سریال و انمیشن

معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب ؛ داستان، بازیگران و نظرات منتقدین

معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب ؛ داستان، بازیگران و نظرات منتقدین

فیلم شاهدی برای تعقیب (Witness for the Prosecution)، یکی از بهترین آثار سینمای کلاسیک، درامی دادگاهی در ژانر جنایی و رازآلود از بیلی وایلدر است که در سال 1957 اکران شد.

فیلم شاهدی برای تعقیب (Witness for the Prosecution) یک فیلم آمریکایی محصول سال 1957 است. کارگردان فیلم بیلی وایلدر (Billy Wilder) است و بازیگرانی نظیر تایرون پاور، مارلن دیتریچ، چارلز لاتن و السا لنچستر در آن بازی می‌کنند. ژانر فیلم سینمایی شاهدی برای تعقیب درام، مهیج، حقوقی، رازآلود و جنایی است و عناصر کمدی سیاه و فیلم‌های نوآر نیز در آن به چشم می‌خورد. فیلم Witness for the Prosecution براساس تئاتری به همین نام ساخته شده است. تاریخ اکران فیلم سینمایی شاهدی برای تعقیب 17 دسامبر 1957 (26 آذر 1336) در آمریکا و 30 ژانویه 1958 (10 بهمن 1336) در انگلستان است. این فیلم افتخارات بی‌شماری کسب کرد که نامزدی 6 جایزه اسکار، و انتخاب آن به عنوان ششمین فیلم حقوقی برتر تاریخ از سوی موسسه فیلم آمریکا از مهم‌ترین آنها است.

در این مقاله از پلازا با معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب با شما همراه می‌شویم. داستان آن را می‌خوانیم، با بازیگران آشنا می‌شویم و درنهایت نگاهی به نظرات منتقدین خواهیم داشت. اگر به آثار حقوقی علاقمندید، خواندن مقاله بهترین فیلم‌های حقوقی ایران و جهان را از دست ندهید.

فهرست مطالب

خلاصه فیلم سینمایی شاهدی برای تعقیب

بررسی فیلم Witness for the Prosecution 1957 / معرفی فیلم شاهدی برای تعقیب

داستان فیلم شاهدی برای تعقیب کاری از نویسنده مشهور داستان‌های جنایی، آگاتا کریستی (Agatha Christie)، است. وکیل ارشد، سر ویلفرد روبارتس دوران نقاهت پس از حمله قلبی را می‌گذارند که لئونارد وول به او مراجعه می‌کند. وول متهم به قتل یک پیرزن ثروتمند است که در وصیت‌نامه‌اش لئونارد را وارث تمامی دارایی‌اش ذکر کرده است. علیرغم هشدارهای دکتر و پرستار روبارتس، او وکالت لئونارد، یکی از غیرعادی‌ترین و پرحادثه‌ترین پرونده‌های قتل را برعهده می‌گیرد. روبارتس خود را در مقابل همسر خونسرد لئونارد می‌یابد که در یک چرخش عجیب، تصمیم می‌گیرد در دادگاه علیه شوهرش شهادت دهد.

هنرپیشه های فیلم سینمایی شاهدی برای تعقیب

فیلم سینمایی Witness for the Prosecution 1957 از حضور بازیگران مشهور و موفقی بهره برده که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

تایرون پاور در نقش لئونارد وول

نقد فیلم Witness for the Prosecution 1957 / نمرات فیلم شاهدی برای تعقیب

تایرون ادموند پاور سوم (Tyrone Edmund Power III) بازیگر آمریکایی متولد 5 می 1914 (14 اردیبهشت 1293) بود. او از دهه 1930 تا 1950 در فیلم‌های بسیاری، به خصوص فیلم‌های ژانر شمشیر به دستان و فیلم های عاشقانه، بازی کرد. از مهم‌ترین کارهای او در این دوران می‌توانیم فیلم The Black Swan (1942)،فیلم Nightmare Alley (1947) و فیلم The Black Rose (1950) را نام ببریم. وی در سال‌های آخر عمرش بیشتر وقت خود را صرف تئاتر کرد و برای نمایش John Brown’s Body و نمایش Mister Roberts به شدت تحسین شد. تایرون در 15 نوامبر 1958 (24 آبان 1337)، در حالی که تنها 44 سال داشت بر اثر سکته قلبی درگذشت.

مارلن دیتریچ در نقش کریستین وول/ هلم

بازیگران فیلم شاهدی برای تعقیب / خلاصه فیلم سینمایی شاهدی برای تعقیب

مارلن دیتریچ، با نام کامل ماری مگدالن مارلین دیتریچ (Marie Magdalene “Marlene” Dietrich) یک بازیگر و خواننده آمریکایی-آلمانی بود. او در 27 دسامبر 1901 (6 دی 1280) در شهر برلین در آلمان به دنیا آمد. او در دهه 1920 در تئاترها و فیلم‌ های صامت آلمانی بازی می‌کرد. با فیلم The Blue Angel (1930) به شهرت بین‌المللی رسید و پایش به هالیوود باز شد. در همان سال با بازی در فیلم Morocco نامزد جایزه اسکار شد. او یکی از شناخته‌شده‌ترین و پردرآمدترین بازیگران در دوران جنگ حهانی دوم بود. از مهم‌ترین فیلم‌های او می‌توانیم فیلم Stage Fright (1950) آلفرد هیچکاک، فیلم Touch of Evil (1958) اورسن ولز، و فیلم Judgment at Nuremberg (1961) استنلی کرامر را نام ببریم. در سال 1999 موسسه فیلم آمریکا دیتریچ را یکی از بزرگترین افسانه‌ها در سینمای کلاسیک هالیوود نامید. مارلن در 6 می 1992 (16 اردیبهشت 1371) در سن 91 سالگی درگذشت.

همچنین بخوانید :

چارلز لاتن در نقش سر ویلفرد روبارتس

مدت زمان فیلم شاهدی برای محاکمه / هنرپیشه های فیلم سینمایی شاهدی برای تعقیب

چارلز لاتن (Charles Laughton) بازیگر آمریکایی-انگلیسی متولد 1 جولای 1899 (10 تیر 1278) بود. او دانش‌آموخته آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک بود و از سال 1926 وارد حوزه بازیگری شد. در سال 1927 با السا لنچستر همبازی شد، کسی که بعدها با او ازدواج کرد و تا آخر عمر با هم کار و زندگی کردند. چارلز سابقه درخشانی در ایفای نقش‌های کلاسیک و مدرن، و تاثیر بسزایی در تئاترهای شکسپیری تئاتر Old Vic داشت. در میان مهم‌ترین فیلم‌های او نام آثاری نظیر فیلم Ruggles of Red Gap (1935)، فیلم The Hunchback of Notre Dame (1939) و فیلم Spartacus (1960) می‌درخشد. چارلز کارگردانی فیلم The Night of the Hunter (1955) را برعهده داشت، اثری که در ابتدا به آن بی‌محلی شد اما امروزه یکی از بهترین فیلم های کلاسیک قلمداد می‌شود. لاتن در تاریخ 15 دسامبر 1962 (24 آذر 1341) بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

السا لنچستر درنقش خانم پلیسمور

فیلم Witness for the Prosecution / داستان فیلم شاهدی برای تعقیب

السا سالیون لنچستر (Elsa Sullivan Lanchester) بازیگر انگلیسی متلود 28 اکتبر 1902 (5 آبان 1281) بود. او بازیگری را با نقش‌های کوچک از سال 1933 آغاز کرد. بازی در فیلم Bride of Frankenstein (1935) سبب شناخته‌شدن وی شد. نقش‌آفرینی در فیلم Come to the Stable (1949) و فیلم Witness for the Prosecution (1957) او را نامزد جایزه اسکار کرد. السا در مجموع در 12 فیلم با همسرش همبازی بود و فیلم شاهدی برای تعقیب آخرین این فیلم‌ها بود. وی پس از فوت همسرش به بازیگری ادامه داد و در برخی آثار دیزنی حضور یافت. السا لنچستر در تاریخ 26 دسامبر 1986 (5 دی 1365) بر اثر ابتلا به برونکوپنومونی درگذشت.

همچنین بخوانید :

در فهرست زیر با برخی دیگر از بازیگران فیلم شاهدی برای تعقیب آشنا می‌شویم:

  • جان ویلیامز (John Williams) در نقش بروگان مور
  • هنری دنیل (Henry Daniell) در نقش آقای میهو
  • ایان ولف (Ian Wolfe) در نقش اچ. ای. کارتر
  • تورین تاچر (Torin Thatcher) در نقش مایرز کیوسی
  • نورمن واردن (Norma Varden) در نقش امیلی جین فرنچ
  • یونا اوکانر (Una O’Connor) در نقش جانت مک‌کنزی

نقد فیلم Witness for the Prosecution 1957

مدت زمان فیلم شاهدی برای محاکمه 1 ساعت و 57 دقیقه است و در همین مدت چنان عالی ظاهر شد که دل بینندگان و منتقدین را ربود. این فیلم در گیشه و جشنواره‌ها درخشید و نقدهای مثبتی نیز برای آن نوشته شد. فیلم Witness for the Prosecution در مجموع 13 نامزدی و 3 برد را در کارنامه خود دارد. مهم‌ترین آنها 6 نامزدی جایزه اسکار و 4 نامزدی و 1 برد جایزه گلدن گلوب، در بخش بهترین بازیگر زن مکمل برای السا لنچستر، است. آگاتا کریستی نیز آن را یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده بر اساس داستان‌هایش می‌داند. در ادامه نظرات منتقدین و نمرات فیلم شاهدی برای تعقیب را با هم می‌خوانیم.

تاریخ اکران فیلم سینمایی شاهدی برای تعقیب / فیلم Witness for the Prosecution

TV Guide Magazine: 100

فیلم شاهدی برای تعقیب اقتباسی شوخ و مختصر از نمایشنامه موفق آگاتا کریستی است که با نبوغ و سرزندگی بیلی وایلدر روی صحنه آورده شده است.

The New York Times/ بوزلی کراوتر: 90

برای یک ملودرام دادگاهی که به یک اندیشه واحد متصل شده – اندیشه‌ای که البته همه قول می‌دهند فاش نکنند- تولید فیلم آرتور هورنبلو جونیور از نمایشنامه آگاتا کریستی به طرز فوق‌العاده‌ای خوب درآمده است. این امر عمدتا ناشی از صحنه‌پردازی فوق‌العاده بیلی وایلدر در برخی صحنه‌های پراکنده دادگاه، و یک اجرای درجه یک از چالرز لاتون در نقش وکیل مدافع است.

همچنین بخوانید :

The Telegraph: 80

فیلم Witness for the Prosecution یک درام برجسته دادگاهی است که از یکی از نمایشنامه‌های آگاتا کریستی اقتباس و توسط بیلی وایلدر کارگردانی شده است. وایلدر عاقلانه عقب می‌ایستد و به چارلز لاتن اجازه می‌دهد یکی از بازی‌‌های باشکوه خود به عنوان وکیل مدافع تایرون پاول را اجرا کند. مارلن دیتریش نیز به عنوان همسر متهم بسیار عالی ظاهر شده است.

Chicago Reader/ دیو کهر: 75

توطئه مصنوعی تماما در اختیار کریستی است، اما فیلم درنهایت، به لطف ترفند پایانی که به خوبی با آشکارسازی شخصی شفقت پشت ظلم همراه شده، به فیلم بیلی وایلدر تبدیل می‌شود. میزانسن تئاتری وایلدر و تصویر اغراق‌شده چارلز لاتن به عنوان وکیل مدافع به خوبی در خدمت به تعالی فیلم قرار می‌گیرند.

فیلم Witness for the Prosecution / ژانر فیلم سینمایی شاهدی برای تعقیب

Time Out: 60

تایرون پاول، به عنوان مردی که معشوقه‌اش را به قتل رسانده، به طرز شگفت‌انگیزی خوب است؛ اما پیچ‌وخم‌های سریع طرح خانم کریستی سبب شده که نقش‌های دیتریش و لاتن به زودی از هرگونه اعتبار دراماتیکی خالی شوند.

The New Yorker/ پائولین کائل: 50

فیلم شاهدی برای تعقیب یک نسخه تهی و در عین حال نسبتا سرگرم‌کننده بیلی وایلدر از یک تریلر دادگاهی آگاتا کریستی است، با چارلز لاتن که مدام ترکه خود را تکان می‌دهد.

سخن پایانی

در این مقاله با بررسی فیلم Witness for the Prosecution 1957 با شما همراه شدیم. این درام جنایی و مهیج یکی از بهترین فیلم‌های دادگاهی از بیلی وایلدر است، کارگردانی که آثاری نظیر فیلم سابرینا (1954)، فیلم سانست بلوار (1950) و فیلم آپارتمان (1960) را از او دیده‌ایم. نظر شما درباره فیلم شاهدی برای تعقیب چیست؟ آیا به کارهای بیلی وایلدر علاقمندید؟ اگر دوست دارید با فیلم‌های بیشتری در زمره بهترین فیلم‌های جهان آشنا شوید، پیشنهاد ما خواندن مقاله بهترین فیلم‌های جهان و مقاله بهترین فیلم‌های IMDb است. ما از خواندن نظرات و انتقادات شما در بخش نظرات خوشحال خواهیم شد.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا