کسب و کار

راهنمای مبتدیان برای ترازنامه

راهنمای مبتدیان برای ترازنامه

ترازنامه یک نمای کلی از وضعیت مالی کسب و کارتان به شما می دهد.

Business owner calculating assets and liabilities for a balance sheet

اگر کسب‌وکار خود را اداره می‌کنید یا به تازگی وارد accounting%20%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%DB%8C%D8%AF%20%D8%8C%20%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%8B%20%D9%82%D8%A8%D9%84%D8%A7%D9%8B%20%DB%8C%DA%A9%DB%8C%20%D8%B1%D8%A7%20%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%20%D8%A7%DB%8C%D8%AF.%20%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF%20%DB%8C%DA%A9%DB%8C%20%D9%85%D9%85%DA%A9%D9%86%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%20%DA%A9%D9%85%DB%8C%20%D8%AF%D8%B4%D9%88%D8%A7%D8%B1%20%D9%88%20%D8%AF%D9%84%D9%87%D8%B1%D9%87%20%D8%A2%D9%88%D8%B1%20%D8%A8%D9%87%20%D9%86%D8%B8%D8%B1%20%D8%A8%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%8C%20%D8%A8%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A7%DB%8C%D9%86%20%D9%BE%D8%B3%D8%AA%D8%8C%20%D8%A8%D8%AD%D8%AB%20%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85%20%DA%A9%D8%B1%D8%AF:

__→ Download Now: 5 Financial Planning Templates

ترازنامه چیست؟

ترازنامه یک صورت مالی است که دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام شرکت یا میزان سرمایه‌گذاری سهامداران را نشان می‌دهد. 

what is a balance sheet اقلام خطی در هر طرف ترازنامه شما به ترتیب فهرست شده است نقدینگی، با اقلام نقدشونده تر (مانند وجه نقد و موجودی کالا) قبل از حساب هایی که نقدشونده تر هستند (مانند ماشین آلات، اموال و تجهیزات). 

در اینجا مثالی از شکل ظاهری آن آمده است: d8b1d8a7d987d986d985d8a7db8c d985d8a8d8aad8afdb8cd8a7d986 d8a8d8b1d8a7db8c d8aad8b1d8a7d8b2d986d8a7d985d987 66724651026c0

اکنون دانلود کنید

چرا ترازنامه مهم است؟

ترازنامه مهم است زیرا به صاحبان مشاغل و سرمایه گذاران نشان می دهد که یک شرکت در طول یک دوره خاص دارای چه چیزی است و چه بدهی دارد. ترازنامه برای یک دوره حسابداری معمولی (12 ماه) منعکس کننده تعداد دارایی ها و بدهی ها در پایان دوره است. 

ترازنامه‌ها معمولاً برای پیگیری درآمدها و هزینه‌ها استفاده می‌شوند، اما همچنین می‌توانند سودآوری یک تجارت را به علاقه‌مندان به خرید سهام نشان دهند.

معادله ترازنامه

یک معادله ترازنامه نشان می‌دهد که یک شرکت چه چیزی (دارایی‌ها)، چه مقدار بدهی (بدهی‌ها) و چه مقدار سهام یا سهام مالکان در کسب‌وکار دارند (حقوق صاحبان سهام). می توانید آن را با استفاده از فرمول حسابداری زیر محاسبه کنید:

دارایی ها = بدهی ها + حقوق صاحبان سهام

Balance sheet equation

بیایید هر یک از اینها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

سه جزء ترازنامه

image displaying the three components of a balance sheet ترازنامه از سه جزء تشکیل شده است: دارایی ها، بدهی ها، و حقوق صاحبان سهام. بیایید اینها را یکی یکی مرور کنیم.

1. دارایی ها

Investopedia دارایی را به عنوان “هر چیزی با ارزش که می تواند به پول نقد تبدیل شود” تعریف می کند. به عبارت دیگر، یک دارایی برای کسب و کارها و سازمان ها ارزش اقتصادی ایجاد می کند. دارایی‌ها شامل هر دو sset asset.

  • دارایی‌های جاری: وجه نقد و معادل‌های نقدی (به عنوان مثال، اوراق قرضه کوتاه‌مدت دولتی، اسناد خزانه، و وجوه بازار پول)، حساب‌های دریافتنی، و موجودی کالا.
  • دارایی‌های ثابت: دارایی‌ها، ماشین آلات، تجهیزات، سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، و دارایی‌های نامشهود (مانند اختراعات و مجوزها).

2. بدهی ها

بدهی ها برعکس دارایی ها هستند. این هر چیزی است که در آینده متحمل هزینه یا هزینه می شود – بدهی یا مبلغ بدهی یک بدهی است. هم بدهی‌های جاری و هم غیرجاری گنجانده شده است. در بخش بدهی های ترازنامه.

  • بدهی های جاری: حساب های پرداختنی، یادداشت های پرداختنی در طول سال، و سررسید جاری بدهی های بلندمدت.
  • بدهی های غیرجاری: اسناد پرداختنی بلندمدت، بدهی های مالیاتی معوق، اوراق قرضه پرداختنی، و بدهی های بلندمدت.

3. حقوق صاحبان سهام

حقوق صاحبان سهام، همچنین به عنوان صفحه سهامداران شناخته می شود ، مقدار پولی است که مالکان در کسب و کار سرمایه گذاری کرده اند. این شامل:

است

  • سرمایه سهام: مقدار پولی که یک شرکت از سهامداران خود برای اهداف تجاری دریافت می کند.
  • سود انباشته: مقدار سود یک شرکت که به عنوان سود سهام بین سهامداران توزیع نمی شود – در عوض وجوه در آن کسب و کار سرمایه گذاری مجدد می شود.

با در نظر گرفتن این اطلاعات، بیایید روند گام به گام ایجاد ترازنامه را مرور کنیم.

1. دوره زمانی را که در آن گزارش می دهید مشخص کنید.

اولین قدم این است که تاریخ گزارش، یا زمانی که گزارش را جمع‌آوری می‌کنید، و یک دوره گزارش را انتخاب کنید، که دوره زمانی است که در آن گزارش می‌دهید. یک دوره گزارش معمولاً قبلاً سپری شده است. 

برای مثال، اگر دوره گزارش شما Q1 است (1 ژانویه – 31 مارس)، تاریخ گزارش شما ممکن است 1 آوریل همان سال باشد. گزارش ها معمولاً به صورت مداوم و معمولاً به صورت فصلی ایجاد می شوند. 

2. دارایی های خود را از تاریخ گزارش خود شناسایی کنید.

دارایی‌های خود را به دو دسته – جاری و ثابت – سازماندهی کنید و هر دارایی را به‌عنوان یک مورد خطی در دسته‌بندی مناسب نشان دهید. سپس، دسته‌های خود را جمع‌بندی کنید و آنها را با هم جمع کنید.

3. بدهی های خود را در تاریخ گزارش خود شناسایی کنید.

این موارد نیز به‌عنوان اقلام خط مجزا در دسته‌های فعلی و غیرجاری نشان داده می‌شوند. سپس، به همان روشی که با دارایی‌هایتان انجام دادید، اینها را جزئی و جمع می‌کنید.

4. حقوق صاحبان سهام را محاسبه کنید.

سپس می‌خواهید سرمایه‌ای را که از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنید و همچنین سود انباشته را با هم ترکیب کنید. ممکن است لازم باشد در نظر بگیرید که آیا شرایط شما ایجاب می کند که یکی از عوامل زیر را در نظر بگیرید: 

  • سهام معمولی
  • سهام ممتاز
  • سهام خزانه

5. کل دارایی ها را در مقابل بدهی و حقوق صاحبان سهام مقایسه کنید.

در ترازنامه، دارایی ها برابر با بدهی ها به اضافه حقوق صاحبان سهام است. شما می‌خواهید که ترازنامه شما شامل این محاسبه باشد تا اطلاعاتی در مورد وضعیت مالی شما ارائه دهد.

نمونه ترازنامه

تصویر زیر نمونه ای از ترازنامه است. 

balance sheet example

منبع تصویر

وقتی برای شروع فرآیند آماده شدید، الگوهای زیر می‌توانند به شما در شروع کمک کنند. 

الگوهای ترازنامه

در زیر قالب‌های ترازنامه وجود دارد که می‌توانید با مایکروسافت اکسل برای ایجاد یکی برای کسب‌وکار خود استفاده کنید. 

1. جابه‌جایی الگوی ترازنامه

Balance sheet template by Toggl

آنچه ما دوست داریم:

الگوی ترازنامه Toggl یک نمای کلی از موجودی های شما را در یک نمای واحد ارائه می دهد. همچنین دارای اقلام از پیش تعیین شده برای دارایی‌های جاری، دارایی‌های ثابت، بدهی‌های جاری و بدهی‌های بلندمدت است، بنابراین نیازی نیست که آنها را به خود اضافه کنید. 

2. الگوی ترازنامه QuickBooks

quickbooks-balance-sheet-templateآنچه ما دوست داریم:

الگوهای ترازنامه QuickBooks همه سفارشی‌سازی‌هایی را که باید انجام دهید تا متناسب با کسب‌وکار خود انجام دهید، امکان پذیر می‌سازد. همچنین همراه با نکات «یادداشت‌های مربوط به آماده‌سازی» است که به شما کمک می‌کند تا از طریق الگوی خاص کار کنید، و با نگه‌داشتن ماوس روی آیتم‌های ستون خاص، دستورالعمل‌هایی برای اطمینان از وارد کردن داده‌های درست به شما ارائه می‌شود.  

3. الگوی ترازنامه موسسه مالی شرکت< /h3>

Balance sheet template by the Corporate Finance Institute

آنچه ما دوست داریم:

این الگوی ترازنامه از Corporate Finance همراه با موارد از پیش تعیین شده برای پر کردن برای کسب و کار شما و یک نمونه ترازنامه است که می توانید هنگام پر کردن آن برای کسب و کار خود به عنوان مرجع استفاده کنید. 

4. الگوی ترازنامه Microsoft Office 365

Balance sheet template by Microsoft Office 365آنچه دوست داریم:

ترازنامه مایکروسافت برگه شما را به سه برگه کلیدی تقسیم می‌کند: خلاصه، دارایی‌ها و بدهی‌ها. این به شما کمک می کند تا محاسبات را از هم جدا نگه دارید تا سردرگمی را از بین ببرید و یک نمای کلی از مانده ها در برگه خلاصه به شما ارائه دهد. 

5. ترازنامه Score.org

Balance sheet template by Score.org

آنچه ما دوست داریم:

این ترازنامه شامل یادداشت هایی برای آماده سازی است تا شما را در فرآیند تنظیم و محاسبه راهنمایی کند. همچنین شامل یک دسته اضافی به نام «سایر دارایی‌ها» است که می‌توانید دارایی‌ها و سپرده‌های نامشهود کسب‌وکارتان را در نظر بگیرید.

اکنون که ترازنامه خود را ایجاد کرده اید، چگونه آن را تجزیه و تحلیل می کنید؟ بیایید نگاهی بیندازیم.

تحلیل ترازنامه

ترازنامه به شما کمک می کند نقدینگی، اهرم و نرخ بازده کسب و کار خود را تعیین کنید. وقتی دارایی‌های فعلی شما بیشتر از بدهی‌هایتان باشد، احتمالاً کسب‌وکارتان در وضعیت مالی خوبی قرار دارد و می‌تواند تعهدات مالی کوتاه‌مدت شما را پوشش دهد. 

تحلیل ترازنامه به شما کمک می کند تا از وضعیت فعلی خود احساسی داشته باشید و اولین قدم این است که به ترازنامه خود در دو یا چند دوره حسابداری نگاه کنید. اگر نتایج شما نشان دهد که مثلاً درصد کاهش قابل توجهی در وجه نقد شرکت شما وجود دارد، ممکن است مشکلات مالی را تجربه کنید. 

شما باید به این موارد نیز نگاه کنید:

  • نسبت اهرم: نسبت اهرمی عبارت است از اینکه چقدر از سرمایه شرکت از بدهی به دست می آید. ترازنامه چگونه بر اهرم یک تجارت تأثیر می گذارد؟ یکی از نسبت‌های اهرمی، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، بدهی‌ها را تقسیم می‌کند. از حقوق صاحبان سهام برای نشان دادن ارزش یک کسب و کار در مقایسه با بدهی آن.
  • بازده حقوق صاحبان سهام: بازده حقوق صاحبان سهام درصد بازده سرمایه گذاری های سهام را به شما می گوید. برای دریافت درصد ROE، درآمد خالص را بر کل حقوق صاحبان سهام تقسیم کنید.
  • بازده دارایی ها: بازده دارایی ها ارزش یا سودآوری یک کسب و کار را در رابطه با دارایی های آن به شما نشان می دهد. برای دریافت درصد ROA، درآمد خالص را بر میانگین دارایی ها تقسیم می کنید.

این فرمول‌ها به سرمایه‌گذاران می‌گویند که آیا از پولی که در شرکت شما سرمایه‌گذاری می‌کنند بازدهی دریافت خواهند کرد یا خیر.

ترازنامه به رشد کسب و کار شما کمک می کند

ترازنامه یک نمای کلی از وضعیت مالی کسب و کار شما ارائه می دهد. اگر کسب و کار شما خوب پیش می رود، سرمایه گذاران می توانند به ترازنامه شما نگاه کنند و ببینند آیا کسب و کار سودآوری دارید که می خواهند در آن سرمایه گذاری کنند یا نه. عملکرد در طول زمان.

یادداشت سردبیر: این پست در ابتدا در ژانویه 2019 منتشر شد و برای جامعیت به‌روزرسانی شده است.→ Download Now: 5 Financial Planning Templates

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا