فناوری

Tenstorrent از پردازنده‌های پیشرفته هوش مصنوعی Wormhole با ویژگی RISC-V و قیمت فوق‌العاده به ارزش عملکرد رونمایی کرد

Tenstorrent از پردازنده‌های پیشرفته هوش مصنوعی Wormhole با ویژگی RISC-V و قیمت فوق‌العاده به ارزش عملکرد رونمایی کرد

Tenstorrent دارای راه‌اندازی کرد.

Tenstorrent بیانیه ای جسورانه در صنعت هوش مصنوعی می دهد، تراشه های پیشرفته Wormhole AI و پیشنهادات ایستگاه کاری اختصاصی را معرفی می کند

جیم کلر مدیر عامل و متخصص تراشه Tenstorrent اغلب دیده می شود انتقاد از امثال NVIDIA با روشی که شرکت با هیاهوی هوش مصنوعی در حال حرکت است، بنابراین با توجه به راه حل های هوش مصنوعی جدید شرکت او، ما انتظار داریم که آنها درجه یک باشند، و ظاهرا تراشه های هوش مصنوعی Wormhole این کار را انجام می دهند. بسیار توانا به نظر می رسند با مجموعه جدید پردازنده های هوش مصنوعی، Tenstorrent قصد دارد راه حلی قدرتمند و در عین حال مقرون به صرفه برای مصرف کنندگان خود ارائه دهد که در عین حال مقیاس پذیر باشد. نه تنها تراشه‌های هوش مصنوعی، بلکه Tenstorrent راه‌حل‌های ایستگاه کاری اختصاص داده شده به پلتفرم جدید Wormhole را نیز رونمایی کرده است و یک بسته کامل را در اختیار خریداران بالقوه قرار می‌دهد.

با شروع تراشه‌های Wormhole AI، Tenstorrent تصمیم گرفته است آنها را به‌عنوان کارت‌های PCIe در دو پیکربندی مختلف ارائه دهد:  Wormhole n150 و Wormhole n300. Wormhole n150 دارای یک پردازنده است که دارای 72 هسته Tensix است. طبق گفته Tenstorrent، هر هسته Tensix دارای “پنج هسته کودک RISC-V” است که امکان مقیاس پذیری همراه با توسعه چند تراشه را بسیار موثرتر می کند.

این پردازنده دارای 160 وات TDP است و 262 TFLOPS عملکرد FP8 را ارائه می دهد. نکته جالب این است که کارت افزودنی Wormhole n150 دارای 12 گیگابایت حافظه GDDR6 با پهنای باند 288 گیگابایت بر ثانیه است.

اعتبار تصویر: Tenstorrent

Wormhole n300 به غیر از این واقعیت که دارای دو پردازنده است، تغییرات کمی دارد، بنابراین قدرت محاسباتی n150 و 24 گیگابایت حافظه GDDR6 را دو برابر می کند.

در حالی که روی کاغذ، مجموعه تراشه‌های هوش مصنوعی Wormhole ممکن است کم توان به نظر برسد، Tenstorrent قصد دارد محصولات هوش مصنوعی خود را با ارائه مقیاس‌پذیری بسیار زیاد، آن هم به صورت بومی، رقابتی کند. این بدان معنی است که چندین پردازنده Wormhole می توانند در صورت نیاز به برق یکپارچه به عنوان یک واحد عمل کنند، یا می توان از آنها به صورت جداگانه نیز استفاده کرد، همه اینها به دلیل استفاده از اترنت، اتصال متقابل، که از سوی جیم کلر بسیار قدردانی شده.

با حرکت از Wormholes، Tenstorrent همچنین از ایستگاه های کاری جدید، از جمله TT-QuietBox، که دارای پردازنده EPYC AMD، خنک کننده مایع، و 4 برابر کارت های هوش مصنوعی Wormhole n300 است، رونمایی کرده است، که به معنای مجموعاً هشت پردازنده است. این شرکت همچنین TT-LoudBox را ارائه می‌کند که با معماری Xeon اینتل و مشخصات تقویت‌شده ارائه می‌شود، اما خنک‌کننده مایع را ارائه نمی‌دهد، به همین دلیل نام آن “LoudBox” است.

a364420c39fbc2e1acf15cfbe994a7e7c5cf2bed-1420x1760

اکنون، به سراغ قیمت گذاری می رویم، Wormhole n150 و n300 به ترتیب با قیمت 999 دلار و 1399 دلار به فروش می رسند که به طور خارق العاده ای ارزان تر از آنچه رقبای بازار ارائه می دهند. در واقع، تفاوت عملکرد با محصولاتی مانند پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA H100 AI بسیار قابل توجه است، اما با توجه به اینکه تراشه‌های هوش مصنوعی تقریباً ده برابر قیمت کمتر در دسترس هستند، ارزش آن‌ها را دارند. برای ایستگاه های کاری، TT-LoudBox 6000 دلار است، در حالی که TT-QuietBox با قیمت 1500 دلار به فروش می رسد.

به طور کلی، محصولات جدید Tenstorrent واقعاً قوی هستند و برای استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی یا افرادی که به دنبال قدرت محاسباتی با هوش مصنوعی کم تا متوسط ​​با بودجه هستند، مفید خواهند بود.

منبع خبر: Tenstorrent

این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیسبوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا