ورزش

بررسی تاثیر المپیک ۲۰۲۴ بر اقتصاد فرانسه/ خیلی قابل توجه نیست!

بررسی تاثیر المپیک ۲۰۲۴ بر اقتصاد فرانسه/ خیلی قابل توجه نیست!

به گزارش خبرنگار مهر، با نزدیک شدن به آغاز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، کشور فرانسه آماده استقبال از صدها هزار گردشگر و هیات‌های بزرگ ورزشی است. تاثیر این رویداد مهم ورزشی بر اقتصاد این کشور یکی از مسائلی است که همواره مورد بحث و مناقشه قرار گرفته است.

کشور فرانسه در این هفته ها در شرایط مساعدی به سر نمی برد. انحلال پارلمان این کشور از سوی رییس جمهور و ناکامی امانوئل مکرون در تشکیل مجلسی همسو با خودش و استعفای نخست وزیر این کشور موجب شده نابسامانی هایی در فضای سیاسی میزبان المپیک شکل بگیرد.

پایگاه خبری «latribune» فرانسه در گزارشی به تاثیر المپیک بر اقتصاد این کشور پرداخته است. طبق گفته های این رسانه انتظار می‌رود که منطقه ایل-دو-فرانس و برخی بخش‌های تجاری مانند هتلداری، رستوران‌ها و گردشگری از این رویداد بهره‌مند شوند، اما در نهایت تأثیر کلی آن بر اقتصاد فرانسه محدود خواهد بود.

تأثیر اقتصادی محدود
در آستانه شروع بازی‌های المپیک، مقامات فرانسه در حال آماده‌سازی برای استقبال از میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان هستند. در این شرایط نابسامان که فرانسه با آن دست و پنجه نرم می کند کسب‌وکارها امیدوارند که بازی‌های المپیک تأثیرات اقتصادی قابل توجهی داشته باشند. با وجود رشد اقتصادی کم، موتورهای اقتصادی هنوز با مشکلاتی مواجه‌اند.

نرخ تورم از سال ۲۰۲۳ کاهش یافته (۱.۸٪ در ژوئن)، اما قدرت خرید خانوارها همچنان ضعیف است. بانک مرکزی فرانسه پیش‌بینی می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی در سه‌ماهه دوم سال تنها ۰.۱٪ باشد و انستیتو ملی آمار و مطالعات اقتصادی(INSEE) پیش‌بینی می‌کند که برای کل سال ۲۰۲۴ این رشد به ۱.۱٪ برسد.

به گفته دوریان روشر، رئیس بخش اقتصاد در INSEE، «این تأثیر به دلیل فروش بلیط‌ها، حق پخش تلویزیونی، افزایش استفاده از حمل‌ونقل و گردشگری خواهد بود».

بررسی تاثیر المپیک ۲۰۲۴ بر اقتصاد فرانسه/ خیلی قابل توجه نیست!

تأثیرات بر رشد و اشتغال
بازی‌های المپیک یکی از رویدادهایی است که می‌تواند اقتصاد فرانسه را تقویت کند. با این حال، مدل‌سازی‌های اقتصادی مختلف نشان می‌دهند که سهم این بازی‌ها در GDP فرانسه تنها ۰.۳ درصد در سه‌ماهه سوم و ۰.۱ درصد در کل سال خواهد بود. این تأثیر محدود به فروش بلیت، حقوق پخش تلویزیونی و افزایش گردشگری و حمل‌ونقل مربوط می‌شود. به گفته کارشناسان، تأثیر این بازی‌ها بر اقتصاد کلان بسیار محدود است و بیشتر تأثیرات آن در مقیاس خرد و محلی خواهد بود.

تمرکز در منطقه ایل-دو-فرانس
بیشتر مسابقات در منطقه ایل-دو-فرانس برگزار خواهد شد, بنابراین تأثیر اقتصادی آن بیشتر در این منطقه خواهد بود. ۷۵ درصد هزینه‌های زیرساختی نیز در این منطقه متمرکز شده است. به عنوان مثال، ساخت و سازهای المپیک بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ حدود ۲ میلیارد یورو به اقتصاد اضافه کرده و ۴۳۰۰ شغل در سال ۲۰۲۳ و ۱۶۰۰ شغل در سال ۲۰۲۴ ایجاد کرده است. اما تأثیرات دقیق بر اشتغال به دلیل فصلی بودن این فعالیت‌ها دشوار است.

بودجه و هزینه‌ها
بودجه کلی المپیک ۷.۶ میلیارد یورو برآورد شده است که ۴.۳ میلیارد یورو به کمیته سازماندهی و ۳.۳ میلیارد یورو به زیرساخت‌های المپیک اختصاص یافته است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، تأثیر این هزینه‌ها بر مالیات‌دهندگان ۳.۱ میلیارد یورو خواهد بود و تأثیر خالص بر مالیه عمومی تقریباً صفر و نهایتاً اندکی مثبت (۴۰۰ میلیون یورو) خواهد بود.

ریسک‌ها و چالش‌ها
با وجود برآوردهای انجام شده، احتمال افزایش هزینه‌ها نیز وجود دارد. تجربه بازی‌های المپیک گذشته در چین و روسیه نشان داده که هزینه‌های نهایی می‌تواند بسیار بیشتر از برآوردهای اولیه باشد. این موضوع می‌تواند چالش‌های جدیدی را برای دولت آینده فرانسه ایجاد کند، به خصوص با توجه به برنامه‌های مالی و مالیاتی جدید که برای تأمین هزینه‌ها برنامه‌ریزی شده است.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا