سریال و انمیشن

دانلد داک 90 ساله شد؛ بداخلاق‌ترین شخصیت دیزنی چطور به محبوبیت رسید؟

دانلد داک 90 ساله شد؛ بداخلاق‌ترین شخصیت دیزنی چطور به محبوبیت رسید؟

استودیو دیزنی که امروز یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین استودیوهای انیمیشن‌سازی جهان است، در زمان خلق شخصیت دانلد داک تنها یک کارگاه کوچک تصویرسازی بود. سال ۱۹۳۱ نام دانلد در یک کتاب مصور به نام ماجراهای میکی موس عنوان شد.

علاوه بر این روی جلد پشتی کتاب هم تصویر یک اردک به چشم می‌خورد. سه سال طول کشید تا دانلد به عنوان شخصیتی کامل در یک فیلم کوتاه به نام مرغ کوچک عاقل (The Wise Little Hen) ظاهر شود.

او قرار بود یک شخصیت فرعی باشد، اما خیلی زود ثابت شد که طنز او برای تبدیل شدن به یک ستاره کافی است. از آن زمان به بعد، او در فیلم‌های کوتاه، کتاب‌ها، کارتون‌ها و… ظاهر شد و حالا دیگر تمام دنیا این اردک بداخلاق بامزه را می‌شناسند.

هرچند میکی ماوس بدون شک پادشاه خانه‌ی موش است، اما دانلد داک شاهزاده دیزنی به شمار می‌رود؛ شرکتی که به یک هلدینگ بین‌المللی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار با ده‌ها برند سهامی عام تبدیل شده است. با گذشت ۹۰ سال از خلق دانلد داک، دیزنی تصمیم گرفت با باز کردن درهای استودیویش به روی روزنامه‌نگاران و توضیح رازهای موفقیت طولانی‌مدت دانلد داک، از این شخصیت محبوب تجلیل کند. در ادامه بخشی از مصاحبه‌ها و نقل‌قول‌های عوامل استودیو دیزنی را خواهید خواند.

دانلد داک چطور به نمادی از دیزنی تبدیل شد؟

دانلد داک

در استودیویی پر از شخصیت‌های قهرمان، شاهزاده خانم‌ها و شخصیت‌های منفی، چطور یک اردک با کت آبی، پاپیون قرمز و بدون شلوار به نماد دیزنی تبدیل شد؟ کارکنان قدیمی دیزنی که شاهد تکامل این شخصیت بوده‌اند، هیچ شکی ندارند که همه چیز به شخصیت او برمی‌گردد.

در حالی که میکی، مینی، دیزی، پلوتو و گوفی خوش‌برخورد، خوش‌اخلاق و مهربان هستند، دانلد اخمو و بداخلاق است. او عصبانی می‌شود، فریاد می‌زند، لگد می‌اندازد و به معنای واقعی کلمه همه چیز را به هم می‌ریزد. به عبارت دیگر او شبیه انسان است و این ویژگی در دنیایی تماما انیمیشن، باعث برجسته شدن او می‌شود. افرادی که سال‌ها – گاهی هم دهه‌ها – است که این شخصیت‌ها را می‌بینند و می‌شناسند، راز موفقیت او را درک می‌کنند.

در ۱۰۱ سال گذشته، دفاتر کوچک والت و روی دیزنی از نظر تعداد کارمند، اندازه و محبوبیت رشد زیادی کرده است. در سال ۱۹۳۷، زمانی که سفیدبرفی و هفت کوتوله (Snow White and the Seven Dwarfs) به یک موفقیت بی‌نظیر در گیشه دست پیدا کرد (با فروش بیش از ۸ میلیون دلار، که امروز با احتساب تورم معادل بیش از ۱۷۳ میلیون دلار است)، برادران دیزنی قطعه بزرگی از زمین را در شمال یک شهر در حال توسعه خریدند؛ نزدیک به جایی که برادران وارنر و یونیورسال پیکچرز که در آن زمان موفق بودند زمین خریده بودند.

