سریال و انمیشن

(تصاویر) ۱۰ فیلم جنگی که تاریخ را کاملاً بازنویسی کردند

(تصاویر) ۱۰ فیلم جنگی که تاریخ را کاملاً بازنویسی کردند

بر کسی پوشیده نیست که فیلمسازان هنگام ساخت پروژه های سینمایی خود آزادی عمل دارند و از این نگاه، فیلم های جنگی نیز تفاوتی با دیگر فیلم ها ندارند. خواه تغییر تاریخ، نادیده گرفتن حقایق خاص، یا تغییر کامل نتایج جنگ ها برای ارائه تاریخچه ای جایگزین به بینندگان، در این فیلم های جنگی همه چیز صد در صد واقعی نیست. در اینجا ۱۰ فیلم جنگی را به شما معرفی خواهیم کرد که تاریخ را به طور کامل بازنویسی کردند.

۱۰ فیلم جنگی که تاریخ را به کلی تغییر دادند

  • It Happened Here (1964)
  • Fatherland (1994)
  • Braveheart (1995)
  • U-571 (2000)
  • The Imitation Game (2014)
  • Iron Sky (2012)
  • Inglourious Basterds (2009)
  • Jackboots on Whitehall (2010)
  • Resistance (2011)
  • Red Dawn (1984)

۱۰ فیلم جنگی که تاریخ را تغییر دادند

۱۰- It Happened Here (1964)

اینجا اتفاق افتاد  که با عنوان فرعی  داستان انگلستانِ هیتلر  (The Story of Hitler’s England) نیز شناخته می‌شود، یک فیلم سیاه و سفید با ارائه تاریخ جایگزین است. در انبوهی از پرسش‌های «چه می‌شد اگر» که علاقمندان به تاریخ می‌توانستند پیرامون جنگ جهانی دوم مطرح کنند، فیلم اینجا اتفاق افتاد به این سؤال می‌پردازد: اگر نازی‌ها بریتانیا را اشغال می کردند چه می‌شد؟ با استفاده از نبرد مشهور دانکرک (که الهام بخش تولید فیلمی از کریستوفر نولان به همین نام شد) به عنوان یک کاتالیزور، در این دنیا، آلمان در سال ۱۹۴۰ به بریتانیا حمله کرده است.

شخصیت اصلی فیلم یک پرستار ایرلندی به نام پائولین است که سعی کرده خود را از سیاست دور نگه دارد. اما پس از کشته شدن بسیاری از دوستانش و نقل مکان اجباری اش به لندن، او شروع به پرسیدن این سوال از خود می کند که آیا کسی واقعاً می تواند بی طرف باشد یا نه. این فیلم به تفاوت های پائولین با طرز فکر همکاران و همچنین رویکرد دافعه ای که از دوستان قدیمی اش دریافت می کند را بررسی می کند. این فیلم مستقل دور از رادار علاقمندان به فیلم های جنگی باقی مانده است اما قطعاً ارزش تماشا دارد.

۱۰ فیلم جنگی که تاریخ را تغییر دادند

۹- Fatherland (1994)

سرزمین پدری  یک فیلم تلویزیونی است که بر اساس رمانی از رابرت هریس نوشته سال ۱۹۹۲ ساخته شده است. این فیلم یک داستان متناوب دیگر از جنگ جهانی دوم است، اما این یکی با تهاجم به نرماندی، فرانسه آغاز می شود. ارتش ایالات متحده مجبور به عقب نشینی نیروهای خود شده و انتقاداتی که در پی این عقب نشینی به وجود آمده، منجر به استعفای دوایت دی. آیزنهاور شده است.

آلمان نازی به بریتانیا حمله می کند و سلسله مراتب سیاسی را متزلزل می کند که با قدرت گرفتن ادوارد هشتم ادامه می یابد. تاریخ‌ها و نام‌های زیادی وجود دارد که باید آن ها را در ذهن داشت، اما کسانی که اطلاعات پایه‌ای در مورد جنگ جهانی دوم و ساختار سیاسی بریتانیا در آن دوران دارند مشکلی برای دنبال کردن داستان نخواهند داشت.

البته بازنویسی کامل تاریخ در فیلم سرزمین پدری کاملاً عمدی است. نویسنده اثر اصلی و سازندگان فیلم به دنبال این بودند که بررسی کنند که اگر چند واقعه کلیدی در طول جنگ جهانی دوم طور دیگری رخ می دادند، دنیا چه تغییراتی را متحمل می شد. اکثر طرفداران معتقدند که این فیلم در اردوگاه “نسخه کتابی بهتر بود” قرار می گیرد، زیرا از به تصویر کشیدن برخی از نکات ظریف رمان ناکام بوده است.

به طور خاص، خود هریس از این فیلم انتقاد کرده و به ایندیپندنت گفته است: «اولین رمان من، سرزمین پدری، به یک فیلم بسیار بد با بازی آنتونی هاپکینز تبدیل شد… بعضی ها آن را دوست دارند، اما باید بگویم که من دوستش ندارم.»

۱۰ فیلم جنگی که تاریخ را تغییر دادند

۸- Braveheart (1995)

شجاع دل  یک فیلم جنگی حماسی است که تقریباً به اندازه کارگردان، تهیه کننده و شخصیت اصلی داستان آن، یعنی مل گیبسون بحث برانگیز و مورد انتقاد است. داستان فیلم در اواخر قرن سیزدهم روایت شده و در مورد سر والاس ویلیامز، یک جنگجوی اسکاتلندی است که رهبری مردم خود را در مبارزه علیه ستم های پادشاه ادوارد اول و انگلستان به عهده دارد.

والاس شاهد مرگ پدر و برادرش به دست افراد پادشاه ادوارد بود. تراژدی برای والاس به همین جا ختم نمی شود، زیرا او همچنان نزدیکان خود را از دست می دهد در حالی که سربازان و گماشتگان پادشاه انگلستان از قدرت خود سوء استفاده می کنند.

این فیلم یک موفقیت بزرگ در زمینه تجاری بود. با بودجه‌ای که به سختی بیش از ۷۰ میلیون دلار بود، تقریباً سه برابر بیشتر در باکس آفیس فروش داشت. این فیلم نامزد ۱۰ جایزه اسکار شد که پنج جایزه را به خانه برد. با این حال، اگر در مورد رویدادهای تاریخی حساس هستید، بهتر است آن را تماشا نکنید. از جزئیات کوچکی مانند نوع لباسی که مردم می پوشیدند تا اشتباهات فاحشی مانند تاریخ وقایع و قتل افراد مهم، واضح است که گیبسون می خواسته ابتدا داستانی جذاب را تعریف کند و در مرحله دوم یک درس تاریخی ارائه دهد.

۱۰ فیلم جنگی که تاریخ را تغییر دادند

۷- U-571 (2000)

داستان این فیلم جنگی عمدتاً در خط مقدم یا در خیابان‌های ویران یک کشور جنگ‌زده اتفاق نمی‌افتد، بلکه در یک زیردریایی روایت می شود. در سال ۱۹۴۲، آمریکایی ها پیام زیردریایی آلمانی U-571 را رهگیری می کنند. نیروی دریایی این کشور تصمیم می گیرد با جا زدن یک قایق خودی به عنوان یک قایق تدارکاتی آلمانی، سوار زیردریایی U-571 شود، و یک دستگاه رمزگذاری انیگما که توسط آلمانی ها برای ارسال پیام استفاده می شود را بدزدد و در نهایت زیردریایی را غرق کند.  U-571  که در سال ۲۰۰۰ اکران شد، یک فیلم جنگی زیردریایی است که در آن متیو مک کانهی، هاروی کایتل، بیل پکستون و جان بون جووی و بازیگرانی دیگر بازی می کنند.

تمام این ماموریت کاملاً ساختگی است. قطعاً این نیروهای متفقین، از جمله آمریکایی ها بودند که یک دستگاه انیگما را طی عملیاتی متهورانه به دست آوردند. اما ملوانان بریتانیایی بودند که این کار را زودتر و قبل از درگیر شدن رسمی ایالات متحده در جنگ انجام دادند. برخی انگلیسی ها، از جمله نخست وزیر بریتانیا در آن زمان، این تغییر حقیقت تاریخی را بی احترامی می دانستند. علاوه بر این، گفته می‌شود که وظایف واقعی ملوانان به خاطر دراماتیک کردن داستان فیلم، بسیار اغراق‌آمیز شده است. اگر بینندگان بتوانند این ایرادات را نادیده بگیرند، U-571 فیلمی جذاب خواهد بود.

۱۰ فیلم جنگی که تاریخ را تغییر دادند

۶- The Imitation Game (2014)

بازی تقلید  بر اساس کتاب بیوگرافی آلن تورینگ: انیگما، دانشمند کامپیوتر، ریاضیدان و رمز شکن مشهوری است که نقش مهمی در نتیجه جنگ جهانی دوم داشت. هنگامی که بریتانیا در سال ۱۹۳۹ وارد جنگ علیه آلمان می شود، آلن به تیم رمزنگاری که وظیفه آنالیز ارتباطات بین نازی ها را در دستگاه های انیگما بر عهده دارد می پیوندد. با فشار فزاینده جنگ و نیاز به یادگیری نحوه کار با دیگران، آلن خود را در شرایطی می بیند که وظیفه ای خاص برایش در نظر گرفته شده است. این فیلم با حضور بازیگران بسیار با استعدادی ساخته شده است.

بندیکت کامبربچ نقش آلن تورینگ را بازی می کند و کایرا نایتلی نقش همکار او جوآن کلارک را بر عهده دارد. بازی تقلید در نگاه تماشاگران معمولی و بینندگان حرفه‌ای خوب عمل کرد، اگرچه تغییراتی که این فیلم در وقایع تاریخی ایجاد کرده بود مخفی نماندند.

شخصیت پردازی تورینگ در این فیلم، در بسیاری از محافل تاریخی و علمی بحث های زیادی را به همراه داشت. دستکاری های تاریخی دیگر به نحوه عضویت جوآن در تیم رمزشکن باز می گردد و اینکه چند دستگاه انیگما کدشکنی شده و این تنها بخش کوچکی از تغییراتی است که این فیلم در تاریخ واقعی ایجاد کرد.

۱۰ فیلم جنگی که تاریخ را تغییر دادند

۵- Iron Sky (2012)

آسمان آهنین  برداشتی علمی تخیلی از یک فیلم جنگی است. همچنین روایت این فیلم تاریخ جایگزینی از جنگ جهانی دوم را تئوریزه می کند، اما به روشی منحصر به فرد. در اینجا، نازی ها در سال ۱۹۴۵ شکست خورده و به جای ماندن در زمین، به ماه گریخته اند. و در تمام این مدت بیکار ننشسته بودند. آنها یک ناوگان فضایی ساخته و در سال ۲۰۱۸ با برنامه هایی برای تسخیر واقعی جهان، به زمین بازگشته اند.

در حالی که اکثر فیلم های جنگی (به طور قابل درکی) لحن تاریک و غم انگیزی دارند، آسمان آهنین با رویکردی کمدی پیش می رود. با تکیه ای سنگین بر جذابیت موضوع موجودات فضایی که هر چند سال یکبار فراگیر می شود، بینندگان تصاویری از افق نیویورک را می بینند که توسط بشقاب پرنده های نازی ها پر شده است. این فیلم و داستانش مضحک و غیر واقعی است، اما نکته اصلی این فیلم همین است.

۱۰ فیلم جنگی که تاریخ را تغییر دادند

۴- Inglourious Basterds (2009)

بله،  حرامزاده‌های لعنتی  یکی دیگر از فیلم‌های با موضوع جنگ جهانی دوم با تاریخ جایگزین است که مسلماً شناخته‌شده‌ترین فیلم این فهرست به شمار می آید. این احتمالاً به دلیل گره خوردن نام‌های بزرگی مانند کوئنتین تارانتینو، برد پیت، دایان کروگر و مایکل فاسبندر به عنوان بازیگران اصلی، با این پروژه است.

ستوان ارتش ایالات متحده، آلدو راین رهبری تیمی را بر عهده دارد که نازی ها را در فرانسه شکار کرده و شکنجه می کنند. سالن سینمایی که شوسانا دریفوس مالک آن است، اولین نمایش یک فیلم تبلیغاتی را برگزار خواهد کرد و رهبران آلمان نازی نیز در این اکران حضور خواهند داشت. هدف آلدو و راین هر دو ترور مقامات بلندپایه نازی است، اما آیا نقشه‌های آن‌ها با یکدیگر در تضاد است یا به مأموریت یکدیگر کمک می‌کنند؟

در سال ۲۰۲۴، حرامزاده های لعنتی سومین فیلم پرفروش کارنامه کارگردانی تارانتینو است. تمام نشانه های یک فیلم تارانتینویی در این فیلم دیده می شود. خشن، پر اکشن و با فیلمبرداری هوشمندانه. این توطئه قتل مضاعف به خاطر روایت ایجاد شد و تارانتینو قطعاً سبک جدیدی را در این زیرژانر تست کرد.

اوج داستان فیلم در سکانسی با حضور مقامات بلندپایه نازی است که در یک آتش سوزی و تیراندازی گرفتار شده اند، اتفاقاتی که بعید است، اما پس زمینه ای عالی برای یک فیلم جنگی هستند.

۱۰ فیلم جنگی که تاریخ را تغییر دادند

۳- Jackboots on Whitehall (2010)

در این نقطه از مطلب ممکن است دیگر از صبحت در مورد فیلم های با تم جنگ جهانی دوم خسته شده باشید. بر کسی پوشیده نیست که فیلم‌های جنگی برخی دوره‌های زمانی و جنگ‌ها را نادیده گرفته اند تا به جنگ جهانی دوم بپردازند. و مسلماً Jackboots on Whitehall یکی دیگر از این فیلم هاست، اما مطمئناً منحصر به فردترین آن ها نیز هست. این فیلم نیز بررسی می‌کند که اگر بریتانیا، و به‌ویژه لندن، توسط نازی‌ها مورد تهاجم قرار می‌گرفت، چه اتفاقی می‌افتاد. اما به جای بازیگران مورد علاقه مان، این روایت از طریف عروسک های انیمیشنی انجام می شود.

Jackboots on Whitehall یک فیلم کمدی است که نشان می‌دهد نازی‌ها پس از حفاری زیرزمینی در وایت هال لندن، این شهر را تصرف می‌کنند. کریس، با صداپیشگی ایوان مک گرگور، یک شخص معمولی است که برای ترغیب کردن همشهری های لندنی خود به عقب راندن نازی ها، نقش رهبری را بر عهده می گیرد. در حالی که بازیگران این فیلم عروسک ها هستند، علاوه بر مک گرگور، بینندگان می‌توانند شاهد صداپیشگی بازیگران مشهوری مانند روزاموند پایکُ آلن کامینگ و برخی دیگر باشند.

۱۰ فیلم جنگی که تاریخ را تغییر دادند

۲- Resistance (2011)

مقاومت  یکی دیگر از اقتباس‌های کتاب به فیلم است که بر اساس رمانی منتشر شده در سال ۲۰۰۷ ساخته شده است. سورپرایز، سورپرایز! این یکی نیز در دنیایی اتفاق می‌افتد که بریتانیا توسط آلمانی‌ها مورد تهاجم قرار گرفته است. با این حال، این یکی به دیدگاهی ولزی از این سناریو می پردازد که به آن اجازه می دهد تا از دیگر فیلم های این فهرست متمایز باشد. این فیلم به عواقب شکست در روز دی دی در ساحل نرماندی و چگونگی کنار آمدن زنان با نبود مردانشان که به میدان نبرد فرستاده شده اند و آن ها را با سربازان دشمن تنها گذاشته اند می پردازد.

این فیلم آشوبی را که این عملیات در زندگی سربازانی که در خط مقدم می‌جنگند و زنانی که با دشمن خود در پشت جبهه تنها مانده اند، نشان می‌دهد. این فیلم سکانس های پر هیاهو و پر اکشن مانند سایر فیلم های این مطلب را ندارد، اما این همان چیزی است که آن را بسیار خاص می‌کند. در این داستان با سرعت روایت کندتر، بینندگان می توانند تأثیر رویدادهای این تاریخ جایگزین را احساس کنند.

۱۰ فیلم جنگی که تاریخ را تغییر دادند

۱- Red Dawn (1984)

در  سپیده دم سرخ ، ایالات متحده توسط اتحاد جماهیر شوروی نه در جنگ جهانی اول یا دوم، بلکه در جنگی سوم مورد حمله قرار می گیرد. در دهه ۱۹۸۰ هستیم و آشفتگی های سیاسی زیادی وجود دارد. ناتو دیگر وجود ندارد، اتحاد جماهیر شوروی به لهستان حمله کرده و کوبا و مکزیک نیز مخالف منافع ایالات متحده هستند.

جد و مت دو برادر هستند که یک روز ظاهراً عادی را در دبیرستان می گذرانند اما نیروهای شوروی در همین روز اشغال ایالات متحده را آغاز می کنند. آنها به همراه تعدادی نوجوان دیگر موفق به فرار می شوند و با هم گروهی چریکی را تشکیل می دهند تا وطن خود را پس بگیرند.

این فیلم از چند جهت خود را از دیگر فیلم های این فهرست متمایز می کند. نه فقط با تجسم یک جنگ فرضی، بلکه با متمرکز شدن روی نوجوانان. مطمئناً، دیدن اینکه چگونه بزرگسالان با جنگ کنار می آیند بسیار جالب است، اما زمانی که بحث نوجوانانی هنوز نابالغ در میان باشد، این جذابیت چند برابر می‌شود.

همچنین سپیده دم سرخ به عنوان اولین فیلمی که درجه بندی سنی PG-13 را دریافت کرد، تاریخ ساز شد. اگر شکل کلی این داستان برای شما جذاب باشد، خوشحال خواهید شد که بدانید یک نسخه بازسازی شده از این فیلم در سال ۲۰۱۲ نیز منتشر شد.

منبع: روزیاتو

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا