوشش نیستید؟

این راهنما هر آنچه را که باید در مورد رانندگی ون، گواهینامه رانندگی ون و محدودیت‌های رانندگی ون بدانید را توضیح می‌دهد.

آیا می توانم با گواهینامه خود ون رانندگی کنم؟

به زبان ساده، بستگی به نوع ون و نوع مجوز دارد.

به طور خلاصه، اگر گواهینامه رانندگی کامل خودرو (رده B) دارید، می توانید هر ون با وزن حداکثر 3.5 تن (3500 کیلوگرم) وزن ناخالص وسیله نقلیه (GVW) را برانید. این بخش اکثریت ون‌های موجود در جاده‌ها را شامل می‌شود، از ون‌های کوچکی مانند سیتروئن برلینگو تا برخی از نسخه‌های ون‌های پانل بزرگ مانند مرسدس اسپرینتر.

اگر آزمون رانندگی خود را قبل از ژانویه 1997 قبول کرده اید، ممکن است رده C1 را نیز در گواهینامه خود داشته باشید. این به طور خودکار قبل از این تاریخ به رانندگان اعطا می‌شود و شما را برای رانندگی ون‌هایی تا وزن 7.5 تن (7500 کیلوگرم) تحت پوشش قرار می‌دهد، که شما را برای هر ون در جاده و حتی برخی کامیون‌های کوچک پوشش می‌دهد.

با نگاه کردن به پشت گواهینامه رانندگی می‌توانید دسته‌هایی را که مجوز رانندگی دارید بررسی کنید. همچنین می‌توانید جزئیات مجوز خود را در وب‌سایت Gov.uk بررسی کنید، که برای آن به شماره مجوز، شماره بیمه ملی و کدپستی که مجوز شما در آن ثبت شده است نیاز دارید.

با توجه به کاهش تعداد افرادی که دارای گواهینامه خودکار C1 هستند، ون های کمتر از 3500 کیلوگرم اکنون اکثر ون هایی را تشکیل می دهند که می توانید بخرید – به زبان ساده، سازندگان می خواهند وسایل نقلیه خود را به همه بفروشند و محدود به آنهایی که بالاتر از آن هستند محدود نمی شوند. یک سن خاص در بیشتر موارد، هنگام استخدام یا خرید ون، باید مشخص کنید که آیا می خواهید وزن آن بیش از 3500 کیلوگرم باشد، نه برعکس. وسایل نقلیه بیش از این وزن معمولاً برای وظایف تخصصی محفوظ است.

چه ون هایی را می توانم سوار کنم؟

شما می‌توانید وسایل نقلیه تجاری را از هر دسته‌ای با گواهینامه خودروی معمولی رانندگی کنید، اگرچه برخی از انواع بالاتر از محدودیت وزنی 3500 کیلوگرمی که برای اکثر رانندگان معمولی اعمال می‌شود، منتهی می‌شوند.

وانت های کوچک به عنوان مثال. سیتروئن برلینگو

هر ون کوچکی که در فروش عرضه می‌شود، حتی با بارگیری کامل، به خوبی زیر 3500 کیلوگرم می‌نشیند. وانتی در این دسته وجود ندارد که نتوانید با گواهینامه معمولی رانندگی کنید، بنابراین چکمه‌های خود را پر کنید – هرچند به خاطر داشته باشید که اگرچه بسیار مفید هستند، نمی‌توانید زیاد در مسیر قرار بگیرید. اقلام حجیم یا بسیار طولانی در این ون ها.

بررسی سیتروئن برلینگو

وانت های متوسط ​​به عنوان مثال فورد ترانزیت سفارشی

با گواهینامه خودروی معمولی، امروز می‌توانید هر ون سایز متوسطی را که به فروش می‌رسد رانندگی کنید. حتی بزرگترین این وسایل نقلیه زیر 3.5 تن وزن دارند، بنابراین شما با گواهینامه رده B تحت پوشش هستید. این ون‌ها می‌توانند بیش از هر خودرویی را حمل کنند و برای کارهای سخت‌تر بسیار مفید هستند.

بررسی سفارشی Ford Transit

ون های بزرگ به عنوان مثال مرسدس اسپرینتر

این جایی است که باید کمی بیشتر مراقب باشید. سازندگان ون سعی می‌کنند حجم خودروهای خود را زیر 3.5 تن نگه دارند تا تعداد رانندگانی که می‌توانند آن‌ها را برانند، به حداکثر برسانند، اما اغلب متوجه می‌شوید که بزرگ‌ترین نسخه‌های ون‌های پانل بزرگ – مانند شاسی بلند یا سنگین مدل‌ها – می‌تواند به این عدد برسد.

افراطی‌ترین انواع می‌تواند تا 7.0 تن GVW باشد. اگر مطمئن نیستید، می‌توانید GVW یک ون را با نگاه کردن به دفترچه راهنمای مالک یا بررسی یک صفحه یا برچسبی که معمولاً روی شاسی یا در بسته شده است، پیدا کنید.

بررسی مرسدس اسپرینتر

وانت های برقی به عنوان مثال Iveco eDaily

ون با نیروی محرکه الکتریکی از قوانین وزن استثنا هستند. این به این دلیل است که باتری‌ها بسیار سنگین هستند و تلاش برای فشرده کردن مقدار کافی از آنها برای یک برد مناسب در یک وسیله نقلیه و حفظ وزن آن زیر 3.5 تن، به شدت بر بار ون تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که برای وانت های برقی، محدودیت GVW حتی برای دارندگان گواهینامه خودروی معمولی به 4.25 تن (4250 کیلوگرم) افزایش یافته است.

بعید است که با وانت‌های برقی کوچک یا متوسط ​​مانند Citroen e-Berlingo یا Ford e-Transit Custom، اما وانت های بزرگتر مانند مرسدس e-Sprinter یا Iveco eDaily در برخی مشخصات از این آستانه فراتر می روند. قوانین معمول برای وانت های برقی با وزن بیش از 4.25 تن اعمال می شود – شما به دسته C1 در گواهینامه خود نیاز دارید.

کامیون‌های وانت مانند فورد رنجر

مانند وانت‌های کوچک و متوسط، هر وانت بار در بریتانیا به اندازه‌ای سبک است که بتوان با گواهینامه رده B معمولی رانندگی کرد. بسیاری از وانت بارها در واقع به عنوان یک وسیله نقلیه دو منظوره واجد شرایط هستند، به این معنی که با آنها مانند یک خودرو رفتار می شود تا یک ون – و محدود به محدودیت سرعت خودرو هستند. این مورد زمانی نیست که وزن وانت بدون بار بیش از 2040 کیلوگرم باشد، بنابراین به دقت بررسی کنید.

بررسی فورد رنجر

آیا می توانم برای گواهینامه رانندگی ون اقدام کنم؟

مجوز ون خاصی وجود ندارد. اگر می خواهید وسیله نقلیه ای با وزن بین 3500 کیلوگرم تا 7500 کیلوگرم رانندگی کنید، باید آزمون خود را قبل از 1 ژانویه 1997 پشت سر گذاشته باشید تا آن را با گواهینامه رانندگی استاندارد انجام دهید.

در غیر این صورت، باید برای حق موقت رانندگی وسایل نقلیه دسته C1 و قبولی در آزمون رانندگی C1 (یک آزمون رانندگی خاص برای وسایل نقلیه تجاری سنگین تر) درخواست دهید.

سؤالات متداول رانندگی ون

آیا می توانم با مینی بوس رانندگی کنم؟

بله – گواهینامه رده B معمولی به شما اجازه می‌دهد تا یک مینی‌بوس تا 16 مسافر را رانندگی کنید، مشروط بر اینکه این کار را برای اجاره یا پاداش انجام نمی‌دهید. برای انجام این کار، باید 21 سال یا بیشتر داشته باشید، گواهینامه خود را به مدت دو سال یا بیشتر داشته باشید، و مینی بوس باید از محدودیت وزنی 3.5 تنی یک ون معمولی پیروی کند – اگرچه می توانید تا 750 کیلوگرم وزن اضافی برای تجهیزات دسترسی معلولان داشته باشید. مانند رمپ ویلچر. همچنین نمی‌توانید تریلر را بکسل کنید.

می‌توانید فهرست کاملی از شرایط را در وب‌سایت دولت.

از چه سنی می توانم ون رانندگی کنم؟

از آنجایی که گواهینامه ون خاصی وجود ندارد، می‌توانید به محض قبولی در آزمون، رانندگی ون را شروع کنید – بنابراین از سن 17 سالگی.

آیا می توانم با گواهینامه موقت ون رانندگی کنم؟

بله، اما همان قوانینی اعمال می‌شود که هنگام رانندگی با یک گواهینامه موقت – شما باید به طور خاص بیمه شده باشید و باید یک دارنده گواهینامه کامل که بالای 21 سال سن داشته باشد و گواهینامه خود را داشته باشد همراه باشید. حداقل سه سال.

آیا باید بیمه خودرو یا ون بگیرم؟

بیمه ون مشابه بیمه خودرو است و به همین روش خریداری می‌شود، بنابراین نیازی نیست برای یافتن یک بیمه نامه خاص ون سخت کار کنید. بیمه ون ممکن است با برخی موارد اضافی، مانند پوشش ابزار یا تجهیزاتی که یک شبه در وسیله نقلیه باقی مانده است، در دسترس باشد.

آیا رانندگی با ون دشوار است؟

نه به خصوص، اما کمی عادت می کند. وانت‌ها معمولاً بزرگ‌تر از خودروها هستند، بنابراین هنگام پارک کردن یا بررسی محل قرارگیری انتهای وسیله نقلیه باید مقداری کالیبره انجام شود.

وانت‌ها معمولاً شیشه عقب ندارند و نقاط کور بسیار بزرگ‌تری به‌خصوص در سمت چپ راننده دارند. تغییر مسیر، بیرون آمدن از تقاطع‌هایی با زاویه‌ای نامناسب و عقب‌نشینی باید با دقت و توجه خاصی انجام شود.

مدرن‌ترین ون‌ها اغلب مملو از دوربین‌ها و حسگرها هستند تا این فرآیند آسان‌تر شود. و در حالی که قبلاً بسیاری از ون‌ها دارای کنترل‌های فوق‌العاده سنگین، فرمان مبهم و موتورهای ضعیف بودند، جدیدترین وسایل نقلیه بسیار شبیه به ماشین و رانندگی راحت هستند.

وانت ها را به صورت آنلاین با Carwow تغییر دهید

در صورت نیاز به فروش سریع ون خود Carwow جایی است که می‌توانید بیایید – شبکه فروشندگان مورد اعتماد ما به شما کمک می‌کنند قیمت منصفانه‌ای داشته باشید و این روند را انجام دهید. آسان وقتی اینجا هستید، می‌توانید برخی از بررسی‌های ون یا جدیدترین نکات و توصیه‌های خودروهای تجاری مطمئن شوید که وسیله نقلیه مناسبی را برای نیازهای خود انتخاب می کنید.

خروج از نسخه موبایل