این منطقه حالا دیگر به عنوان استودیوهای والت دیزنی شناخته می‌شود که دور از نظر عموم است. این مجموعه شامل ده‌ها ساختمان از جمله دفاتر انیمیشن، طراحی و اداری، دفتر قدیمی والت که از زمان مرگش در سال ۱۹۶۶ به همان شکل باقی مانده، یک سلف‌سرویس، یک سینما و البته آرشیوهای عظیم است.

نقش دانلد داک در تبلیغات

دانلد داک

بکی کلین 64 ساله مسئول آرشیو است. او تقریبا 15 سال است که سرپرستی این بخش را بر عهده دارد. علاوه بر این همانطور که خودش می‌گوید، متخصص تاریخ دیزنی است و شخصیت‌ها را عمیقا می‌شناسد، به ویژه شخصیت‌های کلاسیک را. کلین درباره دانلد داک می‌گوید: «از همان ابتدا همه او را دوست داشتند. دانلد شایان ستایش، اما همچنین عصبانی، بداخلاق و دیوانه است. او خودش را به دردسر می‌اندازد. من فکر می‌کنم خیلی وقت‌ها ما هم مثل او رفتار می‌کنیم.»

از زمان خلق دانلد داک، او تغییرات بسیار کمی کرده است. در ابتدا نوکی بلندتر و رنگ‌های کمی متفاوت داشت، در همین حد. این همچنین به توضیح ماندگاری تصویر او کمک می‌کند. عامل دیگر کاری بود که دانلد داک انجام داد. بکی به یاد می‌آورد که در دهه‌های 1930 و 1940، او در کارتون‌ها و کمیک‌ها بسیار محبوب بود. به خصوص تا پیش از اینکه اسکروج مک‌داک [در سال 1952] از راه برسد. کلین توضیح می‌دهد:

«در دهه 1940، دانلد به خاطر مشارکت در تبلیغات مثبت در دوران جنگ، به یک شخصیت بسیار مهم در ایالات متحده تبدیل شد. او حتی موفق به کسب 400 نشان نظامی شد.» بعد با نشان دادن یک عروسک دریاسالار دانلد داک می‌خندد و می‌گوید: «او فراتر از یک ملوان ساده است. دانلد داک نماینده دولت و دفاع بود و در سال 1943 در یک کمپین برای تشویق مردم به پرداخت مالیات، به عنوان بخشی از تلاش‌های جنگی نقش‌آفرینی کرد. در دهه 1950 در زمینه خدمات عمومی به آموزش ایمنی به کودکان مشغول بود.»

لین که ترجیح می‌دهد اعداد دقیقی ارائه نکند می‌گوید آرشیوهای دیزنی میلیون‌ها سند را در خود جای داده‌اند. او به عنوان مثال اشاره می‌کند که این آرشیو شامل حدود ۲۵ میلیون عکس است. تاسیس آرشیوها به ژوئن ۱۹۷۰ برمی‌گردد، اما ساختمان آن‌ها در سال ۱۹۹۷ ساخته شد.

کلین می‌گوید: «محصولات مرتبط با دانلد داک از سال ۱۹۳۴ ساخته می‌شد. این نوع محصولات کمیاب، کلکسیونی و پیدا کردنشان دشوار است. در آن زمان، از همه چیز یک نسخه تهیه نمی‌شد. فقط از موارد بسیار باارزش مانند فیلمنامه‌ها، استوری‌بردها و چیزهایی از این دست. دیزنی همچنین اشیا یادگاری را نگهداری می‌کند و به جای خرید آن‌ها (که فقط در موارد نادر اتفاق می‌افتد)، آن‌ها را به صورت اهدایی دریافت می‌کند.»

دانلد به عنوان پسر کوچک‌تر شرکت، از امتیازات ویژه‌ای برخوردار بود، مثلا آزادی عمل بیشتری در زمینه صدور مجوز داشت. به عنوان مثال، در سال 1947 او به عنوان طلایه‌دار دانشگاه اورگان انتخاب شد. این دانشگاه یک اردک را به عنوان نماد خود انتخاب کرده بود. به همین بهانه و به لطف والت دیزنی به این توافق رسیدند که از دانلد داک به عنوان نماد خود استفاده کنند. تصویر دانلد داک در بسیاری از اشیایی که کلین در بایگانی نگه می‌دارد هم دیده می‌شود.

وسایلی مثل برچسب‌ها و بطری‌های نوشابه، قوطی‌های آبمیوه و سس گوجه‌فرنگی. تصویر او حتی روی بستنی، فیله ماهی منجمد و انواع محصولات کشاورزی به نمایش درآمد. کلین می‌گوید: «من کارت‌های هواداران را دوست دارم. این‌ها نوعی کارت پستال هستند که والت دیزنی خودش روی آن‌ها تصویری از دانلد را کشیده و برای طرفدارانی که برای او نامه نوشته و علاقه خود را به دانلد ابراز کرده بودند فرستاده است.»

آیا محبوبیت دانلد داک تنها به خاطر ظاهرش است؟

دانلد داک

استفان کاردوس، معاون بخش هنر شخصیت‌پردازی که 27 سال است در دیزنی کار می‌کند توضیح می‌دهد که دانلد به خاطر شخصیتش یک کاراکتر بسیار محبوب در اروپا است. او سرگرم‌کننده، نمادین و کاملا اصیل است. به مناسبت 90 سالگی او، دیزنی تصمیم گرفت دوباره دانلد داک را به صحنه بیاورد.

این شرکت با ده‌ها برند برای ساخت انواع محصولات همکاری کرده است. محصولاتی مثل سویشرت و عروسک‌های فانکو، جواهرات، چمدان، ساعت، عینک آفتابی و لباس. طرفداران او می‌توانند با او ارتباط برقرار کنند و همچنین اشیا ویژه‌ای برای کلکسیونرها وجود خواهد داشت.

دانلد نود ساله در ۱۱ فیلم نامزد اسکار بازی کرده است. اما فراتر از تصویر و عصبانیتش، ویژگی که مخاطبان بسیاری به یاد می‌آورند صدای او است. کلین می‌گوید: «تقلید کردن صدای دانلد بسیار دشوار است. امروزه در ایالات متحده، تونی انسلمو صداپیشه دانلد داک است. او در دهه ۱۹۸۰ نزد کلارنس نش، اولین صداپیشه دانلد کارآموزی کرد. نش که با استودیوی انیمیشن‌سازی افسانه دیزنی شناخته می‌شود، در سال ۱۹۸۵ درگذشت و از آن زمان، انسلمو تنها صداپیشه رسمی این اردک است.

انسلمو در حال حاضر به کسی برای صداپیشگی دانلد داک آموزش نمی‌دهد. او همچنین تمایلی به فاش کردن رازهای خود ندارد و با خنده می‌گوید: «اگر رازم را به کسی بگویم، باید او را بکشم! این یک راز تجاری است.»

او اعتراف می‌کند که هنگام صحبت به عنوان دانلد، «این واقعا تنها یک صدا نیست. از تارهای صوتی‌ام استفاده نمی‌کنم، حتی با حنجره ملتهب هم می‌توانم این کار را انجام دهم.« انسلمو که 40 سال این کار را عاشقانه انجام داده است می‌گوید: «احترام زیادی برای والت دیزنی قائلم و به همین خاطر سعی می‌کنم به نوعی از این شخصیت محافظت کنم. می‌خواهم آن سنت، آن میراث را حفظ کنم، نه اینکه آن را تغییر دهم. چیزی که درست کار می‌کند را نباید تغییر داد، درست است؟»

منبع: مایکت

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا