اخبار روز

خودر‌وهای دوگانه سوز هرچه سریعتر مخازن فرسوده سی ان جی را تعویض کنند

خودر‌وهای دوگانه سوز هرچه سریعتر مخازن فرسوده سی ان جی را تعویض کنند

۱۴:۵۲ ۲۷ تير ۱۴۰۳

محمدآئینی گفت: گاهی بی توجهی به ایمنی مخازن سوخت خودرو‌های دوگانه سوز با خطراتی همراه است که این وضعیت جای نگرانی دارد مخازن گاز سی ان جی خودرو‌های دوگانه سوز در مرحله ساخت و دوره استفاده و بهره برداری تا قبل از تاریخ انقضای آن، مشمول استاندارد و بازرسی‌های اجباری است.

 

وی تاکید کرد: این مخازن باید توسط شرکت‌های بازرسی تایید صلاحیت شده، مورد بازرسی و آزمون قرار گیرد؛ با توجه به حساسیت موضوع استاندارد‌های ساخت این مخازن هنگام تولید بسیار سختگیرانه است.

 

آئینی یادآور شد: به استناد تبصره سه، بند‌های چهار و پنج مصوبه شماره ۳۵۵۳۶۹ مورخ دوازدهم مهرماه سال ۱۴۰۲ شورای اقتصاد و از محل مصوبه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، صاحبان خودرو‌های دارای مخازن سوخت سی ان جی فرسوده، تاکسی‌های دوگانه سوزی که تاریخ انقضای مخزن آنها به اتمام رسیده و یا مخازن آنها در مراکز معاینه فنی مغایر استاندارد شناخته شده و وزارت کشور و اتحادیه تاکسیرانی فرسوده بودن و یا غیر استاندارد بودن این مخازن را اعلام کرده اند، می‌توانند از طریق سامانه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در طرح تعویض رایگان این نوع مخازن نام نویسی کنند.

 

مدیرکل استاندارد البرز گفت: در مرحله نخست باید آمار دقیق تعداد تاکسی‌های ثبت نام شده در طرح مخازن فرسوده شناسایی و پس از آن درصد مخازن سی ان جی تعویض شده معلوم شود.

 

وی ادامه داد: در مرحله بعد آمار خودرو‌های شخصی دوگانه سوز دارای مخازن فرسوده چه آنهایی که در شرکت‌های خودروساز دوگانه سوز شده یا خودرو‌هایی که در کارگاه‌های مجاز و غیر مجاز دوگانه سوز شده اند و درحال تردد در سطح استان البرز و کشور هستند باید به طور دقیق مشخص کرد.

 

دبیر شورای استاندارد استان البرز گفت: موضوع دیگر مخازن سی ان جی با عمر زیر ۱۵ سال است که تعدادی از آنها ممکن است به دلیل آسیب‌های سطحی و عیوب ناشی از تاثیرات شیمیایی و خوردگی، زنگ زدگی یا ضربه‌های ناشی از تصادف خودرو، در معرض آسیب جدی قرار گرفته باشند

 

این مخازن نیز باید به طور معمول هر سه تا پنج سال مورد بازرسی‌های استاندارد قرار گرفته و پس از تایید در خودرو استفاده شوند.

 

آئینی بیان کرد:در سامانه‌ی سیمفا وزارت کشور، هنگام مراجعه خودرو‌های دوگانه سوز به مراکز معاینه فنی خودروها، تاریخ، اطلاعات زمان تولید و انقضای مخازن، مشخصات شرکت تولیدکننده و شماره شاسی خودرو‌های دوگانه سوز ثبت شده و این مخازن قابل شناسایی و ردیابی هستند.

 

وی گفت: متاسفانه مشکل اساسی دیگر تردد خودرو‌هایی است که بنزینی محسوب شده، اما در کارگاه‌های غیر مجاز دوگانه سوز شده و در کارت این خودرو‌ها عبارت گازسوز درج نشده و صاحبان این خودرو‌ها قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی، مخازن را از خودرو جدا کرده و بعد از اخذ معاینه فنی، دوباره مبادرت به نصب مخزن در شرایط غیر استاندارد می‌ کنند.

مدیرکل استاندارد البرز بیان کرد: این نوع خودرو‌ها پس از آمار دقیق باید با برنامه ریزی متمرکز و تخصیص بودجه مناسب، هرچه سریع ترمخازن فرسوده و غیر استاندارد آنها تعویض شود ضمن آنکه دارندگان تاکسی‌ها و خودرو‌های عمومی باید با ایجاد مشوق‌های لازم، مخازن فرسوده و غیر استاندارد خودرو‌های خود را از چرخه مصرف خارج کنند.

آئینی گفت: باید بازرسی‌های ادواری مخازن سوخت گاز زیر ۱۵ سال نیز جدی گرفته شده و مخازن غیر استاندارد از چرخه مصرف خارج شوند.

وی تاکید کرد: تردیدی نداریم که استفاده از سوخت پاک CNG باید در حمل و نقل عمومی به ویژه در کلانشهر‌ها و همچنین خودرو‌های شخصی توسعه یابد تا به طور عملی و واقعی شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم، اما این را نباید فراموش کرد که بعضی از این مخازن غیر استاندارد می‌توانند حادثه آفرین و بحران زا تلقی شده و از این منظر از تردد این خودرو‌ها بسیار نگرانیم.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا