کسب و کار

چگونه برای شرکت خود تحلیل مالی انجام دهید

چگونه برای شرکت خود تحلیل مالی انجام دهید

اگر کسی بخواهد در مورد نقاط ضعف و قوت مالی شرکتتان از شما بپرسد، می‌توانید پاسخ دقیقی به او بدهید؟

> =”400″ srcset=”https://blog.hubspot.com/hs-fs/hubfs/HUBSPOT_2021Q1_267.jpg?width=298&height=200&name=HUBSPOT_2021Q1_267.jpg 298w, https://blogh. fs/hubfs/HUBSPOT_2021Q1_267.jpg?width=595&height=400&name=HUBSPOT_2021Q1_267.jpg 595w, https://blog.hubspot.com/hs-fs/hubfs/HUBSPOT_06/01/06/06/04/08 HUBSPOT_2021Q1_267.jpg 893w، https://blog.hubspot.com/hs-fs/hubfs/HUBSPOT_2021Q1_267.jpg?width=1190&height=800&name=HUBSPOT_2021Q1_267.jpg 1190w، https://blog.hubspot.com/B2SPOT1_267.jpg ?width=1488&height=1000&name=HUBSPOT_2021Q1_267.jpg 1488w, https://blog.hubspot.com/hs-fs/hubfs/HUBSPOT_2021Q1_267.jpg?width=1785.jpg 1785000.jpg 785w” sizes=”(حداکثر عرض : 595px) 100vw, 595px”/>

به عنوان یک مؤسس، باید این نوع اطلاعات را در مورد کسب و کار خود بدانید. درک عملکرد مالی شما کلید تصمیم گیری بهتر در مورد رشد و برنامه های سرمایه گذاری است.

کلید ترسیم آن تصویر در فرآیندی به نام تحلیل مالی نهفته است.

financial analysis

تحلیل مالی چیست؟

تحلیل مالی فرآیند بررسی داده های مالی یک شرکت برای ارزیابی عملکرد آن به منظور اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه است. بنیانگذاران و مدیران اجرایی از تجزیه و تحلیل مالی برای ارزیابی عملکرد و اتخاذ تصمیمات استراتژیک، مانند محل سرمایه گذاری پول برای بهبود رشد استفاده می کنند.

از نظر خارجی، سرمایه گذاران از تجزیه و تحلیل مالی برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام شرکت ها سرمایه گذاری خوبی هستند استفاده می کنند. وام دهندگان بالقوه، مانند بانک ها، ممکن است هنگام بررسی متقاضیان وام برای ارزیابی توانایی شما در بازپرداخت پولی که وام می دهند، از تجزیه و تحلیل مالی استفاده کنند.

تحلیل مالی معمولاً توسط یک متخصص امور مالی خارجی انجام می شود که اسنادی مانند صورت سود و زیان، صورت جریان نقدی و ترازنامه را بررسی می کند.

چگونه تحلیل مالی انجام دهیم

1. صورت های مالی شرکت خود را جمع آوری کنید

تحلیل مالی به شما کمک می‌کند روندهای عملکرد کسب‌وکارتان را شناسایی کنید. برای دریافت بهترین اطلاعات آماری، عملکرد کسب و کار خود را در طول زمان مقایسه کنید.

صورت‌های مالی اخیر خود را جمع‌آوری کنید، از جمله ترازنامه، صورت‌های درآمد و صورت‌های جریان نقدی. به داده‌های سه تا پنج سال گذشته نگاه کنید، که برای ایجاد یک روند و در عین حال تمرکز بر آخرین عملکرد (و مرتبط) خود کافی است.

وقتی همه اسناد خود را دریافت کردید، آنها را به ترتیب زمانی مرتب کنید.

2. ترازنامه ها را تجزیه و تحلیل کنید

ترازنامه شما تصویری از وضعیت مالی شرکت شما در یک در زمان معین، مانند پایان یک سال مالی. در این برگه، ارزش دارایی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام خود را خواهید دید.

به ترازنامه‌های خود نگاه کنید و به سؤالات زیر توجه کنید: 

  • در مقایسه با حقوق صاحبان سهام چقدر بدهی دارید؟
  • آیا بدهی شما در طول زمان در حال افزایش یا کاهش بوده است؟
  • تجارت چقدر نقدشونده است؟ (یعنی چقدر از دارایی های کسب و کار کوتاه مدت است؟)
  • چگونه نقدینگی کسب و کار در طول زمان تغییر کرده است؟

3. تجزیه و تحلیل صورتهای درآمد

همچنین به عنوان بیانیه سود و زیان (P&L) شناخته می‌شود، صورت درآمد بینشی از درآمد، هزینه ها و سود شرکت شما ارائه می دهد.

صورتهای درآمد خود را ارزیابی کنید و به دنبال روندها در موارد زیر باشید:

  • درآمد ناخالص: مبلغ کل درآمد حاصل از فروش.
  • درآمد عملیاتی: درآمد منهای بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS). این به شما می‌گوید پس از محاسبه هزینه‌های عملیاتی چقدر از درآمد شما باقی می‌ماند.
  • سود (یا ضرر): درآمد منهای همه هزینه‌ها. این به شما می گوید که شرکت شما پس از پرداخت سود و مالیات چه مقدار پول به دست آورده (یا از دست داده است).

استارت‌آپ‌ها اغلب می‌توانند هدف دو تا سه سال تا سودآور شوید. به همین دلیل است که ردیابی چندین معیار مالی مفید است.

به عنوان مثال، می‌توانید ضرر خالص داشته باشید در حالی که همچنان سود عملیاتی ایجاد می‌کنید. این بدان معناست که کسب و کار اصلی شما سودآور است، اما ممکن است همچنان بهره وام هایی را که برای شروع کسب و کار صرف شده است، پرداخت کنید.

4. تجزیه و تحلیل صورت های جریان نقدی

صورت‌های جریان نقدی به شما بینشی در مورد نحوه گردش پول و با بررسی هزینه های خود و اینکه کدام فعالیت ها درآمد ایجاد می کنند، از کسب و کار خود خارج شوید.

در اینجا چند قدم در تحلیل جریان نقدی شما آورده شده است. :

  • جریان نقدی را برای هر فعالیت (عملیاتی، سرمایه گذاری، تامین مالی) بررسی کنید. توجه داشته باشید که آیا جریان نقدی مثبت است (فعالیت ایجاد درآمد می کند) یا منفی (فعالیت ضرر می کند).
  • جریان نقدی هر فعالیت را مقایسه کنید تا ببینید کدامیک بیشترین درآمد را برای کسب و کار شما ایجاد می کند.
  • جریان نقدی ورودی و خروجی را در طول زمان بررسی کنید تا روندها را شناسایی کنید. آیا آنها در حال افزایش یا کاهش هستند؟
  • کل پول نقد را بررسی کنید تا ببینید در طول زمان در حال افزایش یا کاهش است.

5. نسبت های مالی مربوطه را محاسبه کنید

نسبت‌های مالی را محاسبه کنید تا تصویر دقیق‌تری از سودآوری، نقدینگی و کارایی عملیاتی شرکت خود به دست آورید. در اینجا برخی از متداول‌ترین معیارهایی که در تحلیل نسبت باید در نظر گرفته شوند، آورده شده است.

→ Download Now: 5 Financial Planning Templates

6. یافته های خود را خلاصه کنید

همه یافته های خود را کنار هم بگذارید. می توانید از دستورات زیر برای سازماندهی تجزیه و تحلیل خود استفاده کنید:

  • نقاط قوت مالی شرکت من چیست؟
  • نقاط ضعف مالی شرکت من چیست؟
  • عملکرد شرکت در مقایسه با پیش بینی های مالی قبلی چقدر بود؟
  • توضیحات ممکن برای نقاط قوت و ضعف شرکت من چیست؟
  • چه بهبودهای مالی را می خواهم انجام دهم؟

پس از انجام تجزیه و تحلیل خود، می‌دانید که کسب‌وکارتان از نظر مالی در کجا قرار دارد و می‌توانید با سهامداران و سرمایه‌گذاران بالقوه بحث‌های آموزشی داشته باشید.

به‌علاوه، می‌توانید از این دانش برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر درباره استراتژی کسب‌وکارتان استفاده کنید.

Gaurav Nagani، مدیر عامل شرکت نرم‌افزار میز کمک Desku.io، توصیه می‌کند «قبل از سرمایه‌گذاری، در فواصل زمانی منظم، قبل از تصمیم‌گیری استراتژیک و در زمان‌های سخت، یک تحلیل انجام دهید». به این ترتیب، زمانی که باید تصمیمات تاثیرگذاری بگیرید، این کار را با تصویری کامل از سلامت مالی شرکت خود انجام می دهید.

انواع رایج تحلیل مالی

انواع مختلفی از تجزیه و تحلیل مالی وجود دارد که شما یا یک متخصص مالی می توانید از آنها استفاده کنید، بسته به آنچه که امیدوارید به دست آورید.

تحلیل افقی

تحلیل افقی عملکرد شرکت را در طول زمان با مقایسه صورت‌های مالی در دوره‌های مختلف، مانند ماه‌ها، فصل‌ها یا سال‌ها بررسی می‌کند.

می‌توانید از آن برای شناسایی روندهای رشد و پشتیبانی از پیش‌بینی مالی استفاده کنید، که فرآیند استفاده از تاریخچه است. داده هایی برای پیش بینی عملکرد شرکت شما در آینده.

تحلیل عمودی

تحلیل عمودی به عملکرد مالی یک شرکت نسبت به یک معیار، مانند کل دارایی‌های شما نگاه می‌کند. در این حالت کلیه اقلام صورتهای مالی به صورت درصدی از کل دارایی ها بیان می شود. برای مثال، می‌توانید از نسبت بدهی به دارایی استفاده کنید که کل بدهی شما را به عنوان درصدی از کل دارایی‌ها بررسی می‌کند.

بگویید کل بدهی شما 4 میلیون دلار است و 10 میلیون دلار کل دارایی دارید. تجزیه و تحلیل عمودی بدهی های شما را به عنوان 40٪ از کل دارایی ها نشان می دهد، که وقتی 4 میلیون دلار را بر 10 میلیون دلار تقسیم می کنید، به دست می آورید.

استفاده از تحلیل عمودی، مشاهده روابط بین معیارها در صورت‌های مالی مختلف را آسان می‌کند. همچنین برای مقایسه شرکت ها با یکدیگر برای معیارسنجی مفید است.

ارزیابی

ارزش‌گذاری روند است استفاده از اطلاعات مالی یک شرکت برای برآورد ارزش کسب و کار.

سرمایه گذاران اغلب ارزش تخمینی یک شرکت را با قیمت سهام آن مقایسه می کنند تا ببینند آیا می خواهند سهام بخرند یا خیر. برای استارت‌آپ‌ها، ارزش‌گذاری یک گام ضروری قبل از شروع دور جمع‌آوری سرمایه با قیمت است.

نرخ رشد

نرخ‌های رشد نشان‌دهنده درصد تغییر در یک معیار معین در طول زمان است، مانند درصد تغییر در فروش خالص طی چهار فصل. تجزیه و تحلیل نرخ‌های رشد می‌تواند به پیش‌بینی عملکرد آینده برای معیارهای خاص کمک کند.

سودآوری

تحلیل‌گران ممکن است از نسبت‌های سودآوری استفاده کنند، که بینشی در مورد اینکه شرکت شما چقدر درآمد را به سود تبدیل می‌کند، ارائه می‌دهد. هرچه نسبت های سودآوری شما بالاتر باشد، منابع بیشتری برای سرمایه گذاری مجدد در رشد شرکت یا توزیع بین سهامداران خود خواهید داشت.

جف اشمیت، معاون مدل‌سازی مالی در موسسه مالی شرکتی، به کارآفرینان یادآوری می‌کند: «نکته تجزیه و تحلیل این است که روی یک روش یا روش دیگر تمرکز نکنید، بلکه تحلیل را در کل در نظر بگیرید و تصمیم سرمایه‌گذاری مناسب را بگیرید.»

مثال تجزیه و تحلیل مالی

یک مثال از تحلیل مالی این است که یک تحلیلگر مالی نسبت‌های سودآوری شرکت شما را محاسبه کند، که توانایی شرکت شما برای کسب درآمد را ارزیابی می کند و نسبت های اهرمی را ارزیابی می کند که توانایی شرکت شما را برای پرداخت بدهی هایش می سنجد. . بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل، تحلیلگر تصمیم می گیرد که آیا می خواهد شرکت شما را به عنوان یک سرمایه گذاری خوب توصیه کند یا خیر.

دانستن نحوه انجام تجزیه و تحلیل مالی یک مهارت کلیدی برای کارآفرینان است زیرا به شما کمک می کند عملکرد شرکت خود را درک کنید. می توانید از بینش هایی که از تجزیه و تحلیل مالی به دست می آورید برای تصمیم گیری آگاهانه تر در مورد استراتژی کلی خود استفاده کنید.

ناگفته نماند، یک تجزیه و تحلیل مالی به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را از دیدگاه سرمایه گذار درک کنید، که می تواند نحوه معرفی شرکت شما را نشان دهد.

Screenshot 2023-05-22 at 9.18.30 PM
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

> /p>

Subscribe to The Hustle Newsletter

Love

Meh

منبع:hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا