اقتصاد

پایان ارزیابی سازمان جهانی هواشناسی از وضعیت سامانه هشدار سیل ایران

پایان ارزیابی سازمان جهانی هواشناسی از وضعیت سامانه هشدار سیل ایران

به گزارش خبرگزاری برنا، صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور، در حاشیه نشست اعضای کمیته خدمات آبشناسی سازمان جهانی هواشناسی در تهران اظهار کرد: ارزیابی اولیه مدیران کمیته خدمات آبشناسی سازمان جهانی هواشناسی از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود سامانه هشدار سیل ایران در راستای اجرای برنامه مشترک سازمان هواشناسی کشور و سازمان جهانی هواشناسی برای به‌روزرسانی و ارتقای سامانه هشدار سیل ایران انجام شده است.

وی افزود: مدیران و کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی در این بررسی، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های سامانه هشدار سیل در سازمان هواشناسی کشور را بررسی کردند.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: بر اساس برنامه مشترک دو سازمان، قرار است سازمان جهانی هواشناسی دانش فنی و رهنمودهای لازم برای رفع خلأهای سامانه هشدار سیل کشور و به‌روزرسانی آن به ایران ارائه کند.

ضیائیان تصریح کرد: انتقال تجربه جهانی توسط خبره‌ترین تیم هیدرولوژی سازمان جهانی هواشناسی و ارائه پیشنهادهای کاربردی برای بهبود سامانه هشدار سیل در کشور از مهم‌ترین دستاوردهای این برنامه بود.

وی گفت: همواره بخش قابل توجهی از مساحت کشور تحت تاثیر بارش‌های رگباری و شدید است که منجر به بروز مخاطره سیلاب و پیامدهای ناشی از آن می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور گفت: این شرایط با مسئله تغییر اقلیم تشدید شده است به نحوی که فراوانی وقوع رویدادهای سیل در کشور به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

ضیائیان افزود: سازمان هواشناسی بر اساس وظایف ذاتی خود از سال‌ها قبل برنامه‌های توسعه‌ای برای تقویت خدمات پیش‌بینی سیل را در دستور کار قرار داده و به‌رغم تحریم‌ها، سه سامانه بومی هشدار سیل را وارد فاز عملیاتی کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به تجارب مفید سازمان جهانی هواشناسی و اهمیت به‌روزرسانی سامانه‌های داخلی، یک برنامه مشترک همکاری بین سازمان جهانی هواشناسی و سازمان هواشناسی کشور شکل گرفت که به ارتقای کیفیت خدمات پیش‌بینی هشدار سیل ایران کمک می‌کند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور افزود: در این راستا یک هیئت مدیریتی و کارشناسی از سازمان جهانی هواشناسی برای ارزیابی وضعیت موجود سامانه‌های هشدار سیل با هدف ارزیابی نقاط ضعف و قوت به ایران سفر کرد.

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا