اخبار روز

پیوست زیست‌محیطی پیش‌شرط اجرای پروژه‌های عمرانی کرج

پیوست زیست‌محیطی پیش‌شرط اجرای پروژه‌های عمرانی کرج

پیوست زیست‌محیطی پیش‌شرط اجرای پروژه‌های عمرانی کرج

جواد چپردار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت و ضرورت نگاه به سلامت و حفظ پاکیزگی محیط زیست عمومی گفت: بر همین اساس در بخش سیما منظر و توسعه فضای سبز، مدیریت پسماند، اجرای پروژه‌های عمرانی و ترافیکی کرج شاخص‌های ویژه تعیین شده است.

وی ادامه داد: حفظ و توسعه فضاهای سبز و ایجاد پارک محله‌ای با اولویت مناطق کم بهره از سال گذشته به عنوان مهمترین برنامه مدیریت شهری کرج دنبال شده است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر کرج با بیان اینکه سال گذشته اولین بودجه متعلق به شورای ششم با هوشمندی شورا و تلاش مدیران شهری کرج به طور صددرصد محقق شد، گفت: بخشی از این بودجه در توسعه فضای سبز، پاکیزگی محیط زیست و مدیریت پسماند هزینه شد.

چپردار بیان کرد: سال ۱۴۰۱ طراحی ۵۴ بوستان محلی و شاخص در کلانشهر کرج کلید خورد که ۳۲ پروژه آنها به وسعت
۹۵ هزار و۵۷۵ متر مربع به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی ۱۸ ابینه و ۱۸ طرح مبلمان و المان شهری در بوستان‌های کرج مورد بهره برداری واقع شد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج گفت: احداث و بازسازی ۷۲ چشمه سرویس بهداشتی در مکان‌های عمومی کرج از دیگر اقدامات بوده که در سال ۱۰۴۲ نیز در ردیف بودجه، مدیران مناطق مجاب به احداث و تأمین نیاز عمومی و بیش از مجموع این موارد گردیده‌اند.

چپردار اظهار کرد: در حال حاضر نیز ۵ پروژه با مساحت کل ۹۳ هزار و ۸۰۰ متر مربع فضای سبز و تفریحی در کلانشهر کرج در دست اجرا داریم.(لیست دقیق پروژه‌های مورد اشاره نیز به تفکیک در ادامه گزارشات به اطلاع شهروندان عزیز خواهد رسید)
وی با بیان اینکه سال گذشته در حوزه صیانت از محیط زیست و فضای سبز شهری کرج پرونده‌های زیادی در کمیسیون ماده ۷ در جذب عوارض و حفظ و توسعه فضای سبز با هدف صیانت از منافع کلانشهر بررسی شد و گفت: در حوزه حفظ و توسعه فضای سبز شهری کوتاه نخواهیم آمد و دست درازی یا کاستی‌ها در این بخش را تا حد ممکن مدیریت خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز این کلانشهر در ادوار گذشته شورا به درستی برآورد و بیان نشده است، افزود: از آنجا که کلانشهر کرج در سال‌های گذشته خود دارای ماهیت باغ شهری یا خانه باغ‌های وسیع بوده و امروز متأسفانه بخش زیادی از این اشجار، باغ‌ها و فضاهای سبز در توسعه شهر سازی، پروژه‌های عمرانی، خدماتی و رشد بی رویه جمعیت از بین رفته است.

وی گفت: در واقع توسعه شهری سبب محدودیت و تقلیل فضای سبز و باغ‌های این کلان شهر شده است که این میزان تقلیل در سرانه‌های اعلانی از سوی مدیریت شهری ملحوظ یا محاسبه نمی‌گردد، با آنکه آمار توسعه سرانه فضای سبز در ادوار شورا یا مدیریت شهری صعودی گزارش می‌شود اما با توجه به سابقه باغ شهری و زیست بوم این شهر در حقیقت سهم سرانه‌ها در مجموع نازل گردیده است. از طرفی مهاجرت و سکونت بیش از ۴ درصد از جمعیت در مساحت یک درصدی جغرافیای این کشور و رشد سریع نرخ جمعیت در استان البرز این چالش را مضاعف کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد: بر همین اساس اجرای پروژه‌های عمرانی تنها با پیوست زیست محیطی امکانپذیر است و اگر در اجرای یک پروژه ترافیکی، عمرانی یا حتی ساخت و ساز جاری ناچار به جابجایی اشجار یا حتی تخریب فضای سبز شویم تعهد کرده‌ایم تا هم زمان چند برابر آن غرس نهال انجام و فضای سبز جدید در مکان دیگر شهر احداث شود.

وی یادآور شد: حفظ و توسعه بوستان‌های تفریحی و ایجاد پارک‌های محلی، نگهداری حیات وحش برای زیباسازی شهری و آشتی بین مردم، طبیعت و حیات وحش از اولویت‌های مدیریت شهری کرج است.

چپردار گفت: بر این اساس احداث اکو پارک ملی، توسعه پارک محیط بان، افزایش گونه‌های جانوری، گیاهی در این پارک، سایر بوستان‌ها و تثبیت منابع طبیعی این شهر به عنوان یک برنامه زیست محیطی به طور جد دنبال می‌شود.

برای اسکان، گردشگری و میهمان پذیری در اکو پارک به مدیریت شهری تکلیف کرده‌ایم، امکان مشارکت، سرمایه گذاری و احداث را برای بخش خصوصی و در جهت منافع و رفاه مردم این شهر و مسافران سایر استان‌ها فراهم و محقق کند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا