اخبار روز

گستردگی جبهه مقاومت؛ دستاورد بزرگ جنگ ۵ روزه غزه

گستردگی جبهه مقاومت؛ دستاورد بزرگ جنگ ۵ روزه غزه

گستردگی جبهه مقاومت؛ دستاورد بزرگ جنگ ۵ روزه غزه

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بالاخره پس از ۵ روز نبرد میان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و رژیم صهیونیستی با میانجی‌گری مصری‌ها آتش بس برقرار شد. در این نبرد ۵ روزه ۳۳ فلسطینی از جمله ۶ فرمانده جهاد اسلامی فلسطین به شهادت رسیدند و بیش از ۱۹۰ نفر هم مجروح شدند. در سوی دیگر این نبرد بیش از ۱۱۰۰ موشک و راکت به سرزمین‌های اشغالی تا تل آویو شلیک شد که موجب کشته شدن ۲ صهیونیست و زخمی شدن ۷۵ نفر شد. از سوی دیگر در جریان تهاجمات رژیم صهیونیستی ۲۰ خانه را که در مجموع ۵۶ واحد مسکونی را شامل می‌شد تخریب شد و ۹۴۰ واحد مسکونی آسیب دید که از این تعداد ۴۹ واحد غیرقابل سکونت شد.

بامداد روز یکشنبه محمد الهندی، رئیس دایره سیاسی جهاد اسلامی در گفتگو با الجزیره اعلام کرد: «توافق آرام‌سازی اوضاع و توقف درگیری‌ها شامل بندهای زیر خواهد بود: توقف هدف قرار دادن غیرنظامیان، توقف بمباران و تخریب خانه‌های فلسطینیان و پایان دادن به ترور فلسطینیان.

تل آویو دست خالی برگشت؟

حملات تل آویو و ترور رهبران جهاد اسلامی فلسطین، قطعاً ضرباتی به این جنبش مقاومت و در حال توسعه وارد کرده و خواهد کرد. اما مسئله اصلی در نبرد اخیر و نبرد سال گذشته (جنگ ۳ روزه ۲۰۲۲) تغییر معادلات بازدارندگی از سوی طرفین است. جهاد اسلامی فلسطین و به تعبیر دقیق‌تری اتاق مشترک مقاومت در غزه به دنبال تثبیت راهبرد وحده الساحات (یکپارچگی میدان‌ها) است. راهبردی که پس از سیف القدس در حال اجراشدن و به دنبال دخیل کردن ظرفیت مقاومت در کرانه باختری، نوارغزه و فلسطینی‌های ۱۹۴۸ در مسائل مسجدالاقصی و مقاومت در سراسر فلسطین تاریخی است.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان روز جمعه (یک روز قبل از آتش بس) در سخنانی به مناسبت هفتمین سالگرد شهادت مصطفی بدر الدین از فرماندهان حزب الله به موضوعات مختلف از جمله جنگ غزه، تحولات سوریه و لبنان پرداخت.

گستردگی جبهه مقاومت؛ دستاورد بزرگ جنگ ۵ روزه غزه

سید حسن نصرالله گفت: «نتانیاهو جنگ کنونی در غزه را با ترور برادران در سرایا القدس و زنان و کودکان فلسطینی شروع کرد. متأسفانه شاهد سکوت جامعه جهانی هستیم. آمریکا مانع از محکومیت اسرائیل در شورای امنیت به خاطر شهادت زنان و کودکان در غزه می‌شود. نتانیاهو اهدافی را از این جنگ دنبال می‌کند و آن احیا و ترمیم بازدارندگی و فرار از بحران داخلی و ممانعت از فروپاشی ائتلاف دولتی و بهبود جایگاه سیاسی و انتخاباتی خودش است…. مقاومت در غزه توانست هدف دشمن در ترمیم بازدارندگی را با شکست روبرو کند. با وجود فشارهای میدانی و سیاسی، مقاومت فلسطین ضعیف نشد. موضع مقاومت در غزه مستحکم است. آنچه تاکنون رخ داده، به دشمن فهمانده است که هر اقدام تروریستی بدون پاسخ نمی‌ماند و به رویارویی گسترده منجر خواهد شد. نتانیاهو نمی‌تواند به اسرائیلی‌ها دروغ بگوید که قدرت بازدارندگی را بهبود بخشیده است.»

آغاز دوباره تظاهرات علیه نتانیاهو درست در شبی که آتش بس اعلام شد در کنار اعتراضات برخی سیاسیون به راهبرد و تصمیمات اتخاذ شده در جنگ اخیر نشان داد نتانیاهو نه تنها در بازدارندگی و هدف ضربه به جهاد موفق نبود، بلکه باز به چالش‌های قبل از جنگ بازگشت. البته ناگفته نماند که بر اساس نظر سنجی‌ها رضایت نسبی از عملکرد نتانیاهو در جنگ اخیر در افکار عمومی رژیم صهیونیستی وجود دارد؛ اما نه آنقدر که ورق فضای سیاسی را به سود او برگرداند.

جدایی میان حماس و جهاد اسلامی فلسطین

یکی از موضوعات مهم دیگری که نتانیاهو و تیم تصمیم ساز ارتش رژیم صهیونیستی در هر دو جنگ اخیر دنبال کرده‌اند، ایجاد شکاف و اختلاف میان دو جریان جهاد اسلامی و حماس با انتخاب یکی از آنها برای نبرد بود. در جنگ ۳ روزه ۲۰۲۲ رونین بار، رئیس دستگاه امنیت عمومی اسرائیل (شاباک) در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل که در روز دوم جنگ که به ریاست «یائیر لاپید» برگزار شد توصیه کرد پیش از آنکه با بروز یک اشتباه، گسترش دایره عملیات لازم شود، عملیات در غزه متوقف شود. او تأکید کرد که این عملیات «اهدافی بیش از آنکه تعیین کرده بودیم» را تحقق بخشیده و یک هدف راهبردی را هم عملی ساخته» که به ادعای وی جدا کردن جنبش مقاومت اسلامی حماس از جهاد اسلامی است!

گستردگی جبهه مقاومت؛ دستاورد بزرگ جنگ ۵ روزه غزه

اما این بار هم صهیونیست‌ها برای ایجاد اختلاف میان مقاومت با شکست روبرو شدند. سید حسن نصرالله در همین خصوص تاکید کرد: «محاسبات نتانیاهو برای اقدام صرف علیه جهاد اسلامی و هدف قرار ندادن دیگر گروه‌ها و ایجاد فتنه در مقاومت ناکام ماند. اشغالگران به دنبال از بین بردن زیرساخت رهبری گردان‌های قدس و نابودی توان موشکی از طریق هدف قرار دادن فرماندهان آن هستند. جنبش جهاد اسلامی با ترور فرماندهانش حکیمانه برخورد کرد و با فرماندهان گردان‌های قسام برای اتخاذ موضع واحد، رایزنی کرد. دشمن منتظر واکنش جنبش جهاد اسلامی بود و هنگامی که برخورد آرام را دید آشفته شد.»

سخنان صریح و شفاف سید حسن نصرالله نشان می‌دهد حزب الله، حماس و جهاد اسلامی در یک اتاق مشترک و با مشورت در بالاترین سطوح به یک راهبرد مشخص و معین رسیده‌اند. راهبردی که در نگاه اول یعنی برخورد آرام، عجیب بنظر می‌رسد.

گستردگی جبهه مقاومت، تصمیم گیری مشترک

جنگ ۵ روزه اخیر نشان داد جبهه مقاومت علی رغم پیچیدگی‌های شرایط کنونی، اما اکنون یک جنبش به تنهایی می‌تواند چند روز صهیونیست‌ها را به چالش بکشد و دشمن را وادار به آتش بس کند. سردار اسماعیل قاآنی جمعه شب در چهاردهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و در جمع خانواده شهدای فاطمیون در مشهد گفت: «امروز حتی دشمنان انقلاب اسلامی هم اقرار می‌کنند که در صحنه هر نبردی مقاومت تعیین‌کننده است و مسئولین سیاسی و نظامی آنان می‌گویند هر که مقاومت کند، پیروز است‌. این حرف را کسانی می‌زنند که یک عمر بیان می‌کردند هر که سلاح بیشتری دارد نتیجه میدان نبرد را تعیین می‌کند.»

هم چنین ا تاق مشترک گروه‌های مقاومت پس از آتش بس در بیانیه‌ای تاکید کرد: «این دور از درگیری‌ها و مقاومت و پایداری به پایان رسید. متحد و یکپارچه وارد این نبرد شدیم و از آن خارج شدیم و دشمن صهیونیستی را از بازگشت به ترورها در غزه برحذر می‌داریم. مقاومت با وحدت و مبارزه خود طرح‌های دشمن را به شکست کشاند و ثابت کرد که قدرتمند از آن است که اشغالگران آن را به چالش بکشند.»

نتیجه‌گیری

جهاد اسلامی فلسطین پس از سیف القدس در حال تبدیل شدن به یک جنبش تأثیرگذار و راهبرد ساز بالاخص در جنین و کرانه باختری است. رژیم صهیونیستی به دنبال راهی به منظور متوقف کردن مسیر جنبش جهاد اسلامی است، اما هوشمندی مقاومت و اتاق مشترک تاکنون صهیونیست‌ها را کاملاً با شکست روبرو کرده است. بهترین روایت را می‌توان در سخنان سید حسن نصرالله یافت: «نتانیاهو فکر می‌کرد که با این نقشه، فرماندهی نظامی جهاد اسلامی از هم خواهد پاشید و قدرت بازدارندگی آن‌ها در برابر غزه احیا خواهد شد. رهبر جهاد اسلامی بعد از ترور فرماندهان شاخه نظامی این جنبش دوراندیشانه و با خونسردی عمل کرد و با فرماندهی «کتائب القسام» رایزنی کرد تا موضع‌گیری مقاومت یکسان و یکپارچه باشد. دشمن در انتظار واکنش جهاد اسلامی بود و زمانی که فرماندهی گروه‌های مقاومت با خونسردی عمل کرد، دشمن دستپاچه شد.»

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا