فناوری

حضور یک مسافر می تواند ایمنی رانندگان را در خودروهای نیمه خودران بهبود بخشد

حضور یک مسافر می تواند ایمنی رانندگان را در خودروهای نیمه خودران بهبود بخشد

driverless car
اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

یک مطالعه شبیه‌ساز نشان می‌دهد که حضور یک مسافر می‌تواند تمرکز رانندگان را بر روی جاده بهبود بخشد و به آنها کمک کند تا تصمیم بگیرند چه زمانی کنترل دستی در وسایل نقلیه خودران مورد نیاز است، اما بازگرداندن کنترل هنوز دشوار است.

داشتن صندلی جلو مسافر در وسیله نقلیه برای کمک به ارائه جهت گیری و جلوگیری از به خواب رفتن رانندگان در وسایل نقلیه، اما همچنین حواس پرتی بیشتری را برای رانندگان در دوره های اتوماسیون ایجاد می کند.

یافته‌ها از دانشگاه ناتینگهام بر روی رفتار 17 راننده که هر کدام توسط یک مسافر صندلی جلو همراهی می‌کردند، که تعدادی سفر را با شبیه‌ساز رانندگی انجام دادند، مطالعه کرد. برنامه ریزی شده برای نشان دادن یک وسیله نقلیه خودکار سطح 3.

در سلسله مراتب اتوماسیون وسیله نقلیه، سطح 3 به عنوان اتوماسیون مشروط شناخته می شود، جایی که در شرایط خاص، وسیله نقلیه به طور کامل رانندگی می کند و به شخص پشت فرمان اجازه انجام کار دیگری را می دهد، اما در برخی سناریوها کنترل را پس می دهد. به راننده.

رانندگی کاملاً خودکار فقط در مسیرهای بزرگراه سفرهای شبیه‌سازی شده در دسترس بود.

سرنشینان زمان زیادی را صرف مکالمه با یکدیگر و همچنین فناوری خود، عمدتاً تلفن‌های هوشمند و ساعت‌ها می‌کنند و اغلب محتوا را به یکدیگر نشان می‌دهند. برخی از جفت ها با هم فیلم تماشا کردند و حتی در حین رانندگی با یکدیگر شطرنج آنلاین بازی کردند.

در بیش از یک بار، این زوج به قدری غرق فعالیت‌های خود بودند که از خروج از بزرگراه غافل شدند.

با این حال، مشاهده شد که مسافران ناظر خوبی هستند و رانندگان را تشویق می‌کنند که حتی زمانی که رانندگی نمی‌کنند مراقب جاده‌های پیش رو باشند و آنها را از چرت زدن باز می‌دارند.

با این وجود، پس از مصاحبه، مسافران “به شدت از حواس پرتی بالقوه ای که برای راننده ایجاد می کردند آگاه بودند و تشخیص می دادند که راننده در نهایت کنترل خودرو را در دست دارد.”

محققان همچنین مشاهده کردند که “کنترل وسیله نقلیه در طول ده ثانیه بلافاصله پس از از سرگیری رانندگی دستی در مورد همه شرکت کنندگان به طور کلی ضعیف بود.”

رانندگان در حال ترمز کردن و شتاب گیری نامنظم و تکان خوردن در خطوط خود بلافاصله پس از بازپس گیری کنترل دستی وسیله نقلیه، علیرغم حمایت مسافر مشاهده شدند.

تیم مطالعه بر این باور است که در برخی موارد، ورودی‌های اغراق‌آمیز به پدال‌ها و فرمان ممکن است راننده را به “سرنشین خود نشان دهد که اکنون کنترل را در دست دارد.”

از یافته‌های این گزارش اکنون می‌توان برای اطلاع‌رسانی به مطالعات آینده در زمینه اتوماسیون مشروط و کمک به ایجاد کلاس وسایل نقلیه خودران برای استفاده در جاده ایمن تر است.

نویسندگان همچنین پیشنهاد می‌کنند که کار آینده باید تفاوت‌های ظریف را در رفتار مرتبط با گروه‌های مختلف، مانند رانندگان جوان، جایی که حضور مسافران به طور سنتی برای حمایت از استفاده ایمن‌تر از جاده‌ها وجود ندارد.

در 20 مه 2024، لایحه خودروهای خودکار موافقت سلطنتی را دریافت کرد که راه را برای خودروهای کاملاً خودمختار در جاده‌های بریتانیا هموار می‌کرد.

سیستم‌های حفظ خط خودکار (ALKS) قبلاً برای استفاده در بریتانیا پاک شده‌اند. ALKS یک سیستم کاملاً خودکار است که در ابتدا برای استفاده در سرعت های آهسته مجاز بود، اما در شرایط دیگر راننده کنترل کامل خودرو را در اختیار خواهد داشت.

“بسیاری از رانندگان به کمک‌های ناخواسته یک “راننده صندلی عقب” عادت می‌کنند، اما این تحقیق نشان می‌دهد که وقتی نوبت به کنترل یک ماشین نیمه‌خودران می‌رسد، یک مسافر صندلی جلو ممکن است واقعاً به شخصی که پشت فرمان است کمک کند. استیو گودینگ، مدیر بنیاد RAC می گوید.

“سخت است که در برابر جاه طلبی خودروهای کاملاً بدون راننده برای ایمن‌تر کردن جاده‌هایمان با حذف خطاهای انسانی که منجر به تصادفات می‌شوند، استدلال کنیم. اما بسیاری هنوز شک دارند که آیا رانندگی کاملاً خودکار – در هر جاده، در هر زمان و هر مکانی- یک هدف واقع بینانه است.

“در عین حال، انتقال به دنیایی که در آن راننده ماشین حداقل در برخی مواقع مسافر می شود، سوالات مهمی را در مورد رابط انسان و ماشین.

“این گزارش سومین مطالعه از سه مطالعه ای است که بنیاد RAC از دانشگاه ناتینگهام برای بررسی چگونگی عوامل انسانی باید در طراحی سیستم‌هایی که مشروط و نیمه اتوماسیون را ارائه می‌کنند، در نظر گرفته شوند یک نفر در ماشین.

“نتایج یافته‌های سرفصل کار قبلی ناتینگهام را تقویت می‌کند: طراحان خودرو نیاز به توسعه سیستم‌هایی دارند که تشخیص دهند مردم، با همه ناتوانی‌ها و خطاهایشان، چگونه در دنیای واقعی با همه حواس‌پرتی‌هایش واکنش نشان می‌دهند. آیا داشتن یک ” مسافر» و همچنین «راننده» یک نعمت یا نفرین است

“مضحک اینجاست که در حالی که خودروهای کاملاً خودران قصد حذف نیروی انسانی را دارند، وسایل نقلیه نیمه خودران همچنان از مردم می خواهند که کنترل داشته باشند. متأسفانه، این مطالعه – مانند آنچه قبلاً سفارش داده بودیم – نشان می دهد که فرآیند واگذاری بین انسان و ماشین بسیار ساده و به دور از سرعت است، و سؤالات جدی در مورد اینکه آیا این نوع فناوری میانی هرگز معمولی خواهد شد، چه رسد به ایمن، ایجاد می کند.”

دکتر دیوید آر لارج، محقق ارشد گروه تحقیقاتی فاکتورهای انسانی در دانشگاه ناتینگهام، اظهار داشت: «نشان داده شده است که حضور سرنشینان حواس رانندگان را در حین رانندگی دستی منحرف می کند، بنابراین این مطالعه به ما اجازه داد تا تشخیص دهیم که آیا می توان همین را گفت. برای اتوماسیون مشروط.

“مطالعه ما حواس پرتی مسافران را در داخل این وسایل نقلیه نشان می دهد، اما همچنین ارزشی که می توانند ارائه دهند. ما مشاهده کردیم که مسافران در هنگام تحویل دستی وسایل نقلیه به رانندگان کمک و کمک می کنند و مسئولیت حفظ تمرکز را به اشتراک می گذارند. در صورت نیاز در جاده.

“یافته‌های این مطالعه به ما امکان می‌دهد تا خطرات اتوماسیون مشروط و چگونگی بهبود فناوری خودرو برای افزایش ایمنی آن‌ها در جاده‌هایمان را بیشتر بررسی کنیم.”

اطلاعات بیشتر:
دیوید آر. لارج و همکاران، رانندگان و مسافران چگونه در وسایل نقلیه خودکار آینده تعامل خواهند داشت؟ (2024)

تهیه شده توسط
دانشگاه ناتینگهام

<استفاده از href="https://techx.b-cdn.net/tmpl/v2/img/svg/sprite.svg#icon_open" x="0" y="0"/>

نقل:
حضور یک مسافر می تواند ایمنی رانندگان را در خودروهای نیمه خودران بهبود بخشد (2024، 11 ژوئیه)
بازیابی شده در 12 ژوئیه 2024
از https://techxplore.com/news/2024-07-passenger-safety-drivers-semi-autonomous.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. جدا از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، خیر
بخش بدون اجازه کتبی قابل تکثیر است. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا