سرگرمی

پله بچیلون دزفول

پله بچیلون دزفول

پله بچیلون دزفول یک مجموعه تاریخی است که به نامهای (پلا بچیلون، بندار بچیلون) نیز معروف است. بنایی قاجاریست که با توجه به اختلاف سطح محله های لوریان و مقدمیان با رودخانه جهت سهولت دسترسی اهالی به ساحل احداث شده است. همچنان نیز مورد استفاده قرار می گيرد.این پله های تاریخی در بهمن ماه سال ۸۸ به شماره ۲۹۱۷۸ در زمره آثار ملی میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

پله بچیلون پله بچیلون دزفول

موقعیت پله بچیلون دزفول

پله بچیلون دزفول در خیابان کرانه واقع شده است. از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند خانه تیزنو و بازار کهنه و همچنین رستوران ساحلی سنتی. بمب ویچ، خانه تاریخی صنیعی، زیارتگاه سیدمحمد موسی الکاظم و مسجد مقداد قرار گرفته است.
در اطراف این سازه ارزشمند ده ها اثر ثبت ملی نظیر خانه های صفر نان خور، شوشتری، حسینوند ناصری، آرامش- ساباط های صنیعی، عزیزپور، شیده. شکری پور، زرشناس، کپش، صوبیون- مسجد ملاحاجی قرار گرفته است. می توان پله بچیلون را دروازه غربی ورود به مجموعه ابنیه تاریخی محله لوریان نامید.

پله بچیلون1 پله بچیلون دزفول
با احیای بنای تاریخی پله بچیلون دزفول، مسیر دسترسی به این سایت باارزش و تاریخی و همچنين ورود به یکی از مهمترین مسیرهای گردشگری بافت کهن دزفول شامل گذرهای مهراس، سیوند، هفت پر، صوبیون و سراب، تسهيل می يابد. مجموعه تاریخی “پلاه بچیلون” دزفول یکی از آثار شاخص و قدیمی این شهر است که ارتفاعات شهر را به رودخانه دز وصل می‌کند.در پی بارندگی‌های دی ماه ۱۴۰۱ خانه تاریخی “مجبول” در شهرستان دزفول به علت قدمت ساخت و سست بودن سازه دچار فرسایش شده و به طور کامل فروریخت. ریزش کامل این سازه مسیر اثر تاریخی “پلاه بچیلون” دزفول را مسدود و مشکلاتی برای اهالی ایجاد کرده است. امید است به زودی این اثر تاریخی مرمت و مورد استفاده قرار بگیرد.

پله بچیلون2 پله بچیلون دزفول

پله بچیلون4 پله بچیلون دزفول

پله بچیلون5 پله بچیلون دزفول

پله بچیلون6 پله بچیلون دزفول

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

[امتیاز: 0 میانگین: 0]

           

حتما بخوانید : هتل دریا لتر رامسر

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا