اقتصاد

رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو در دولت سیزدهم

رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو در دولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری برنا، بهبود صنعت خودروسازی یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم بود که در همین راستا، شهید آیت الله رئیسی در اسفندماه سال ۱۴۰۰ از شرکت خودروسازی ایران خودرو بازدید کرد و در همین بازدید دستور هشت ماده‌ای صادر کرد که یکی از آنها تاکید بر افزایش تولید و واردات خودرو با هدف رقابت و کیفی‌سازی بود.

طبق گزارش‌های مستند، تولید خودرو در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ پیش از ورود دولت سیزدهم با مشکلاتی از جمله تحریم قطعات و نبود دانش بومی‌سازی، با مشکلات چشمگیری روبرو شده بود.

رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو در دولت سیزدهم

اکنون با گذشت سه سال از فعالیت دولت سیزدهم آمار‌ها نشان می‌دهد که تعداد تولید خودرو به بیش از یک میلیون رسیده است، تحویل یک میلیون و ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ کلید خورد؛ همچنین در سال ۱۴۰۲ تولید تیراژ خودرو به یک میلیون و ۳۳۸ هزار و ۸۵۶ دستگاه رسید که در مقایسه با مدت مشابه در دولت گذشته رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو ثبت شده است.

رفع ممنوعیت واردات خودرو در دولت سیزدهم

موضوع واردات خودرو که از سال ۱۳۹۷ به دلیل ناترازی درآمد‌ها و مصارف ارزی کشور در دولت قبل ممنوع شد، اما با پیگیری دولت سیزدهم پس از پنج سال توقف در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفت.

در همین راستا آیین‌نامه واردات خودرو توسط شرکت‌ها در شهریور ۱۴۰۱ به تصویب دولت رسید و در آبان ۱۴۰۱ نهایی شد؛ پس از آن اقدامات برای واردات خودرو آغاز و در اسفند ۱۴۰۱ ثبت‌نام خرید خودرو‌های وارداتی انجام شد.

رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو در دولت سیزدهم

بیش از ۳۴ هزار نفر برای خرید خودرو‌های وارداتی ثبت‌نام نهایی کردند که طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا بیستم خرداد ۱۴۰۳، ۱۲ هزار و ۷۰۴ دستگاه خودروی سواری وارد محوطه‌های گمرکی شده است.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۶ هزار و ۹۲۶ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار ترخیص قطعی شده است؛ همچنین بر اساس آمارها، سال گذشته نیز در مجموع ۱۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۲۱۸ میلیون دلار وارد کشور شد.

آزادشدن واردات خودرو‌های مدل بالای ۲۰۱۹

آخرین اقدام دولت سیزدهم برای واردات خودرو در روز‌های گذشته رخ داد؛ هیات دولت در روز‌های گذشته آیین‌نامه آن را برای مقابله با انحصار خودروسازی تصویب کرد. این آخرین گام در امتداد برنامه‌ای است که از پیش در دولت تدوین شده بود و مرحله به مرحله پیش می‌رفت.

رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو در دولت سیزدهم

براساس تصمیم دولت واردات خودرو‌های مدل ۲۰۱۹ به بالا برای همه ایرانیان آزاد و آیین‌نامه آن در دولت تصویب شد که لزوم رعایت استاندارد‌های روز اروپا در واردات خودرو‌های دست دوم حتمی است؛ همچنین واردات خودرو‌های پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی در این آیین‌نامه مورد تاکید است.

اکنون انتظار می‌رود تا با تغییر دولت و انتخاب رئیس جمهور جدید این نقاط مثبت ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/ 

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا