اقتصاد

اختلافات ترکیه با اتحادیه اروپا و تمایل به چین و بریکس

اختلافات ترکیه با اتحادیه اروپا و تمایل به چین و بریکس

به گزارش خبرگزاری برنا، اتحادیه اروپا با هدف نوسازی اتحادیه گمرکی در سال ۲۰۲۵، تلاش‌های خود را برای تقویت روابط تجاری با ترکیه افزایش می‌دهد، در حالی که ترکیه از کندی پیشرفت این روابط ناامید شده است و به طور فزاینده‌ای به سمت بلوک‌های رقیب مانند چین و کشور‌های بریکس نگاه می‌کند.

بلومبرگ گفت که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو در حال کار بر روی یک طرح سه مرحله‌ای برای احیا و تقویت روابط با ترکیه هستند. این طرح شامل موارد زیر است:

-افزایش تعداد جلسات سطح بالا
-راه اندازی مجدد عملیات بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) در ترکیه
-آغاز مذاکرات جدید برای نوسازی اتحادیه گمرکی

ابتکار اتحادیه اروپا تا حدی به دلیل نیاز به تقویت اتحاد‌ها علیه جنگ اوکراین است، زیرا ترکیه نقش مهمی در جلوگیری از دور زدن تحریم ها، توقف جریان‌های مهاجرت غیرقانونی به سمت اروپا و کمک به دفاع به عنوان متحد ناتو ایفا می‌کند.

علیرغم این تلاش ها، ترکیه با تأخیر‌ها و موانع در زمینه مسائلی مانند سفر بدون روادید و اتحادیه گمرکی، به طور فزاینده‌ای از روابط خود با اروپا ناراضی است.

مقامات ارشد ترکیه ناامیدی خود را ابراز کردند و تاکید کردند که ترکیه جایگزین‌های مناسبی دارد و در حال بررسی عضویت در سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین و رسیدن به باشگاه بریکس شامل روسیه، چین و هند است.

ترکیه در سال ۱۹۹۵ توافقنامه اتحادیه گمرکی را با اتحادیه اروپا امضا و مذاکرات الحاق را در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد که سال‌ها متوقف شده بود.

بلومبرگ می‌گوید که مقامات ترکیه اکنون به دنبال دستیابی به پیشرفت ملموس در مورد موضوعات خاص به جای وعده‌های “توخالی” در مورد عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پس از نشست سران ناتو در واشنگتن، از چندین کشور اتحادیه اروپا از جمله آلمان به دلیل محدودیت صادرات تسلیحات و تجهیزات به ترکیه انتقاد کرد.

اردوغان در آن زمان گفت: «هیچ توضیح معقول و منطقی برای این واقعیت وجود ندارد که هنوز برخی موانع و محدودیت‌ها در تجارت صنایع دفاعی بین متحدان وجود دارد».

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان خواستار لغو ممنوعیت فروش هواپیما‌های یوروفایتر تایفون به ترکیه شد و همچنین به کاهش ۲۳ میلیارد دلاری قرارداد خرید هواپیما‌های اف ۱۶ با ایالات متحده و همچنین موتور‌های کشتی جنگی ترکیه و تجهیزات ایستگاهی ۲۴ دلاری اشاره کرد که این تاسیسات هسته‌ای ترکیه توسط روسیه ساخته می‌شود.

بلومبرگ تخمین می‌زند که رویکرد اتحادیه اروپا برای احیای روابط با ترکیه شامل یک استراتژی متوالی، متناسب و برگشت پذیر است. کمیسیون اروپا در ۸ ژوئیه گفت وگوی سطح بالا در مورد تجارت را برای رسیدگی به مشوق‌های تجاری و جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها آغاز کرد. قرار است پیش از تعطیلات تابستانی گفتگوی دیگری درباره مهاجرت و امنیت برگزار شود.

به گزارش بلومبرگ، بانک سرمایه گذاری اروپا پس از تعلیق فعالیت‌های خود در سال ۲۰۱۹، به دلیل آنچه که «فعالیت‌های اکتشافی غیرقانونی ترکیه در شرق مدیترانه» نامید، آماده می‌شود تا فعالیت‌های خود را در ترکیه از سر بگیرد.

علاوه بر این، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با دولت‌های ملی برای تسهیل درخواست ویزا، به ویژه برای دانشجویان و افراد تجاری، همکاری می‌کند.

در صورت ادامه پیشرفت، مذاکرات برای نوسازی اتحادیه گمرکی ممکن است سال آینده آغاز شود. توافق نامه فعلی یک تعرفه خارجی مشترک برای کالا‌های صنعتی را پوشش می‌دهد، اما خدمات، تدارکات عمومی و اکثر محصولات کشاورزی را مستثنی می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا