سریال و انمیشن

روش تبدیل عکس به متن در تلگرام

روش تبدیل عکس به متن در تلگرام

تبدیل عکس به متن در تلگرام یکی از قابلیت های کار راه اندازی است که ربات ها این پیام رسان می توانند برای ما انجام دهند. در این مقاله می خواهیم به صورت کامل در مورد تشخیص متن تصویر در تلگرام صحبت کنیم و آموزش آن را ارائه دهیم.

اگر ده سال پیش می خواستید یک فایل تصویری و یا حتی PDF را به متن تبدیل کنید، در بهترین حالت می بایست کار یک تایپیست حرفه ای را انجام می داده و خودتان واو به واو آن را تایپ می کردید. اما اکنون در هر گوشه و کناری می توان قابلیت های تبدیل تصویر به عکس را دید که به بهترین شکل ممکن فایل های تصویری شما را از هر زبانی به متن تبدیل می کنند. در این مقاله از پلازا، می خواهیم به سراغ یکی از دم دستی ترین و کار راه انداز ترین ویژگی هایی که برای این کار وجود دارد، یعنی تبدیل عکس به متن در تلگرام بپردازیم و ببینیم با کمک پیام رسان Telegram چطور می توانیم این کار را انجام دهیم.

فهرست مطالب

آموزش تبدیل عکس به متن در تلگرام

این روز ها برای هر کاری یک برنامه مجزا و حرفه ای وجود دارد که اگر بخواهیم تمامی آنها را روی گوشی خود داشته باشیم، با مشکلات زیادی مواجه می شویم؛ از این رو، برنامه هایی مانند تلگرام که هم می توانند یک پیام رسان حرفه ای باشند و هم با ویژگی های خوبی مانند اپلیکیشن های درون برنامه ای و ربات هایی که دارد، سرویس های متنوعی را در اختیار کاربران بگذارد. این ربات ها کاربرد های بسیار متنوعی را ارائه می دهد که مواردی مانند تبدیل متن به پی دی اف یکی از نمونه های آن است. یکی از بهترین مواردی که می توان برای آن روی تلگرام حساب کرد تبدیل عکس به متن در تلگرام است.

تلگرام یکی از پیام رسان هایی است که با فایل ها و به طور خاص فایل های تصویری خوب کار می کند و می توان تصاویر را به صورت کم حجم و سریع، بدون افت کیفیت به طوری که بتوان متن را از روی آن تشخیص داد ارسال نماید. همین ویژگی آن را به یک بستر خوب برای ربات های تبدیل عکس به متن تبدیل کرده است. یکی از روبات های خوبی که می توانید برای این کار روی آن حساب کنید، روبات Textify است:

تبدیل عکس به متن در تلگرام با روبات تکسیفای

با وارد شدن به این روبات و استارت کردن آن، اولین موردی که از شما خواسته می شود این است که زبان خود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب زبان فارسی، توضیحاتی مربوط به فایل مورد نظری که قرار است به آن بدهید را در اختیار شما قرار خواهد داد و در اینجا نوبت به آن میرسد که تصویر مورد نظر خود را برای ربات ارسال کنید. بعد از ارسال تصویر احتمالا شما کمی معطل خواهید شد تا عملیات تبدیل عکس به متن در تلگرام برای شما انجام شود.

آموزش تبدیل عکس به متن در تلگرام

در اینجا شما می توانید متن مورد نظر خود را کپی کرده و هر جا که می خواهید از آن استفاده نمایید. در این خصوص باید گفت که ربات های دیگری نیز برای تبدیل عکس به متن در تلگرام وجود دارند که از کاربردی ترین آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • روبات Image to Text(OCR)
  • روبات OCRbot
  • روبات PDF to Text

در صورتی که شما یک جستجوی کوتاه در خود تلگرام برای واژه Image to Text انجام دهید می توانید فهرست بلند بالایی از این موارد را در اختیار داشته باشید. البته باید گفت که بیشتر آنها اهداف تبلیغاتی را دنبال کرده و در بهترین حالت شما را مجبور می کنند هر چند وقت یک بار برای گرفتن سرویس، در یک چنل یا گروه جدید عضو شوید!

نکات مهم برای تبدیل عکس به متن در تلگرام

یکی از مشکلاتی که برای خیلی از کاربران پیش می آید این است که بعد از استفاده از این ربات ها به این نتیجه می رسند که آنها بدرد نمی خورند. در این مورد باید گفت موارد زیادی هستند که می توانند برای شما دردسر ساز شوند و اگر به ریزه کاری های اینچنینی توجه نکنید، مشکلات مختلفی در زمان گرفتن متن برای شما ایجاد می شود.

همچنین بخوانید :

در مورد نکاتی که باید برای تبدیل عکس به متن در تلگرام رعایت کرد، می توان به این موارد اشاره کرد:

  • تصویر شما باید مستقیم باشد و بدون زاویه و کشیدگی صفحه گرفته شود. زمانی که از یک کتاب عکس می گیرید، انحنای وسط کتاب می تواند در این خصوص دردسر ساز شود و بهتر است صفحات را به صورت صاف قرار دهید؛
  • بهتر است حاشیه های اضافی متن را در خود تلگرام بریده و عکس را تا جایی که می توانید بدون موارد اضافی در اختیار ربات قرار دهید؛
  • در صورتی که عکس برداری از صفحه را خودتان انجام می دهید، لازم است حتما روی متن فوکوس کرده و از ارائه تصاویر تار به آن جلوگیری کنید؛
  • اگر عکس شما قدیمی و بی کیفیت است و رنگ های آن به هم نزدیک است، می توانید با تغییر کنتراست تصویر، کمی بین متن و پس زمینه تمایز ایجاد کنید؛
  • بهترین حالت ارائه تصویری با زمینه روشن و متن با رنگ تیره است. در صورتی که تصویر شما مخالف این موضوع است، می توانید وضعیت رنگ آن را برای گرفتن نتیجه ایده آل نگاتیو کنید؛
  • در صورتی که حجم متن شما زیاد بوده و روبات به شما خطا داد، می توانید تصویر را در دو یا سه قسمت مجزا ارسال کنید تا این مشکل برطرف شود؛

اگر تصویری را با این ویژگی ها در اختیار ربات قرار دهید، می توانید از کیفیت متن دریافتی مطمئن باشید و لازم نیست نگران تبدیل های نادرست و ایجاد غلط در متنی که دریافت می کنید باشید.

بهترین جایگزین ها به جای تلگرام

هر چند تبدیل عکس به متن در تلگرام کاری ساده و بدون دردسر است، اما کار کردن با تلگرام به خودی خود می تواند مشکلاتی را داشته باشد و اگر اوضاع اینترنت شما هم به هم ریخته باشد و اختلالات را تجربه می کنید، اتصال به تلگرام خود دردسری بزرگ خواهد بود، چه برسد به ارسال تصویر و منتظر ماندن برای دریافت متن. در این خصوص باید گفت ابزار های ایرانی و خارجی مختلفی وجود دارند که می توانند تصویر را از شما گرفته و متن را تحویل دهند. بهترین ابزاری که مناسب این کار بوده و می توانید به سراغ آن بروید JPG to Text است.

در این سایت شما می توانید به راحتی با آپلود کردن فایل عکس متن نوشته شده در داخل آن را دریافت کنید. قدرت تشخیص متن در این سایت خوب بوده و می تواند خیلی از تصاویر مبهم و تار و با زاویه های بالا را نیز برای شما تبدیل به متن کند. پس در صورتی که تبدیل عکس به متن در تلگرام نتوانست جوابگوی نیاز های شما باشد، این سایت ممکن است به شما کمک کند تا متن خود را از این تصاویر استخراج کنید.

جایگزین تلگرام به صورت سایت

همینطور نمونه ایرانی موفقی که برای این کار وجود دارد و می توانید به سراغ آن بروید، هوش باکس است که در دو حالت سریع و دقیق می تواند متن را از تصاویر بیرون بکشد. کار کردن با این سایت نیز به صورت رایگان امکان پذیر است و به همان راحت jpgtotext.com است.

همچنین بخوانید :

در کنار این ابزار ها، افزونه با کیفیت و خوبی نیز وجود دارد که OCR Image Reader نام دارد. برای به کار گرفتن این ابزار باید افزونه آن را روی مرورگر خود نصب کرده و تصویر را در مرورگر باز کنید. بعد از اینکار، با استفاده از این افزونه بخش های مورد نظر برای تبدیل به متن را به صورت درگ و دراپ انتخاب کرده و منتظر باشید تا این ابزار کار خود را انجام داده و متن را به شما تحویل دهد. خوبی این ابزار این است که در هر شرایطی می توانید از آن استفاده کرده و لازم نیست به سراغ سایت های فرعی یا تلگرام بروید و می توانید تصویر هایی که در وبسایت های مختلف می بینید را به صورت در لحظه به متن تبدیل کنید.

افزونه OCR Image Reader به جای تبدیل عکس به متن در تلگرام

تبدیل عکس به متن چطور کار می کند؟

بد نیست کمی در مورد اینکه اصلا این تبدیل عکس به متن چطور کار می کند و روش آن برای تشخیص حروف از روی تصویر آنها چیست صحبت کنیم. در این خصوص باید گفت بر خلاف تصور خیلی از افراد که این مساله را یک تکنولوژی جدید می داند، ما با یک روش قدیمی طرف هستیم که ابداع آن به قبل از جنگ جهانی اول باز می گردد. نام اصلی این تکنولوژی OCR است که یک سرواژه از عبارت Optical Character Recognition بوده که در فارسی به نام «نویسه خوانی نوری» ترجمه شده است.

در نسخه های اولیه این تکنیک، با تاباندن نور به حروف نوشته شده روی کاغذ و بررسی بازتاب نور از این حروف، دستگاه قادر بود که حروف نوشته شده روی کاغذ را تشخیص دهد. البته باید گفت آنچه امروزه در تبدیل عکس به متن در تلگرام مورد استفاده قرار می گیرد، تغییرات زیادی نسبت به OCR های اولیه داشته است. در زمان ارائه تکنولوژی OCR روش های مفید زیادی برای استفاده از متن درک شده توسط این ماشین ها وجود نداشت و در واقع باید گفت کامپیوتر و دیوایس الکترونیکی چندان پیشرفته ای برای بهره مندی از آن وجود نداشت. پس ارائه دهندگان آن از در دسترس ترین ویژگی ای که وجود داشت استفاده کرده و این متن ها را از روی کاغذ تبدیل به کد مورس مورد استفاده در دستگاه های تلگراف می کردند.

همچنین بخوانید :

تغییر بزرگ بعدی که ایجاد شد در سال ۱۹۳۱ رخ داد که این متن های خوانده شده در دستگاهی تبدیل به صوت شد و از آن برای خواندن کتاب توسط افراد نابینا استفاده می شد. در این دستگاه متن در محفظه ای قرار می گرفت و با جابجا کردن آن زیر هد دستگاه، حروف به صورت صوتی خوانده می شد. این دستگاه با نام اپتوفون (Optophone) به بازار عرضه شد.

دستگاه اپتوفون

این تکنولوژی در قالب اوپتوفون کار خود را ادامه داد تا سرانجام در دهه ۷۰ میلادی راه خود را به دنیای کامپیوتر ها باز کرد و شرکت های مختلفی از این تکنولوژی برای کاربردهای مختلف استفاده کردند. این تکنولوژی در دهه اول قرن ۲۱ وارد وب شد و با نام WebOCR در قالب خدمات کلود در اختیار کاربران قرار گرفت. همینطور تغییراتی کلی در روش کار ان به وجود آمد که علاوه بر فونت های استاندارد و تصاویری از متن های تایپ شده، بتواند متن های دستنویس را نیز بخواند. در واقع باید گفت که دو نوع الگوریتم کلی برای OCR وجود دارد:

  • الگوریتم های Matrix matching: این الگوریتم ها متن نوشته شده را با نمونه هایی که از قبل داشتند مقایسه کمی کردند و اولین سری الگوریتم های OCR به شمار می روند.
  • الگوریتم های Feature extraction: این الگوریتم ها متن را پیدا کرده و ویژگی های خاص آن را بررسی می کنند تا از روی چرخش هاف زاویه ها و رفتاری که دارد بتوانند حروئف را درک کنند.
همچنین بخوانید :

الگوریتم های فعلی که سرویس دهندگان تبدیل عکس به متن در تلگرام نیز از آنها استفاده می کنند از نوع دوم هستند که می تواند متون دستنویس، تصاویر نسبتا تار و همینطور فونت های مختلف و جدید که تا کنون ندیده است را نیز تبدیل به متن کند.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد تبدیل عکس به متن در تلگرام و روش هایی که برای این کار وجود دارد صحبت کردیم. در کل باید گفت که تبدیل عکس به متن یا همان ویژگی OCR، یک قابلیت قدیمی در کامپیوتر ها بوده که این روز ها به نحو خوبی در ربات های تلگرامی ارائه می شود. بهترین رباتی که می توانید برای این کار به سراغ آن بروید، ربات Texify بوده که در سریعترین زمان و بهترین دقت متن شما را تحویل خواهد داد. همینطور روبات ها و ابزار های آنلاین دیگری نیز معرفی شدند که می توانند این کار را برای شما انجام دهند. در صورتی که رد مورد این ویژگی سوالی دارید و یا ابزار بهتری را می شناسید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا