فناوری

منابع می گویند که با ناامید شدن تست های Broadcom، کسب و کار تولید اینتل با شکست مواجه شده است

منابع می گویند که با ناامید شدن تست های Broadcom، کسب و کار تولید اینتل با شکست مواجه شده است

کسب و کار تولید قراردادی اینتل پس از شکست آزمایشات با سازنده تراشه Broadcom با شکست مواجه شد.
| اعتبار عکس: رویترز

تجارت تولید قراردادی اینتل پس از تست‌ها با سازنده تراشه Broadcom شکست خورد، که ضربه‌ای به تلاش‌های چرخشی این شرکت وارد کرد.

این آزمایش‌ها توسط برادکام منابع گفتند که شامل ارسال ویفرهای سیلیکونی – دیسک‌های پهنی که تراشه‌ها روی آنها چاپ می‌شوند – از طریق پیشرفته‌ترین فرآیند تولید اینتل به نام 18A است. Broadcom ماه گذشته ویفرها را از اینتل پس گرفت. پس از اینکه مهندسان و مدیران آن نتایج را مطالعه کردند، شرکت به این نتیجه رسید که فرآیند تولید هنوز برای انتقال به تولید با حجم بالا قابل دوام نیست.

رویترز نتوانست رابطه فعلی بین Broadcom و اینتل را تعیین کند یا اینکه Broadcom تصمیم گرفته است یا خیر. برای کناره گیری از یک معامله بالقوه تولید.

سخنگوی اینتل در بیانیه ای گفت: «اینتل 18A روشن است، سالم است و عملکرد خوبی دارد و ما کاملاً در مسیر شروع تولید با حجم بالا در سال آینده هستیم. . “علاقه زیادی به Intel 18A در سراسر صنعت وجود دارد، اما به عنوان یک سیاست، ما در مورد مکالمات مشتری خاص اظهار نظر نمی کنیم.”

یک سخنگوی Broadcom گفت که این شرکت در حال “ارزیابی محصول است.” و ارائه خدمات اینتل Foundry و هنوز این ارزیابی را به نتیجه نرسیده است.”

تجارت تولید قراردادی اینتل در سال 2021 به عنوان بخش کلیدی استراتژی چرخش مدیر اجرایی پت گلسینگر راه اندازی شد.

Broadcom است. نام آشنا نیست، اما تجهیزات شبکه و تراشه‌های رادیویی مهمی تولید می‌کند که به فروش کلی تراشه‌های ۲۸ میلیارد دلاری در سال مالی گذشته کمک کرد. از رونق هزینه‌های سخت‌افزار هوش مصنوعی سود برده است و هارلان سور، تحلیلگر جی‌پی مورگان تخمین زده است که امسال 11 تا 12 میلیارد دلار از هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری خواهد کرد، در حالی که در سال گذشته 4 میلیارد دلار افزایش یافته است.

برخی از آن‌ها در سال جاری افزایش یافته است. فروش تراشه از توافق با شرکت‌هایی مانند Google Alphabet و Meta Platforms برای کمک به تولید پردازنده‌های هوش مصنوعی داخلی است که می‌تواند شامل هماهنگی‌هایی با سازنده‌ای مانند اینتل یا شرکت تولید نیمه‌رسانا تایوان باشد.

شکست حیاتی

به عنوان بخشی از گزارش فاجعه‌بار درآمد سه‌ماهه دوم که بیش از یک چهارم از ارزش بازار شرکت کاهش یافت، اینتل از کاهش 15 درصدی مشاغل و کاهش هزینه‌های سرمایه مربوط به کارخانه خود خبر داد. ساخت و ساز رویترز روز یکشنبه گزارش داد که گلسینگر و سایر مدیران در اواسط سپتامبر طرحی را در مورد کاهش احتمالی واحدهای تجاری و تیم ها به منظور کاهش هزینه ها به هیئت مدیره ارائه خواهند کرد.

اینتل متعهد به توسعه حدود 100 میلیارد دلاری شده است. و ساخت کارخانه های جدید در چندین سایت در ایالات متحده بخش مهمی از توسعه این شرکت شامل جذب مشتریان بزرگ مانند انویدیا یا اپل برای پر کردن ظرفیت در تمام سایت های جدیدش است.

اینتل 7 میلیارد دلار ضرر عملیاتی را گزارش کرد. برای کسب و کار ریخته گری، گسترده تر از زیان 5.2 میلیارد دلاری سال قبل است. مدیران انتظار دارند که تجارت تراشه های قراردادی در سال 2027 به نقطه سربه سر برسد.

معمولاً ساخت یک تراشه پیشرفته به بیش از 1000 مرحله جداگانه در داخل کارخانه تولید تراشه یا فاب نیاز دارد و تکمیل آن تقریباً سه ماه طول می کشد. موفقیت تولید با تعداد تراشه های کار بر روی هر ویفر سیلیکونی تعیین می شود. به گفته این منابع، دستیابی به بازده قابل توجهی برای حرکت به سمت تولید ده ها هزار یا صدها هزار ویفر مورد نیاز طراحان تراشه های بزرگ بسیار مهم است. معمولاً به تعداد عیوب هر ویفر یا کیفیت تراشه‌های ساخته شده اشاره می‌کند.

بر اساس دو مورد، برای فرآیند تولید پیشرفته‌ای که توسط TSMC استفاده می‌شود، غول تایوانی برای هر ویفر با حجم بالا تقریباً 23000 دلار دریافت می‌کند. منابع آشنا با قیمت ویفر رویترز نتوانست قیمت ویفر اینتل را تعیین کند.

TSMC از اظهار نظر در مورد قیمت ویفر خود خودداری کرد.

تغییر طراحی تراشه از فرآیند تولید مورد استفاده توسط شرکتی مانند TSMC به فروشنده دیگری مانند سامسونگ یا اینتل می‌تواند ماه‌ها طول بکشد و به ده‌ها مهندس نیاز دارد، بسته به پیچیدگی تراشه و تفاوت‌های فناوری ساخت.

شرط‌بندی روی یک فرآیند تولید جدید مانند این است. همانطور که 18A اینتل برای برخی از شرکت های کوچکتر تراشه غیرممکن است زیرا انجام این کار به منابعی نیاز دارد که آنها ندارند. گلسینگر ماه گذشته در یک تماس درآمدی گفت، اینتل کیت ابزار تولید خود را برای فرآیند 18A خود در تابستان برای سایر سازندگان تراشه منتشر کرد.

این شرکت قصد دارد تا پایان سال جاری “آماده تولید” باشد. گلسینگر گفت که تراشه های خود را دارد و تولید با حجم بالا را برای مشتریان خارجی در سال 2025 آغاز می کند. در کنفرانس سرمایه‌گذاران هفته گذشته، او گفت که ده‌ها مشتری “به طور فعال” با کیت ابزار درگیر هستند.

 

 

 

چنانچه در این نوشته کلمه ای یا متنی باعث ناراحتی شما شده به ما در قسمت نظرات اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا