چطوری میشه

Headless Commerce چیست و چگونه می تواند برای شما مفید باشد؟

Headless Commerce چیست و چگونه می تواند برای شما مفید باشد؟

مدیریت انتظارات مشتری در چشم انداز دیجیتال امروزی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. تولید سرنخ و تولید محتوا تنها دو مورد از موارد پرهزینه هستند، چه رسد به ارائه یک تجربه جذاب. با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است تعجب کنید که آیا روش موثرتری برای مدیریت محتوا و راه حل های تجارت الکترونیکی شما وجود دارد.

خوشبختانه، رویکرد تجارت بدون سر دقیقاً این کار را انجام می دهد. این راهی است که شما می‌توانید عملکرد تجارت الکترونیک را به وب‌سایت خود اضافه کنید، در حالی که همچنان از محتوایی که ترافیک شما را هدایت می‌کند، بهترین استفاده را ببرید. به علاوه، کنترل بهتری بر نحوه کار اجزای وب سایت خود با هم خواهید داشت.

در این مقاله، شما را با مفهوم تجارت بدون سر آشنا می‌کنیم. سپس همه جوانب مثبت و منفی را مورد بحث قرار می‌دهیم و نحوه شروع کار با یک سیستم هدلس را توضیح می‌دهیم. بیایید دست به کار شویم!

سر خود را گم نکنید: آنچه درباره جداسازی باید بدانید

وقتی در مورد وب سایت ها و سیستم های مدیریت محتوا (CMS) صحبت می کنیم، تمایل داریم به دو جزء اصلی اشاره کنیم. اینها انتهای «جلو» و «پشت» یک وب سایت هستند. قسمت جلویی به سمت مشتری یا به عبارت ساده تر، بخشی از سایتی است که مشتریان شما می بینند و با آن ارتباط برقرار می کنند.

انتهای پشتی قسمت مدیریت است، جایی که می‌توانید محتوا را وارد کنید و تنظیمات طراحی و عملکرد را انجام دهید:

WordPress Dashboard

تجارت بدون سر شامل چیزی است که CMS “جداشده” نامیده می شود . این بدان معناست که قسمت های جلویی و پشتی وب سایت خود را جدا کنید. هنگامی که راه حل تجاری خود را از رابط کاربری عمومی خود جدا می کنید و بدون سر و صدا می شوید، اساساً خود را آزاد می کنید تا چندین گزینه تحویل جلویی را کشف کنید. در نهایت، این می تواند به شما کمک کند تا به سطح جدیدی از انعطاف پذیری در مورد نحوه و مکان ارائه محتوای شما و محصولات شما برای خرید در دسترس برسید.

اساساً، شما با یک رابط پشتیبان مواجه خواهید شد که به شما امکان می دهد به راحتی محتوا را به یک پایگاه داده ایجاد و اضافه کنید. تمام عملکردهای مدیریت تجارت الکترونیک شما نیز به صورت جداگانه قابل مدیریت است.

در نتیجه، محتوای شما را می‌توان تقریباً در هر جایی از طریق رابط‌های برنامه‌نویسی برنامه (API) مختلف مدیریت کرد. این کار ایجاد یک منبع محتوا را برای تحویل به بسیاری از نقاط پایانی، از جمله دستگاه‌هایی که به بازار اینترنت اشیا (IoT).

چرا یک رویکرد تجارت بدون سر در نظر بگیرید

توجه به این نکته مهم است که همه از جداسازی وب‌سایت‌های خود سود نمی‌برند. با این حال، در شرایط خاص، این می تواند یک رویکرد بسیار ارزشمند باشد. قبل از اینکه از گیوتین خارج شوید، باید گزینه ها و نیازهای تجارت الکترونیکی خود را به طور کامل بررسی کنید.

برخی از عناصری که باید هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا تجارت الکترونیک بدون سر برای شما مناسب است در نظر بگیرید عبارتند از:

  • محتوا: وب‌سایت‌هایی که دارای محتوا هستند می‌توانند بدون تکرار تلاش‌ها یا منابع، تحویل یک محتوا را به چندین نقطه پایانی به حداکثر برسانند.
  • Engagement: یک رویکرد بدون سر می‌تواند فرصتی برای تقویت تعامل از طریق هوش مصنوعی (AI) و واقعیت افزوده (AR) بدون پایگاه داده جدید ایجاد کند.
  • تجربه: می‌توانید یک تجربه مشتری رضایت‌بخش و بی‌نظیر را در بسیاری از دستگاه‌ها از یک پایگاه داده ایجاد کنید.

اتخاذ رویکردی بی‌هدف برای مدیریت وب‌سایت‌تان واقعاً می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای ارائه محتوا و بازاریابی شما باز کند. اگر به دنبال یک راه حل بسیار چابک و انعطاف پذیر هستید، یک معماری بدون سر ممکن است برای شما مناسب باشد.

علاوه بر این، وقتی صحبت از تجارت الکترونیکی می شود، سیستم هدلس مزایای زیادی دارد. وقتی مدیریت سایت خود را جدا می‌کنید، این بدان معناست که سیستم مدیریت موجودی و محصول شما دیگر نباید به CMS شما مرتبط باشد.

به عبارت دیگر، می‌توانید از پلتفرم تحویل محتوای انتخابی خود از طریق قسمت پشتی وب‌سایت خود استفاده کنید، بدون اینکه نگران تأثیر آن بر جنبه‌های تجاری باشید. از طریق APIها، می‌توانید یک تجربه خرید را دقیقاً همانطور که می‌خواهید ارائه دهید.

معایب بالقوه تجارت بدون سر

اما تجارت بدون سر ممکن است برای همه مناسب نباشد. مهم است که به چند نکته منفی بالقوه این رویکرد توجه کنید. برای مثال، اگر به دنبال راه‌حلی همه‌کاره با اجزای کمتر برای نگهداری هستید، ممکن است این راه‌اندازی برای شما مناسب نباشد.

چند جنبه منفی بالقوه دیگر وجود دارد که باید در نظر داشت، از جمله:

  • شاید برای مدیریت یک سیستم بدون هد به منابع بیشتری نیاز داشته باشید.
  • اگر کاربر جدید CMS هستید، ممکن است مهارت های فنی لازم برای مدیریت یک سیستم بدون هد را نداشته باشید.
  • یک سیستم جداشده می‌تواند چندین نقطه پایانی کاربر داشته باشد که ممکن است منجر به افزایش هزینه‌های توسعه شود.
  • احتمالاً هنگام توسعه محصول به پیش‌نمایش زنده آن دسترسی نخواهید داشت.
  • نمایشگرهای جلویی بالقوه بیشتری برای مدیریت وجود دارد.

همانطور که اشاره کردیم، اگر به دنبال یک راه حل آماده و آماده هستید، ممکن است این چیزی نباشد که به دنبال آن هستید. برای موفقیت آمیز کردن جداسازی، به یک تیم بسیار درگیر با دانش و درک از APIهای تجارت الکترونیک نیاز دارید.

با یک رویکرد تجارت بدون سر شروع کنید

Get Started With a Headless Commerce Approach

اکنون که می‌دانید معماری بدون سر چیست و مزایا و معایب آن را درک می‌کنید، بیایید نگاهی به آنچه برای دستیابی به این ساختار لازم است بیندازیم. وقتی جدا می‌شوید، ناگهان می‌توانید رابط‌های کاربری جلویی زیادی داشته باشید. سپس می‌توانید سیستم پشتیبان خود را از طریق APIهای تجارت الکترونیکی متصل کنید.

این بدان معناست که عملکرد تجارت الکترونیک و مدیریت محصول شما از مدیریت محتوای شما جدا می شود. با ابزارهای مناسب، می توانید از طریق CMS های موجود مانند WordPress به این هدف دست یابید.

چندین افزونه نیز وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید که به زودی به بررسی آنها خواهیم پرداخت. با این حال، ابتدا ایده خوبی است که به طور کامل برخی نکات ظریف را در مورد سیستم های جداشده و بدون هد درک کنید:

  • جداشده: محتوا از طریق نقاط پایانی API در دسترس خواهد بود، اما سیستم همچنان درگیر فرآیند تحویل به لایه نمایش جلویی است.
  • Headless: محتوا از طریق نقاط پایانی API در دسترس خواهد بود، اما سیستم واکنش‌پذیر است و فرض می‌کند که تحویل محتوا توسط برنامه دیگری انجام می‌شود.

این بدان معناست که اگر وردپرس را اجرا می‌کنید و می‌خواهید یک سیستم واقعا بدون هد ایجاد کنید، احتمالاً به ابزارهای اضافی برای تحقق آن نیاز خواهید داشت. این البته، مگر اینکه خودتان برنامه نویسی در تمام عناصر لازم را داشته باشید.

اگر می‌دانید که از صفحه نمایش جلویی که وردپرس ارائه می‌دهد استفاده نمی‌کنید، ممکن است بخواهید با نصب افزونه‌ای مانند WP Headless. افزونه های توسعه یافته برای ایجاد وردپرس بدون هد زیاد زیاد نیستند و معمولاً فاقد نقد هستند. با این حال، WP Headless نمونه خوبی از چیزهایی است که از نظر عملکرد پیدا خواهید کرد.

این افزونه اساساً دسترسی به قسمت جلویی وب‌سایت شما را برای هر کسی که کاربر اختصاص داده شده نیست، خاموش می‌کند. به عنوان مثال، اگر ویرایشگر وب سایت دیگری یک پیوند ثابت ارسال کنید، به صفحه ویرایش پست منتقل می شود. مسدود کردن دسترسی عمومی به صفحه اول وب سایت استاندارد شما یکی از اولین گام ها در جداسازی تنظیمات وردپرس شما است.

زمانی که دسترسی جلویی به وب سایت خود را حذف کردید، باید شروع به ساخت مخزن محتوای خود کنید. یکی از افزونه هایی که ممکن است در این مورد مفید باشد فیلدهای سفارشی پیشرفته:

Advanced Custom Fields

این افزونه بسیار محبوب است و به شدت توصیه می شود. می‌توانید از آن برای افزودن فیلدهای سفارشی برای تقریباً هر موردی استفاده کنید. به علاوه، می‌توانید به سرعت فیلدهایی را ایجاد کنید که در صفحه ویرایش پست شما ظاهر می‌شوند، بدون اینکه نگران نحوه نمایش داده‌ها در طرح زمینه خود باشید.

همانطور که در حال ساخت معماری بدون سر خود هستید، سازماندهی داده های خود با فیلدهای سفارشی می تواند بعدا مفید باشد. اگر می‌خواهید داده‌های خود را از طریق APIها فراخوانی کنید، می‌توانید اطلاعات بسیار خاص و هدفمند را برای ارائه به نقاط پایانی جدید خود دریافت کنید.

ابزارهای برنامه نویسی که باید قبل از رفتن به Headless بدانید

در حالی که ممکن است به نظر برسد که یک سیستم بدون هد می‌تواند پیچیده باشد، شما واقعاً فقط به چند زبان برنامه‌نویسی رایج برای کار کردن آن نیاز دارید. برای کار با ساختار بدون هد، باید بتوانید برگه‌های سبک آبشاری (CSS) و HTML.

جاوا اسکریپت همچنین می‌تواند برای انجام تقریباً تمام تماس‌هایی که برای ارائه محتوا نیاز دارید استفاده شود. شما فقط باید تصمیم بگیرید که با چه نوع پایگاه داده ای می خواهید کار کنید. برای مثال، اگر از وردپرس استفاده می کنید، می خواهید یک پایگاه داده PHP را درک کنید و بتوانید آن را پیمایش کنید.


ایجاد یک راه حل تجارت الکترونیک بدون هد برای وب سایت بازاریابی و تجارت الکترونیک شما می تواند یک انتخاب سودمند باشد. با این راه‌اندازی، می‌توانید انعطاف‌پذیری و سرعت خود را حفظ کنید، در حالی که تعداد نقاط پایانی کاربر را که می‌توانید به آنها ارائه کنید، افزایش دهید.

البته، نکات مثبت و منفی وجود دارد که باید در نظر داشت. در حالی که تجارت الکترونیک بدون سر و صدا می تواند برای وب سایت های پر محتوا مفید باشد، شما به یک تیم آگاه و منابع مناسب برای استفاده از محتوای خود از طریق API ها نیاز دارید. با این حال، فراموش نکنید که اگر از وردپرس استفاده می کنید، افزونه های مفیدی در دسترس هستند.

آیا در مورد تجارت بدون سر و کار و اینکه آیا برای شما مناسب است سؤالی دارید؟ در بخش نظرات زیر سوال کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا