پیامک

انشاء با موضوع محرم | انشاء زیبا در وصف ماه محرم

انشاء با موضوع محرم | انشاء زیبا در وصف ماه محرم

انشاء با موضوع محرم | انشاء زیبا در وصف ماه محرم

حسین فدایی : محرم اولین ماه سال قمری می باشد. ایام محرم برای شیعیان و ایرانیان جز روزهای بسیار مهم می باشد. ۱۰ روز اول محرم معمولاً در ایران مردم به عزاداری می پردازند. در روز دهم محرم امام سوم شیعیان شهید شده است. این روز را عاشورا می نامند. در ادامه انشاء با موضوع محرم و اتفاقاتی که در آن رخ داده است آورده شده است. امیدوارم مورد توجه شما قرار گیرد.

انشاء با موضوع محرم

مجله تالاب : محرم یکی از مهم ترین و غم انگیزترین ماه های سال می باشد.

در این ماه یک مرد بزرگ با روحیه بزرگ و فداکاری که داشت خود و ۷۲ نفر از نزدیک ترین یارانش را در راه خداوند فدا نمود. فداکاری او حماسه بسیار بزرگ است که در طول قرن ها از آن یاد می شود و همیشه زبانزد مردم می باشد.

با گذشت هزاران سال باز هم این روزها برای مردم بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد و با آغاز آن اشک و آه مردم نیز برای مظلومیت امام و همراهانش آغاز می شود. محرم این روزها در فصل تابستان آغاز می شود. گرمای هوا و سختی روزها موجب یادآوری سختی و تشنگی امام و همراهانش برای مردم است.

انشاء زیبا در وصف ماه محرم

انشاء با موضوع محرم

آن ها توانستند با فداکاری و از خود گذشتگی به اسطوره هایی همیشه پر افتخار تبدیل شوند. ما هر ساله در ماه محرم با خانواده مان به مسجد می رویم در دسته های عزاداری شرکت می کنیم و همراه با طبل و مرثیه خوانی برای امام حسین زنجیرزنی و سینه زنی می کنیم. در این ماه همه ما اشک و شیون و ناله سر می دهیم و برای مظلومیت حسین خانواده اش گریه می کنیم. این اتفاق ها هر ساله برای ما تکرار می شوند. اما غم آن هرگز برای ما تکراری نمی شود.

با آمدن ماه محرم ما به یاد سختی هایی که امام حسین تجربه کرده اند می افتیم. در کنار این ها روز می کنیم که روزی ظلم و کفر در جهان ریشه کن شود و همه مردم بتوانند در صلح و آرامش زندگی کنند. یادآوری روزگاری که بر امام حسین گذشته است. به ما یاد می دهد که هرگز در برابر ناملایمات و سختی های نیکی کوتاه نیاییم. هرگز در برابر ظلم سر خم نکنیم. همچون گذشتگانمان با صبر برای پیروزی به جنگیم و حتی جان خود را فدا کنیم.

انشاء زیبا در وصف ماه محرم

از خانه که بیرون آمدم همه مردم لباس سیاه بر تن داشتند.

هر کجا را که نگاه می کردند انگار چادر سیاه بر روی شهر کشیده بودند. در تمام گوشه و خیابان شهر و کوچه ها و خیابان هایش می توانستی سایه غم و ناراحتی را ببینی. انگار شهر در سوگ یک بزرگوار رفته باشد. از مادرم پرسیدم چه شده است. گفت محرم است پرسیدم محرم چیست؟ گفت امام حسین در این ماه جنگیده و شهید شدند.

با خودم فکر کردم سال ها از آن اتفاق می گذرد اما هنوز هم داغ او در دل مردم است. هنوز هم مردم شهر برای امام حسین سوگواری می کنند. نگاه کردم هر جای شهر می توانستی ببینی که محرم فرا رسیده است. محرم هر سال باشکوه تر از سال قبل برپا می شود. من نیز به یاد محرم لباس سیاه بر تن کردم امام حسین در یک جنگ ناجوانمردانه خود و ۷۲ نفر از همراهانش را فدای دین اسلام کرد. هیچکس در این نبرد در یاری آن ها نبود.

انشاء کوتاه درباره ماه محرم

اتفاقات کربلا بصورت انشا کوتاه

مردم کوفه که خود از امام حسین خواسته بودند به یاری آن ها برود.

اما خود به یاری امام نیامدند به ایشان خیانت کردند. یزید دستور کشتن امام حسین را در این ماه صادر کرده است. به هر جای محرم که نگاه می کنی نمایانگر ظلم و ستمی بسیار بزرگ است. انسان هایی در آن زمان بوده اند که لباس اسلام به تن داشتند. اما در واقع می خواستند دین اسلام را از پایه و بن نابود کنند. آن ها کسانی بودند که به پیامبر و خاندان پیامبر خیانت کردند. افراد زیادی را از اهل بیت کشتند و افراد دیگری را به اسارت بردند.

محرم یک ماه نیست بلکه یک کتاب است. یک کتاب است که هر صفحه آن آموزش یک درس بسیار بزرگ از زندگی می باشد. مهمترین درسی که از محرم می توان یاد گرفت مقاوم بودن و صبور بودن در برابر مشکلات است. ما باید یاد بگیریم حتی اگر نزدیک ترین افراد زندگیمان به ما خیانت کردند از زندگی و تلاش نا امید نشویم. اگر مرگ به سراغمان بیاید از اهداف و ارزش های خود دست نکشیم.

ارزش های ما همان چیزهایی هستند که حتی می توانیم جانمان را در مقابل آن ها فدا کنیم. همان گونه که امام جان با ارزش خود و کودک ۶ ماهه اش را در راه هدف ها آرمان ها و ارزش هایش فدا نمود. محرم سراسر درس است برای کسانی که می خواهند درس بگیرند.

انشاء کوتاه درباره ماه محرم

در تاریخ ما یک مرد فداکار بود که همراه ۷۲ نفر از نزدیکانش حماسه بسیار بزرگی آفرید.

حماسه ای که سبب شد نام و یاد آن ها برای همیشه و در طول تاریخ باقی بماند. هر ساله مردم چند روز مانده به محرم برای روزهای سود حسینی و عزاداری سالار شهیدان خود را آماده می کنند. در این زمان است که تمام مساجد حسینیه ها بر سردر خود پارچه های سیاه می زنند و در گوشه و کنار خیابان ها ایستگاه های صلواتی بر پا می شود. در این ایستگاه ها ز مردمی که عزادار امام حسین هستند پذیرایی می شود.

تمام مردم شهر من در ماه محرم به خاطر امام حسین و عشقی که در دلشان قرار دارد لباس مشکی به تن می کنند. آن ها سعی می کنند با توجه به توانایی که دارند نذری های بزرگ کوچکی برای امام حسین داشته باشند. اغلب خانواده ها در یک خانه جمع می شوند و در روز عاشورا نذری هایی را می پزند و آن را بین همسایه ها و اطرافیان پخش می کنند.

انشاء احساسی با موضوع محرم

انشا زیبا درباره کربلا و محرم

شب های محرم مساجد و حسینیه ها نوحه خوانی و عزاداری برپا می شود. افراد بزرگ و کوچک در این عزاداری ها شرکت می کنند و به دسته های سینه زنی و زنجیرزنی امام حسین ملحق می شوند. در روزهای نهم و دهم ماه محرم که عاشورا و تاسوعا نام دارد دسته های کوچک و بزرگ از محل اصلی زندگی شام به سمت میدان شهر حرکت می کند همگی در میدان شهر جمع می شوند.

در نهایت به صورت جماعت نماز ظهر می خوانند. این نماز یادآور همان نمازی است که در میدان جنگ امام حسین و یارانشان خواندند. این کارها موجب می شود که تک به تک کارهایی که در روز عاشورا انجام شده است در ذهن مردم زنده نگه داشته شود. زیرا هر یک از این اتفاقات درس بسیار بزرگی برای زندگی افراد می باشد.

انشاء احساسی با موضوع محرم

طوفانی بسیار سهمگین به پا شده بود. علم ها همه بر روی زمین افتاده بودند.

از آسمان صدای رعد و برق می آمد باران خون بر روی زمین می بارید. آنجا کربلا نام داشت. این ماه ماه محرم بود. در این ماه خون های گرم بر روی سنگ های داغ کربلا ریخته می شد. در این هنگام فرزند علی در کربلا با قامتی استوار ایستاده بود و در برابر شکر بزرگی که در مقابلش صف کشیده بودند می جنگید.

زمین کربلا از خون او و خانواده و یارانش قرمز شده بود. در روز عاشورا حتی آسمان هم از این غم و اندوه ناله سر می داد. عاشورا یکی از سخت ترین اتفاقات و تاریخ هایی است که در طول تاریخ رخ داده است. در این روز بود که امام حسین مظلومانه و بالوانی تشنه کشته شد و به شهادت رسیدند. ایشان از هیچ کسی به جز خدا نمی ترسیدند و با آن لشکر کوچک به لشکر بزرگ یزید حمله کردند. با اینکه بسیار تشنه بودند باز هم در راه خدا تعلل نکردند و به مسیر خود ادامه دادند.

دشمنان امام حسین حتی به کودک شش ماهه او نیز رحم نکردند. گرچه آنان از دشمن نمی ترسیدند اما در نهایت به دست آنان کشته شدند. به همین دلیل است که ما آن ها را بسیار دوست داریم و هر ساله برای آنها به عزاداری می پردازیم. ما سعی می کنیم تمام زندگی امام حسین را به عنوان الگویی برای زندگی خود در نظر بگیریم و آدم خوبی باشیم. تا بتوانیم زندگی و آخرت خوبی داشته باشیم.

انشاء در مورد ماه محرم و امام حسین

انشاء در مورد ماه محرم و امام حسین

بار دیگر محرم فرا رسیده است. محرم فصل غم تمام عاشقان حسین است.

این روزها غم و اندوه در دل همه ما خیمه زده است. این همه غم برای حسینی است که خود و خانوادهاش را برای اسلام فدا کرد. او رفت تا ما به یاد داشته باشیم که هیچ چیزی در این دنیا به اندازه امر به معروف و نهی از منکر مهم نیست.

حتی لازم باشد باید برای آن جان خود را نیز فدا کنیم. اگرچه محرم و عاشورا مربوط به هزار سال قبل از اما هنوز هم داغ او در دل تمام مسلمانان علی الخصوص شیعیان تازه می باشد. این داغ سال هاست که در دل همه ما وجود دارد و سینه به سینه و نسل به نسل در طول تاریخ منتقل و جابجا می شود.

در کربلا سال ها پیش جنگ نابرابری رخ داد که در این جنگ امام حسین به شهادت رسید. امام قبل از به شهادت رسیدنش به سمت خیمه اش رفت تا بتواند با خواهرش و خانواده اش خداحافظی کند. زمانی که آن ها را می بیند دلش می سوزد و غمگین می شود. برای اینکه از دشمن امان بگیرد فرزند شش ماهه خود را بر روی دست بلند می کند و از آن ها می خواهد که به او رحم کنند. اما دشمن سنگدل تر از آن است که حتی به کودک ۶ ماهه او رحم کند.

 تمام عزیزان حسین فدا شدند تا دین ما امروز آنگونه که باید باقی بماند. ما نیز وظیفه داریم از آن محافظت کنیم و برای بقای آن بکوشیم.

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا