اخبار روز

محوطه قلایچی بوکان از مهمترین محوطه‌های باستانی شمالغرب کشور

محوطه قلایچی بوکان از مهمترین محوطه‌های باستانی شمالغرب کشور

۱۴:۵۷ ۱۶ تير ۱۴۰۳

واحد جولایی کارشناس اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی گفت: امسال طی پروژه تعیین عرصه و حریم، علاوه بر تعیین حریم، ضوابط برای حفظ آن تعیین شد که به زودی ابلاغ می‌شود و این ضوابط از ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تجاوز به حریم قلایچی بوکان جلوگیری خواهد کرد.

وی اضافه کرد: گورستان قلایچی که هم دوره با محوطه قلایچی است، کاوش نشده بود و در سال‌های قبل کاوش‌های غیرمجاز آسیب‌های زیادی به این اثر وارد شد و در این کاوش جدید بخش از این گورستان کاوش و حفاری‌های گذشته نیز مستند سازی شد و یافته بسیاری ارزشمندی از آن حاصل شد که به زودی منتشر می‌شود.

جولایی ادامه داد: تلاش ما بر این است که محوطه قلایچی و گورستان آن به عنوان یک مجموعه تاریخی حریمی برای آن مشخص شود و دوستداران آثار تاریخی و باستانی بتوانند از آن بازدید کنند و حتی درآمدزایی نیز برای این شهرستان داشته باشد.

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: نکته جالب محوطه قلایچی این است که این محوطه علاوه بر اینکه شامل یک گورستان تاریخی و غار سنگی با عمق ۱۱۰ متر قرار دارد و در مسیر مجموعه تخت سیلمان تکاب، زویه سقز و تپه حسنلوی تکاب واقع شده است.

منبع : خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا