پیامک

برترین میدی کنترلرهای مقرون‌به‌صرفه موجود در بازار

برترین میدی کنترلرهای مقرون‌به‌صرفه موجود در بازار

برترین میدی کنترلرهای مقرون‌به‌صرفه موجود در بازار

اگر می‌خواهید از مزایای یک میدی کنترلر در استودیوی خود بهره ببرید، اما نمی‌خواهید مبلغی زیاد را در این راستا صرف کنید، می‌بایست به سراغ یک میدی کنترلر ارزان قیمت اما باکیفیت بروید.

خوشبختانه در بازار امروز، میدی کنترلرهای خوش‌قیمت بسیاری وجود دارند که می‌توانند عملکردی عالی را در استودیو به نمایش بگذارند. در این مطلب، ما شش میدی کنترلر ارزان قیمت بازار را به شما معرفی خواهیم کرد که با وجود قیمت پایین خود، کارایی بسیار خوبی دارند.

نحوه انتخاب میدی کنترلرهای این فهرست

در انتخاب میدی کنترلرهای این فهرست، تمرکز ما بر روی محصولاتی بوده است که بتوانند توازنی مناسب را میان قیمت مناسب و کارایی بالا ارائه کنند. گزینه‌های نام‌برده در این مطلب به اعتقاد ما از بالاترین ارزش قیمتی در میان میدی کنترلرهای موجود در بازار برخوردارند و همگی دارای ویژگی‌هایی پایه نظیر کی‌بد حساس به شدت فشار (velocity)، کنترل‌هایی چون ناب‌ها و اسلایدر برای نوازندگی پویاتر و اندازه‌ای کوچک و جمع‌وجور برای قرارگیری در کوچکترین فضاهای استودیویی هستند. علاوه بر این، اکثر موارد معرفی‌شده در این مطلب، با بازه‌ای وسیع از نرم‌افزارهای آهنگسازی سازگاری دارند که باعث کارایی بالای آنها هم برای آهنگسازان مبتدی و هم پرودوسرهای حرفه‌ای می‌شود.

هدف ما در انتخاب محصولات این فهرست، معرفی میدی کیبوردهای مقرون‌به‌صرفه‌ای بوده است که هم کیفیت و کارایی بهینه‌ای ارائه کنند و هم امکانات پایه را به‌نحوی اصولی به شما ارائه دهند.

برترین میدی کنترلرهای مقرون‌به‌صرفه موجود در بازار

۱- Novation Launchkey Mini Mk3

ویژگی‌های اصلی

  • 25 کلاویه با سایز مینی
  • 16 پد با چراغ RGB
  • هشت ناب قابل برنامه‌ریزی

مزایا

  • اندازه کوچک
  • سازگاری بی‌نقص با Ableton Live
  • کنترل‌های کاربردی، مناسب برای انجام وظایف مختلف در حین آهنگسازی

معایب

  • محدودیت در نوازندگی به‌دلیل تعداد کم کلاویه‌ها

Launchkey Mini Mk3 از شرکت نویشن (Novation)، یک میدی کیبورد جمع‌وجور و بسیار ارزنده است که امکاناتی بسیار کاربردی را نسبت به قیمت مناسب خود ارائه می‌کند. این دستگاه که به 25 کلاویه کوچک حساس به میزان فشار، 16 پد با چراغ RGB و هشت ناب قابل برنامه‌ریزی مجهز است، می‌تواند نوازندگی پویایی را برای شما رقم بزند و تمامی امکانات مورد نیاز برای ساخت موسیقی را در اختیار شما قرار دهد.

در این میدی کنترلر، کنترل‌های ترنسپورت و حرکت در رابط کاربری DAW، پروسه ساخت موسیقی را به‌شکلی مشهود برای شما تسهیل و بهینه‌سازی می‌کنند. همچنین، Novation Launchkey Mini Mk3 با نرم‌افزار آهنگسازی Ableton Live که یکی از اولین انتخاب‌های آهنگسازان برای ساخت موسیقی است نیز سازگاری کامل دارد و می‌توان تمامی پارامترهای داخلی این نرم‌افزار را به‌وسیله این کیبورد کنترل کرد.

علاوه بر اینها، نوارهای لمسی پیچ بند و ماژولیشن نیز در این میدی کنترلر می‌توانند کارایی نمونه‌های بزرگ و سخت‌افزاری خود را بدون افزودن به وزن و اندازه دستگاه، به‌نحو احسن ارائه کنند.

Launchkey Mini، گزینه‌ای بی‌نقص برای آهنگسازانی است که نیاز به یک ستاپ قابل حمل دارند اما می‌خواهند به تمامی امکانات موجود در استودیوی خود نیز دسترسی داشته باشند.

برترین میدی کنترلرهای مقرون‌به‌صرفه موجود در بازار

۲- Arturia MiniLab 3

ویژگی‌های اصلی

  • 25 کلاویه حساس به میزان فشار (velocity)
  • 8 پد حساس به فشار با چراغ RGB
  • 8 ناب و 4 فیدر قابل برنامه‌ریزی

مزایا

  • اندازه کوچک و قابلیت حمل آسان
  • عرضه‌شده همراه با نرم‌افزار Ableton Live Lite
  • پاسخ‌دهی عالی، مناسب برای نوازندگی هم در استودیو و هم در اجراهای زنده

معایب

  • محدودیت در نوازندگی به‌دلیل تعداد کم کلاویه‌ها

MiniLab 3 از شرکت فرانسوی آرتوریا (Arturia)، یک میدی کنترلر جمع‌وجور و بسیار ارزنده است که ترکیبی ایده‌آل را از ارزش قیمتی و کارایی ارائه می‌کند. این میدی کیبورد به 25 کلاویه حساس به فشار بسیار باکیفیت مجهز است که حس نواختن با کیبوردهای بسیار گران‌قیمت‌تر را به کاربر منتقل می‌کنند و امکان نوازندگی بسیار پویا و آسان را به او می‌دهند. همچنین اندازه کوچک این دستگاه، امکان قرارگیری آن در کوچک‌ترین فضاها را نیز ممکن می‌سازد. در بالای کلاویه‌های MiniLab 3 هشت درام پد با چراغ RGB تعبیه شده است که کنترلی دقیق را بر روی سمپل‌ها و درام لاین موسیقی در حال ساخت در اختیار شما قرار می‌دهند و این محصول را به وسیله‌ای بسیار مناسب برای اجراهای زنده تبدیل می‌کنند.

همچنین اگر بخواهید به‌شکل زنده و از طریق میدی کیبورد خود بر روی پارامترهای موجود در DAW دسترسی داشته باشید، در آرتوریا MiniLab 3 هشت ناب و چهار فیدر قابل برنامه‌ریزی تعبیه شده است که کنترلی آسان را بر روی پارامترهای دلخواه شما در محیط کاربری نرم‌افزار آهنگسازی در اختیارتان قرار می‌دهند. علاوه بر این، دو نوار لمسی نیز در کنار این بخش‌ها، نقش ماد ویل و پیچ بند را ایفا می‌کنند. اندازه کوچک و امکان تغذیه از طریق پورت USB در این میدی کنترلر ارزان قیمت، آن را به یک گزینه عالی برای موزیسین‌هایی تبدیل می‌کنند که در خارج از استودیو به آهنگسازی می‌پردازند.

Arturia MiniLab 3 به‌طور کامل با نرم‌افزار Ableton Live Lite سازگار است و می‌توان بدون انجام تنظیمات اضافی، از این میدی کنترلر برای کنترل تمامی پارامترهای موجود در این نرم‌افزار استفاده کرد. همچنین یک نسخه رایگان از این DAW نیز همراه با این دستگاه عرضه می‌شود.

اما MiniLab 3 تنها یک میدی کنترلر مناسب برای مبتدی‌ها نیست؛ بلکه با برخورداری از امکاناتی همچون تنظیمات داخلی پیشرفته و رابط کاربری اختصاصی، می‌تواند ابزارهای مورد نیاز حرفه‌ای‌ترین آهنگسازان را نیز به آنها ارائه کند. همچنین همراه با این دستگاه، یک بسته نرم‌افزاری جامع نیز عرضه می‌شود که تمامی موارد مورد نیاز برای آهنگسازی حرفه‌ای همچون پلاگین‌های سینت و افکت باکیفیت در آن وجود دارد.

برترین میدی کنترلرهای مقرون‌به‌صرفه موجود در بازار

۳- Native Instruments Komplete Kontrol M32

ویژگی‌های اصلی

  • 32 کلاویه کوچک حساس به میزان فشار (velocity)
  • صفحه نمایش OLED با نمایش اطلاعات ضروری
  • 8 ناب لمسی قابل برنامه‌ریزی

مزایا

  • اندازه کوچک و وزن بسیار سبک
  • بسته نرم‌افزاری جامع، شامل مواردی همچون Maschine Essentials و Ableton Live 10 Lite
  • مجهز به ویژگی‌های هوشمند نوازندگی همچون آرپژیاتور

معایب

  • نوازندگی نه‌چندان آسان برای برخی از افراد به‌دلیل کلاویه‌های کوچک

یکی دیگر از میدی کیبورد‌های بسیار ارزنده در محدوده قیمتی کمتر از 150 دلار در بازار جهانی، Komplete Kontrol M32 از شرکت نیتیو اینسترومنتز (Native Instruments) است. این دستگاه، امکانات کاربردی بی‌شماری را در بدنه‌ای کوچک و با قیمتی بسیار مناسب ارائه می‌کند و می‌تواند گزینه‌ای عالی برای آهنگسازانی با بودجه نه‌چندان بالا باشد.

M32 به 32 کلاویه مجهز است که تعداد بیشتری از همگی دیگر محصولات معرفی‌شده در این مطلب است و وسعت صوتی بالاتری را نسبت به رقبای خود در اختیار نوازنده خود قرار می‌دهد. علاوه بر این، مهمترین ویِژگی این محصول را می‌توان سازگاری کامل آن با تقریباً تمامی DAW‌های مرسوم، پلاگین‌های شرکت Native Instruments و پلاگین‌های دارای فرمت NKS دانست.

هشت ناب لمسی قابل برنامه‌ریزی و یک صفحه نمایش OLED در این میدی کنترلر ارزنده، امکان تنظیم سریع افکت‌ها، بدون نیاز به استفاده از رابط کاربری DAW را به شما می‌بخشند و ساخت و ضبط موسیقی را به‌شکلی پویا و زنده برای شما فراهم می‌سازند. همچنین همانند دو محصول پیشین، M32 نیز به دو نوار لمسی به جای ماد ویل و پیچ بند مجهز است که وظیفه این دو بخش از کیبورد را به نحو احسن انجام می‌دهند.

اندازه کوچک و وزن سبک M32، آن را به یک همراه بسیار کاربردی در سفر برای آهنگسازان تبدیل کرده است و می‌توان آن را به‌آسانی در کوله‌پشتی و استودیوهای کوچک جای داد. علاوه بر اینها، بسته جامع نرم‌افزاری عرضه‌شده همراه با این دستگاه که شامل مجموعه Maschine Essentials، نرم‌افزار Ableton Live 10 Lite و چندی از بهترین پلاگین‌های سری Komplete نیتیو اینسترومنتس می‌شود، ارزش قیمتی فوق‌العاده‌ای به آن بخشیده است و امکان ساخت موسیقی به‌صورت حرفه‌ای را به‌آسانی برای موزیسین‌ها فراهم می‌کند.

برترین میدی کنترلرهای مقرون‌به‌صرفه موجود در بازار

۴- Arturia MicroLab

ویژگی‌های اصلی

  • کی‌بد حساس به فشار، مشابه با نمونه موجود در سری KeyStep
  • محفظه نگهداری کابل
  • همراه با نرم‌افزار Bitwig 8-Track

مزایا

  • حس نوازندگی عالی به لطف کی‌بد باکیفیت
  • عرضه‌شده همراه با بسته نرم‌افزاری جامع
  • اندازه بسیار کوچک و قابلیت حمل بسیار آسان

معایب

  • کنترل‌های نسبتاً محدود

اگر به‌دنبال یک میدی کنترلر هستید که اندازه‌ای بسیار جمع‌وجور و ارزش قیمتی بسیار بالایی داشته باشد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما، MicroLab از آرتوریا خواهد بود. این میدی کیبورد از کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای نسبت به قیمت خود برخوردار است و کی‌بد حساس به فشار آن نیز دقیقاً مشابه با نمونه‌ای است که در میدی کنترلر گران قیمت و مشهور آرتوریا، یعنی KeyStep به کار گرفته شده است. این ویژگی، نوید حس نوازندگی عالی MicroLab را می‌دهد و آن را به گزینه‌ای بسیار مناسب برای تمامی موزیسین‌ها تبدیل می‌کند.

اما تنها نقطه قوت MicroLab، کلاویه‌های باکیفیت آن نیست؛ بلکه این میدی کنترلر به امکاناتی همچون دو نوار لمسی قابل برنامه‌ریزی مجهز است که می‌توان آنها را برای کنترل تمامی پارامترهای DAW برنامه‌ریزی کرد. علاوه بر این، چهار دکمه نیز در این دستگاه تعبیه شده است که می‌توان با استفاده از آنها، به قابلیت‌هایی همچون حالت chord، قابلیت sustain و پریست‌های مختلف دسترسی داشت.

اما یکی از نقاط تمایز اصلی Arturia MicroLab از رقبایش، بسته نرم‌افزاری بسیار کاربردی عرضه‌شده همراه با آن است که شامل موارد کاربردی بسیاری می‌شود. یکی از این موارد، مجموعه Analog Lab Lite است که 600 پریست صوتی باکیفیت از سینتی سایزرها و کیبوردهای کلاسیک را در خود جای داده است و می‌تواند حال‌وهوایی تازه را به آثار موسیقی شما ببخشد. علاوه بر این، پلاگین UVI Grand Piano نیز همراه با این کیبورد عرضه می‌شود که صدایی بسیار طبیعی، دقیقاً مشابه با یک پیانو را ارائه می‌کند.

دیگر نرم‌افزار عرضه‌شده همراه با MicroLab، نسخه 8-Track نرم‌افزار Bitwig است که یک نرم‌افزار آهنگسازی سبک و بسیار کاربردی برای ساخت آثار موسیقی ساده است. این نرم‌افزار از ورودی MIDI و آدیو پشتیبانی می‌کند و می‌تواند گزینه‌ای مناسب هم برای ضبط و هم برای اجراهای زنده باشد.

فارغ از این موارد، سخت‌افزار و بدنه آرتوریا MicroLab نیز کیفیت و طراحی بی‌نقصی دارد و از آن دستگاهی بسیار کاربردی و البته شیک و زیبا می‌سازد. بدنه دارای بافت لاستیکی این کیبورد و فضای قراردهی کابل تعبیه‌شده در آن، این محصول را به گزینه‌ای عالی برای آهنگسازی در خارج از استودیو تبدیل می‌کند و می‌توانید در هر زمان که ایده‌ای برای ساخت موسیقی به ذهنتان رسید، آن را به‌آسانی به‌وسیله MicroLab در کامپیوتر خود پیاده کنید.

اما با وجود تمامی این امکانات، کنترل‌های فیزیکی محدود موجود در MicroLab ممکن است آن را از گزینه‌های آهنگسازانی که به دنبال کنترل پارامترهای DAW به‌صورت سخت‌افزاری هستند، حذف کند. با این حال، این محصول با کیفیت ساخت عالی، امکانات مناسب و قیمت منطقی خود، می‌تواند برای آهنگسازان مبتدی و افرادی که به دنبال یک کیبورد ساده و قابل حمل هستند، گزینه‌ای بی‌رقیب باشد.

برترین میدی کنترلرهای مقرون‌به‌صرفه موجود در بازار

۵- AKAI Professional MPK Mini Mk3

ویژگی‌های اصلی

  • کی‌بد ارتقایافته نسل دو
  • درام پد‌های کلاسیک به سبک محصولات سری MPC آکایی
  • همراه با یک بسته نرم‌افزاری کامل برای ساخت موسیقی

مزایا

  • کنترل‌های پویا با پاسخ‌دهی عالی
  • امکانات کنترلی بالا متشکل از یک جوی‌استیک و چندین ناب قابل برنامه‌ریزی
  • اندازه کوچک، مناسب برای آهنگسازی در بیرون از استودیو

معایب

  • امکانات گسترده این کیبورد ممکن است برای مبتدیان گیج‌کننده باشد

میدی کیبورد مشهور MPK Mini Mk3 از آکایی (AKAI)، یکی از بهترین و ارزانترین میدی کنترلرهای حرفه‌ای موجود در بازار برای آهنگسازی بیرون از استودیو است. این محصول یک راه‌حل جامع برای این امر است و کنترل‌هایی بی‌شمار را در زمینه نوازندگی زنده به کاربر خود ارائه می‌کند.

در مرکز بدنه MPK Mini Mk3، یک کی‌بد با کیفیت از نسل دوم کی‌بد‌های AKAI وجود دارد که می‌تواند با پاسخ‌دهی فوق‌العاده خود، ظریف‌ترین فشارهای شما به کلاویه را نیز با دقتی بالا دریافت کند. این کی‌بد باکیفیت با یک مجموعه از درام پد‌های سری MPC آکایی همراهی می‌شود که با الهام از درام ماشین‌های کلاسیک این شرکت، همچون MPC 2000 طراحی شده‌اند و پاسخ‌دهی فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش می‌گذارند.

هشت ناب قابل برنامه‌ریزی با بازه حرکتی نامحدود، امکان کنترل تمامی پارامترهای موجود در DAW را به کاربر می‌بخشد و قابلیت تغییر زنده چندین پارامتر را به‌صورت همزمان به شما می‌دهد. این امکانات برای کسانی که به‌دنبال دقت و انعطاف در محیط ساخت موسیقی خود هستند، حیاتی به شمار می‌روند.

علاوه بر اینها، MPK Mini به یک آرپژیاتور داخلی، یک جوی‌استیک چهارطرفه برای تغییر زنده صداها و قابلیت تکرار نت مجهز است که در کنار دیگر، می‌توانند ابزارهایی فوق‌العاده برای ساخت الگوهای صوتی پیچیده و قطعات موسیقی پویا باشند.

با خرید میدی کنترلر آکایی MPK Mini Mk3، یک بسته نرم‌افزاری موسوم به Complete Music Production Starter Kit نیز به دست شما می‌رسد که شامل اصوات و سازهای نرم‌افزاری از مجموعه‌هایی همچون MPC Beats تا مجموعه‌هایی ساخته‌شده از طراحان صدای مشهور می‌شود.

برترین میدی کنترلرهای مقرون‌به‌صرفه موجود در بازار

۶- Nektar Impact LX Mini

ویژگی‌های اصلی

  • موتور دوگانه آرپژیاتور و تکرار نت
  • همخوانی کامل با تمامی DAW‌ها با کنترل پیشرفته
  • حالت اختصاصی instrument برای کنترل دقیق بر روی پلاگین‌ها

مزایا

  • امکان کنترل خلاقانه و دقیق اصوات با آرپژیاتور و تکرارکننده نت پیشرفته
  • سازگاری کامل و عمیق با تمامی DAW‌های اصلی
  • عرضه‌شده همراه با نرم‌افزار Bitwig 8-Track

معایب

  • محدودیت در نوازندگی به‌دلیل کی‌بد 25 اکتاو 

Impact LX Mini از شرکت نکتار (Nektar)، یک میدی کنترلر بسیار ارزنده است که کنترل و امکانات گسترده‌ای را نسبت به قیمت خود در اختیار شما قرار می‌دهد و برای بازه‌ای وسیع از موزیسین‌ها مناسب است. این کیبورد کوچک به‌گونه‌ای ساخته شده است که امکانات شما در آهنگسازی را به حداکثر برساند و همزمان، حداقل محیط را در استودیوی شما اشغال کند.

اما بارزترین ویژگی در LX Mini، موتورهای دوگانه آرپژیاتور و تکرار نت در آن است که امکان دسترسی به پارامترهایی همچون نرخ تکرار، تمپو و سویینگ را به‌صورت مستقیم می‌دهد.

دیگر ویژگی جذاب نکتار LX Mini، حالت instrument آن است که امکان کنترل پلاگین‌های ساز را با استفاده از ناب‌ها و پد‌های میدی کنترلر همانند سینتی‌سایزرهای سخت‌افزاری به نوازنده آن می‌دهد.

از دیگر امکانات این میدی کنترلر ارزان قیمت می‌توان به همخوانی آن با تمامی DAW‌های مرسوم و امکان ذخیره‌سازی پریست‌های پلاگین‌ها به‌وسیله نرم‌افزار Nektar Grab اشاره کرد.

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا